Що варто знати про опорні школи

704
Опорна школа має не лише забезпечити якісну освіту, а й стати ядром сільської громади. Процес утворення опорних шкіл триватиме, адже децентралізація лише в розпалі. Розглянемо особливості структури та створення опорної школи

Задля підвищення якості освіти, раціонального та ефективного використання ресурсів, модернізації навчальних закладів розпочато реорганізацію системи освіти в сільській місцевості.

Замість моделі «школа на кожне село» запропоновано систему опорних шкіл (hub-school) та їхніх філій.

При цьому очікують дотримати таких умов:

  • початкова школа максимально наближена до місця проживання дитини
  • наявність навчального закладу, що може виконувати функції опорного
  • розвиток необхідної інфраструктури та довезення учнів і вчителів до опорної школи.

Оскільки початкові школи залишаються на місцях, то функції ЗНЗ І ступеня виконують філії. Тобто учні 1-4-х класів навчаються у філіях, а учні 5-9-х класів — в опорній школі. Хоча за потреби філія опорної школи може функціонувати і як ЗНЗ І-ІІ ступенів — відповідно до рішення засновника.

Протягом 2016 року утворено 137 опорних шкіл та 360 їхніх філій.

Особливості системи «опорна школа — філії»

Опорна школа має свої особливості:

як навчальний заклад

як юридична особа

  • надає повну загальну середню освіту

  • має власні рахунки в Державній казначейській службі України, самостійний баланс
  • забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами

  • має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу, зокрема спортивні об’єкти, навчальні кабінети фізики, хімії, біології, географії, лабораторії

  • діє на підставі установчих документів:

– статуту опорного закладу

– положення про філію

  • забезпечує допрофільну підготовку та профільне навчання, поглиблене вивчення окремих навчальних предметів

  • у кожній паралелі вище 4-го класу сформовано принаймні по два класи

  • навчаються не менше ніж 360 учнів (не враховуючи філій)

  • має у своєму складі не менше трьох філій
  • територіально доступний

Як бачимо, філія:

  • не є юридичною особою
  • підпорядкована опорній школі
  • діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку.

Найменування філії має вказувати на належність до опорної школи, у складі якої вона створена. А звідси — й ієрархія системи управління:

Керівництво

ОПОРНА ШКОЛА

ФІЛІЯ

  • директор

  • завідувач
  • заступники директора

  • заступники завідувача

Філії — за погодженням із директором опорної школи — можуть створювати у своєму складі з’єднані класи (класи-комплекти).

Створення опорної школи

Засновниками опорної школи можуть бути:

Якщо засновників кілька, то вони укладають один із таких документів:

  • договір про спільну діяльність
  • засновницький договір про утворення опорного закладу, його філії.

Ухвалення рішення

Рішення засновника про створення опорної школи та її філій розв’язує основні питання діяльності, зокрема щодо:

  • способу створення навчального закладу
  • затвердження установчих документів (статуту, положень)
  • визначення відповідальних осіб за державну реєстрацію опорного закладу як юридичної особи.

У рішенні визначають, зокрема:

  • перелік суб’єктів освітнього округу (опорних закладів, їхніх філій)
  • права, обов’язки, порядок взаємодії суб’єктів округу (опорних закладів, їхніх філій)
  • особливості організації навчально-виховного процесу
  • систему підвезення учнів і працівників до місця навчання, роботи й до місця проживання відповідно до розкладу уроків
  • порядок організації харчування учнів
  • питання забезпечення належною матеріально-технічною базою.

Один зі способів створення опорної школи — реорганізація загальноосвітнього навчального закладу шляхом приєднання до нього як до юридичної особи його структурних підрозділів — філій (з одночасним припиненням їх як юридичних осіб)

Проведення конкурсу

Окрім ухвалення рішення про створення опорної школи, засновник затверджує умови конкурсу, за результатами якого визначають опорний заклад.

Під час конкурсу орієнтуються на такі основні критерії вибору опорної школи, як спроможність навчального закладу:

  • надавати якісні освітні послуги
  • забезпечувати всебічний розвиток особистості
  • ефективно використовувати наявні ресурси та модернізувати їх.

З огляду на це засновник аналізує підпорядковані йому навчальні заклади. При цьому зауважують, чи в тому або тому закладі:

  • є відповідна матеріально-технічна база, зокрема комп’ютерне та мультимедійне обладнання, швидкісний доступ до інтернету
  • достатній штат кваліфікованих педагогічних працівників
  • забезпечено умови для підвищення професійної компетентності педагогічних працівників
  • здійснюють допрофільну підготовку та профільне навчання
  • забезпечено умови для організації інклюзивного навчання
  • укомплектувано бібліотеку підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою
  • є шкільний автобус.

Також зважають на стан автомобільних доріг задля безпечного підвезення учнів та педагогічних працівників.

Станом на кінець 2016 року в Україні до опорних шкіл їздять понад 10 тис. учнів.

Post factum

Визначивши за підсумками конкурсу опорну школу, засновник:

Визначивши за підсумками конкурсу опорну школу, засновник:

  • проводить інформаційно-роз’яснювальну роботу серед громадськості
  • здійснює державну реєстрацію опорної школи як юридичної особи
  • розподіляє кошти освітньої субвенції та власні доходи між шкільними округами і школами
  • розв’язує кадрові та фінансові питання діяльності опорної школи, зокрема щодо:

– затвердження штатного розпису

– призначення керівників та інших педагогічних працівників

– питань фінансування та порядку ведення бухгалтерського обліку опорної школи.

Зауважте!

Засновник опорної школи забезпечує витрати на:

  • шкільний автобус
  • обладнання навчальних кабінетів
  • підвищення кваліфікації педагогічних працівників
  • упровадження енергозберігальних технологій
  • підключення до інтернету та його обслуговування
  • облаштування опорної школи для інклюзивної освіти
  • спортивне обладнання
  • позашкільну діяльність
  • ремонт приміщень
  • інвестування шкільних бібліотек

Окрім того, при опорній школі та його філіях можуть функціонувати інтернати — з частковим або повним утриманням учнів за рахунок засновника.



Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Книжкова полиця

Медіаактивний навчальний заклад від журналу «Практика управління закладом освіти»

В е-журналі «Практика управління закладом освіти» з’явилася перша книжка для передплатників:

«Медіаактивний навчальний заклад, або Як не загубитися в тенетах інтернету»

Читати книгу

Розсилка



ОНЛАЙН-ТЕСТ!

Онлайн-тест від журналу «Практика управління закладом освіти»

В е-журналі «Практика управління закладом освіти» з’явилися інтерактивні тести.

Перевірте свої знання з теми «Експертиза цінності документів»

Спробувати

© Цифрове видавництво MCFR, 2016. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

0 44 586 56 06
0 800 212 012 callback

Бухгалтерам бюджетних організацій рекомендуємо відвідати портал «Головбух: Бюджет»


  • Ми в соцмережах