Аби свято в дитсадку було святом: як уберегти дитину від розчарувань

1826
І педагоги дошкільного закладу, і батьки мають докласти всіх зусиль, аби очікуване свято було справді радісною подією для дитини. З’ясуймо, як дорослі можуть допомогти дитині впоратися зі страхами та іншими негативними емоціями перед виступом

Піднесений настрій, позитивні емоції — на жаль, не єдині супутники підготовки та проведення святкового заходу в дитсадку. Як напередодні, так і під час свята діти бувають напруженими, розгубленими, надто збудженими, а то й добряче наляканими.

Уберегти дитину від стресових переживань, правильно налаштувати її на майбутній виступ, вселити віру у власні сили — посильне завдання для дорослих. Педагоги й батьки мають подбати, щоби свято в дитсадку було справді дитячим. І ось як...

Як можуть допомогти батьки

Дитина завжди потребує підтримки батьків. А напередодні виступу — тим більше. Тож прагнучи допомогти, насамперед варто створити позитивний образ майбутнього виступу.

Авансування

Звертаючись до прийому авансування, моделюйте, вербалізуючи, образ вдалого виступу дитини на святі.

«Я впевнена, що коли Марина Петрівна запросить Ведмедика на сцену, ти підведешся і з високо піднятою головою вийдеш на середину зали».

У такий спосіб дорослий не повчає «як треба», не наголошує «як не треба», а передбачає «як буде», підкреслює свою впевненість в успіхові дитини. Упевненість дитини — це «я це знаю».

Хлопчик, який гратиме роль Ведмедика, уже знає:

  • КОЛИ — коли Марина Петрівна запросить
  • ЩО — підведеться і вийде
  • ЯК — і з високо піднятою головою
  • КУДИ — на середину зали.

Найліпше ці репліки промовляти мимохідь, немов між іншим, коли дитина зайнята чимось своїм.

«Уявляю, як ти гарчатимеш, показуючи Ведмедика. Усі одразу збагнуть, що його варто остерігатися. А тоді ти голосно прочитаєш вірш. А про те, що після цього треба вклонитися, ти вже знаєш. Насамкінець повільно повернешся до свого місця і сядеш на стільчик».

Так дорослий вербалізує процес виступу, створюючи його образ, розкладаючи на частини.

Cпершу

  • ЩО — продемонструвати, як гарчить ведмедик
  • ЯК — так, аби всі зрозуміли, що його варто остерігатися.

Далі

  • ЩО — прочитати вірш
  • ЯК — голосно.

Опісля

  • ЩО — вклонитися.

Відтак дорослий зміщує акцент із проблемного для дитини етапу — поклону після виступу. Для цього нівелює його звичне значення — акцент, що може затьмарити весь виступ. Відповідно, дорослий виражає впевненість, що буде так, як треба. Абсолютну впевненість!

Насамкінець

  • ЩО — підійти
  • КУДИ — до свого місця
  • ЯК — повільно
  • ЩО — сісти на стільчик.

Зауважте!

Налаштовуючи дітей на успішний виступ, у жодному разі не слід згадувати про особистий негативний досвід участі у святковому заході, бодай жартома. Це може звести нанівець усі докладені раніше зусилля, спричинити виникнення в дітей тривожності та почуття страху.

Зміщення акцентів

Ефективним психологічним прийомом, що дає змогу відволікти та розслабити дитину напередодні виступу, є також бесіда. Її доцільно присвятити тому, що відбудеться після знакової події.

Приміром, обговоріть із дитиною, як після свята ви прогуляєтеся разом у парку, покатаєтеся на атракціонах, запустите повітряного змія, пограєтеся в сніжки — про будь-що, чого дитина нетерпляче очікуватиме.

Приємна розмова дасть змогу змістити акценти, переключити увагу дитини з тривожних моментів (страх перед виступом) на радісні. Завдяки цьому вона починає концентруватися не на тому, чого найбільше боїться, а на очікуванні приємного.

Як можуть допомогти педагоги

Визначальним чинником вдалого виступу дітей на святковому заході є їхній настрій, а також упевненість, що все буде гаразд, адже інакше й бути не може.

Існує чимало способів налаштувати дітей на позитивне сприймання подій.

Фізичне розслаблення

Безпосередньо перед виступом допоможіть дітям розслабитися, заспокоїтися. Зокрема, разом із ними можна:

  • виконати кілька повільних вправ на дихання
  • полежати на килимках із заплющеними очима, уявляючи чарівні образи природи або казкового світу
  • послухати заспокійливу музику.

Рухливі вправи ефективні, щоб зняти м’язове напруження, розвіяти негативні емоції (скутість, страх і хвилювання), що можуть виникнути у дитини. Тож запропонуйте трішки побігати, пострибати або ж зробити гімнастику під улюблену жваву музику.

Ментальне розвантаження

Інколи репетиції святкового заходу проводять в одному приміщенні дитсадка, а саме свято — в іншому, наприклад, у музичній залі. У такому разі доцільно ознайомити дітей із приміщенням, де вони виступатимуть. Інакше під час виступу, потрапивши у змінену обстановку, малеча може розгубитися.

Приміщення, в якому проводять дитяче свято, зазвичай напередодні прикрашають. Тому за кілька годин до виступу ознайомте дітей з оформленим приміщенням, запропонуйте походити там, уважно все роздивитися — нехай звикнуть до нових декорацій.

Кожному маленькому актору варто показати місце, де він стоятиме, розказуючи віршик або співаючи пісеньку, гратиме роль казкового персонажа, танцюватиме тощо.

Також ураховуйте, що поява гостей (глядачів) під час святкового заходу може стати для дітей неабиякою несподіванкою, спричинити додаткове хвилювання, відволікти тощо. Тому заздалегідь підготуйте їх до цього.

Так, ознайомлюючи дітей із приміщенням, де відбуватиметься свято, обов’язково зверніть їхню увагу на ту частину, де сидітимуть глядачі. У такій ситуації можна скористатися методом казкотерапії.

Наприклад, вигадайте історію, в якій глядачі — мешканці чарівної країни, що завітали у гості до учасників свята, а місце, де вони розташувалися, — казкова галявина. Завдяки такій грі дітям буде легше подолати сором’язливість, страх і хвилювання перед публікою під час виступу.

Якщо маленьким артистам ще не виповнилося чотирьох років, доцільно запланувати етап знайомства з глядачами під час свята. Маленькі діти все одно роздивлятимуться присутніх, і попереднє налаштування навряд чи допоможе в такому разі. Тож обіграйте цей момент.

«Діти, погляньте, скільки сьогодні в нас гостей! Привітаємося з ними, поплескаємо в долоні (помахаємо ручкою, усміхнемося тощо). Вони завітали до нас на свято. А ще вони просять нас навчити їх співати пісеньку (закликати Діда Мороза, привітатися з білочками тощо). Вони всі такі дорослі, а не вміють цього (забули, як це робити)».

Такий варіант знайомства змінює сприйняття дитиною ситуації, створює її «вивищення» — малюк не просто декламує вірш глядачам, а навчає їх цього. Ситуація неначе залишається такою самою, однак статус її учасників докорінно інакший: головною є дитина. Вона навчає присутніх, отож вони мають дивитися на неї. Це стає її вимогою. Інколи таке налаштування потрібне навіть старшим дошкільникам.

Як зарадити страхам

Під час і після святкового заходу у батьків особлива роль. Вони мають демонструвати дитині своє позитивне ставлення, схвалення, упевненість, підтримку, а також допомогти їй подолати страхи.

Страх аудиторії

Чи не всі діти напередодні виступу відчувають сильні переживання через те, що їм доведеться читати вірші, танцювати або співати перед глядачами. Інколи навіть перспектива цього їх так лякає, що вони категорично відмовляються вчити бодай кілька рядочків вірша чи пісеньки.

А буває й навпаки: дитина залюбки вивчила вірш, однак у найвідповідальнішу мить не може промовити ані слова. Усе забула чи не змогла подолати страх? Чому так відбувається? Дитина розгубилася в присутності великої кількості дорослих незнайомих. Адже одна річ — вивчити вірш і прочитати його вдома перед мамою, татом і бабусею, а інша — на сцені перед глядачами. Особливо, якщо раніше вона ніколи не виступала на святкових заходах.

Під час виступу батьки мають демонструвати свою підтримку, а після — неодмінно похвалити дитину — незалежно від того, як вона проявила себе, — вдало чи не дуже. Повірте, наступного разу вона почуватиметься впевненіше.

Страх помилки

Подекуди напередодні та й під час виступу дитину опановує страх зробити помилку. Вона боїться забути вірш або пісеньку, сказати чи зробити щось не так, не виправдати очікувань дорослих.

Перший вихід дитини на сцену не завжди виправдовує очікування батьків. Та чи слід вважати це серйозною проблемою? Чи варто плекати надії, що дитина обов’язково стане майстерним оратором у майбутньому?

Здебільшого саме батьки — свідомо чи несвідомо — формують у дитини страх помилки. Дитину огортає страх, що її покарають або лаятимуть, якщо вона зробить на сцені щось не так. Це затьмарює її святковий настрій.

Навіть якщо під тиском батьків дитині вдасться зазубрити вірш, на сцені може статися конфуз — дитина завмре і від хвилювання не промовить ані слова. Тож батьки мають ретельно обміркувати свою поведінку.

У дитсадку розпочали підготовку до свята: розподілили ролі між дітьми, роздали їм слова. Марійка також отримала роль, та через кілька днів захворіла.

Дівчинка вивчила свої слова, тож коли одужала, дорослі вирішили, що вона все-таки виступатиме.

Напередодні свята Марійка опинилася в центрі уваги дорослих. Із нею окремо проводили репетиції, показували, звідки вона має вийти, де стати. Надмірна увага до дитини призвела до того, що за день до свята дівчинка заявила мамі, що до дитсадка не піде і виступати не буде.

Мама таки вмовила дочку вдягти святкову сукню і бути хоча б присутньою на святі. Однак переконати її виступити так і не вдалося.

Перед святом мама повідомила вихователям, що обидва вірші, які Марійка мала б прочитати на святі, продекламує сама. Тож свято проходило по-особливому. Марійка від початку заходу сиділа на руках у мами. А коли настав час Марійці читати вірш, мама з донькою на руках вийшла на середину зали і зробила це замість неї. Глядачі з розумінням поставилися до цього. А після свята мама подякувала педагогам, що вони підтримали її рішення

Якщо дитина рішуче відмовляться виходити на сцену, не варто в будь-який спосіб намагатися змусити її. Насамперед з’ясуйте, чому в неї виник спротив, через що вона непокоїться. Можливо, через репетиції свята, які, на жаль, часто нагадують радше дресирування, аніж радісну підготовку…

Якщо мета батьків — виховати дитину, яка не боїться виступати на сцені, то заохочуйте її до спілкування. Розмови з дітьми та дорослими, виступи під час сімейних посиденьок, у компанії друзів чи перед бабусями — усе це сприятиме подоланню дитиною страху публічного виступу. Звісно, про жоден примус не може йти мова.

Як підготувати себе та дитину до свята: 7 порад для батьків

  • Поміркуйте: чому для вас так важливо, аби дитина виступила? Ви прагнете, щоб вона отримала задоволення від участі у святковому заході, чи вами керує батьківське самолюбство?

  • Замисліться: чи зобов’язана ваша дитина вчити вірші, зображати метелика або танцювати навколо ялинки? Змушуючи дитину робити те, що їй не до вподоби, ви навряд чи допоможете їй стати більш упевненою в собі.

  • Не залякуйте дитину, намагаючись змусити її вивчити напам’ять вірш чи пісеньку. Свято не має перетворюватися на засіб маніпуляції, а подарунок — на засіб педагогічного впливу.

  • Сприймайте підготовку до свята простіше. Не загострюйте ситуацію, не набридайте дитині повчаннями та домашніми репетиціями. Натомість спробуйте перетворити нудне заучування на захопливу гру.

  • Пам’ятайте: не всі діти створені для сцени. Дитину слід вчити виступати, але зробити це за кілька днів до свята — неможливо.

  • Намагайтеся знайти час, аби відвідати святковий ранок. Адже маленькі діти виступають не перед аудиторією, а насамперед перед своїми батьками.

  • Дозвольте дитині бути самою собою. Інколи для дитини найліпшим святом буде можливість тихенько відсидітися на стільці до кінця святкування. Тож не варто примушувати її веселитися разом з усіма.

За матеріалами Інни ЛИТВИН,
практичного психолога дошкільного навчального закладу № 613, Київ,

Катерини НІКУЛЯК,
психолога-консультанта, Київ



Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Книжкова полиця

Медіаактивний навчальний заклад від журналу «Практика управління закладом освіти»

В е-журналі «Практика управління закладом освіти» з’явилася перша книжка для передплатників:

«Медіаактивний навчальний заклад, або Як не загубитися в тенетах інтернету»

Читати книгу

Розсилка



ОНЛАЙН-ТЕСТ!

Онлайн-тест від журналу «Практика управління закладом освіти»

В е-журналі «Практика управління закладом освіти» з’явилися інтерактивні тести.

Перевірте свої знання з теми «Експертиза цінності документів»

Спробувати

© Цифрове видавництво MCFR, 2016. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

0 44 586 56 06
0 800 212 012 callback

Бухгалтерам бюджетних організацій рекомендуємо відвідати портал «Головбух: Бюджет»


  • Ми в соцмережах