Створюємо світлицю Тараса Шевченка: крок за кроком

571
Вивчення і збереження історико-культурної спадщини українського народу, формування освіченої розвиненої особистості та виховання в неї любові до України, поваги до національних традицій та цінностей — важливі завдання кожного навчального закладу. Їх розв’язанню сприяє залучення учнів до музейної справи, створення куточків, світлиць, присвячених життю і творчості славетних земляків

Від початку діяльності нашої школи у ній було створено куточок пам’яті та національної символіки Кобзаря. Минулого року директор школи зініціювала облаштувати також світлицю з нагоди святкування ювілею від дня народження Тараса Шевченка. Її ініціативу підтримав педагогічний колектив. Метою нашої діяльності стало створення світлиці Тараса Шевченка як центру виховної роботи, завдяки функціонуванню якого педагоги, учні, їхні батьки та гості школи змогли б вшанувати поета, його Слово та рідну землю. А от найліпше засвідчити повагу і щирі почуття до особистості митця та його творчості дають змогу творчі доробки відвідувачів, поезії, присвячені Кобзарю та Шевченківському краю, тощо.

Залучаємо зацікавлених осіб

До наповнення світлиці експонатами ми залучили не лише педагогів та учнів, а й усіх небайдужих до творчості земляка. В облаштуванні світлиці взяли активну участь працівники Національного заповідника «Батьківщина Тараса Шевченка» (далі — заповідник). Завдяки їм експозицію світлиці доповнили скульптура молодого Шевченка та низка картин. Зокрема, працівники заповідника люб’язно надали такі картини:

  • «Тарас під калиною» — художник В. Хамко
  • «Проводи Тараса до Вільно» — художник В. Клименко
  • «Тарас-водоноша» — художник П. Носко
  • «Кара Тараса різками» — художник К. Трохименко
  • «Шевченко біля батьківської хати» — художник Г. Васецький.

Оригінальним експонатом у світлиці є «Кобзарик», у якому кожну поезію проілюстрували учні відділу образотворчого мистецтва. На початку 2013/2014 навчального року, у День знань, на урочистих лінійках ці книги вручили всім першокласникам Черкаської області.

Під час Тижня вшанування пам’яті Тараса Шевченка, заходи якого висвітлено в Додатку 1, ми запланували щоденні екскурсії до світлиці. Учні-екскурсоводи розповідатимуть про життя Тараса Шевченка, починаючи з дитинства і завершуючи перепохованням на Чернечій горі в Каневі, і водночас презентуватимуть відвідувачам зібрані експонати.

Урочисте відкриття світлиці Тараса Шевченка відбулося 18 вересня 2013 року за участі відомих в Україні та за її межами видатних діячів культури і мистецтва. І кожний, хто вже відвідав її, залишив відгуки про особливе відчуття, яке пережив під час перебування у світлиці, — відчуття національної гідності, особистої відповідальності за збереження і передання наступним поколінням спадщини Пророка, донесення до їхньої свідомості важливого значення творчості, плекання національної пам’яті.

Дотримуємося послідовності

Ми виробили певний алгоритм дій, яким можна скористатися, створюючи не лише світлицю, а й будь-який музей при навчальному закладі.

Крок 1. Створюємо робочу групу

Адміністрація школи насамперед ініціювала створення робочої групи. До її складу ввійшли учителі української мови, літератури, історії, образотворчого мистецтва, вихователі. Кожен учасник щойно створеної робочої групи висловив свою думку щодо того, яким чином втілити задум облаштування світлиці Тараса Шевченка на практиці.

Відтак заступник директора підготувала проект положення про світлицю та наказу про відкриття світлиці Тараса Шевченка (див. Додаток 2), які згодом затвердила директор школи. У наказі зазначено, зокрема, керівника світлиці, який одночасно очолив робочу групу.

Для створення світлиці ми вирішили запросити таких консультантів:

  • працівників заповідника;
  • нащадків роду Тараса Шевченка, які нині проживають у Шевченковому
  • лауреатів Національної премії імені Тараса Шевченка.

Крок 2. Розробляємо план дій, розподіляємо обов’язки

Керівник робочої групи розробив план дій і визначив обов’язки кожного учителя та учня. Так, у плані також вказав відповідальних осіб за вибір та облаштування приміщення світлиці, створення плану експозиції, її наповнення, оформлення, організацію відкриття тощо.

Для успішного перебігу діяльності щодо створення світлиці керівник робочої групи чітко визначив строки реалізації кожного етапу, а також дотримання учасниками зазначених строків. Усвідомлюючи це, учителі й учні доклали всіх зусиль, щоб не порушити строки, відповідально виконували свої обов’язки.

Крок 3. Обираємо та упорядковуємо приміщення

Відтак робоча група на чолі з керівником обрала приміщення, у якому найліпше було б створити світлицю Тараса Шевченка. Ми здійснили всі необхідні ремонтні роботи в обраному приміщенні. Після цього забезпечили його необхідним обладнанням і меблями. Спільними зусиллями ми виготовили стенди, полички, підставки, тумби тощо.

Крок 4. Складаємо план експозиції

Після облаштування приміщення ми склали перелік експонатів, які доцільно розмістити у світлиці. Зокрема, обговорили, у якій послідовності розміщуватимемо стенди, щоб якнайповніше представити відвідувачам життєвий і творчий шлях Тараса Шевченка.

На центральній стіні світлиці ми вирішили розмістити тематичні стенди, які б документально висвітлювали аспекти життя та творчості Тараса Шевченка. Уздовж стіни — розставити шафи-вітрини під склом із сучасними виданнями «Кобзаря» та буклетами з різних музеїв Тараса Шевченка в Україні. У дальньому кутку — спеціальну тумбу з полицями для книг українських і зарубіжних авторів про поета.

Праворуч від входу до світлиці вирішили розмістити репродукції картин із зображенням портретів друзів Тараса Шевченка, видатних постатей, які відіграли в житті Кобзаря важливу роль (Євген Гребінка, Іван Сошенко, Карл Брюллов, Григорій Честахівський та ін.). Також праворуч від входу запланували розмістити фотоілюстрації до творів Кобзаря художника Василя Касіяна. У кутку світлиці — повісити панно, присвячене Шевченку-художнику, на підлозі — поставити мольберт з палітрою і пензлями.

Також запланували розмістити картини, надані працівниками заповідника, а на підставках презентувати художні полотна учнів школи, що засвідчать наступність поколінь і те, що Шевченкова земля і нині багата юними талановитими художниками.

Частину експозиції спланували заповнити репродукціями картин Тараса Шевченка, світлинами його рукописів. Важливу роль у експозиції відіграють матеріали, що мають особливе виховне значення: «Кобзарик», збірник «Шевченкіана» з роботами учнів про Тараса Шевченка та збірник конкурсних матеріалів учнів, які здобули перемогу на Всеукраїнському конкурсі «Мій рідний край».

Посеред світлиці ми вирішили розставити тумби, спеціально призначені для скульптурних робіт учнів.

Крок 5. Добираємо експозиційні матеріали

Важливим етапом облаштування світлиці став добір експозиційних матеріалів. Для цього ми оформили, зокрема, такі тематичні стенди:

  • Дитинство та юність поета
  • Шлях від сироти-козачка до велетня українського слова
  • Пам’ятники Тарасу Шевченку в Україні і світі
  • Вони носять ім’я Тараса Шевченка
  • Лауреати Національної премії України імені Тараса Шевченка
  • Нащадки роду Великого Кобзаря.

Щоб відвідувачі могли ознайомитися з досягненнями визначних постатей у галузі культури і мистецтва, пройнятися почуттям гордості за український народ, ми зібрали матеріали про лауреатів Національної премії України імені Тараса Шевченка. Відтак розмістили на стенді фотографії представників цієї високої державної нагороди.

Відвідувачам виставки ми також запропонували добірки періодичних видань про наше село та події, що пов’язані із вшануванням пам’яті Тараса Шевченка видання «Кобзаря» Тараса Шевченка, літературні твори про поета, спогади його сучасників, науково-популярні збірники, які було видано у різні роки.

Справжньою окрасою світлиці стали твори учнів, присвячені Тарасу Шевченку. Це твори, вірші, роздуми, есе, у яких відображено сучасне сприйняття підростаючим поколінням геніального земляка. Усі творчі роботи ми оформили в папки, яким дали назви. Поринути у світ Шевченкового світосприйняття дають змогу вироби учнів відділів образотворчого мистецтва та декоративно-прикладного мистецтва, які написали картини на шевченківську тематику, створили композиції, панно, а також скульптури: «Качечка з каченятами», «Катерина», «Кобзар на могилі», «Там дівчина воду брала», «Кобзар із поводирем», «Кінь» тощо.

Окрім цього, ми виготовили макет села Керелівки XVIII–XIX століття. У цьому нам прислужилися замальовки Тараса Шевченка, а також карта Черкащини «Пам’ятні місця, пов’язані з ім’ям Тараса Шевченка».

Робоча група також залучила батьків учнів до виготовлення українських оберегів — рушників — для оформлення експозиції. Учні, які відвідують гурток «Вишиваночка», виготовили серветки, доріжки для оздоблення світлиці.

Під час планування експозиції ми вирішили приділити значну увагу досягненням учнів нашої школи. Тому зібрали нагороди (грамоти, подяки, дипломи), які отримали учні на обласних, всеукраїнських виставках образотворчого мистецтва, творчих конкурсах, мистецьких фестивалях, що пов’язані з ім’ям та творчістю Тараса Шевченка.

Час від часу ми оновлюємо експозицію, доповнюючи її подарунками гостей, які є поціновувачами творчості Великого Кобзаря.

Крок 6. Оформлюємо експозицію

Оформлення експозиції світлиці ми здійснювали відповідно до складеного плану. Щодо розташування полиць, підставок, тумб, шаф та розміщення експонатів проконсультувалися з працівниками заповідника, які мають чималий досвід у цьому питанні. Зокрема, зважали на те, щоб речові, документальні та інші пам’ятки були об’єднані тематично, представлені в одному стилі.

Особливу увагу звернули на підписи до експонатів (етикетажу), перевірили їх на наявність орфографічних помилок. Також простежили, щоб мистецькі роботи учнів були оформлені для експонування. Зокрема, картини були в рамах, які мали петлі для підвішування, тощо.

Крок 7. Готуємося до відкриття, запрошуємо гостей

Підготовку до відкриття світлиці ми розпочали з написання сценарію заходу та запрошення почесних гостей. На засіданні робочої групи учасники висловили свої пропозиції щодо проведення заходу, а також склали його орієнтовний план.

Відтак ми надіслали запрошення почесним гостям та уточнили можливість їхньої присутності на урочистому відкритті світлиці. У сценарії ми зазначили послідовність виступів почесних гостей під час урочистостей.

Значну увагу ми приділили добору музичного оформлення та проведенню регулярних репетицій із учнями, творчими колективами, серед яких — зразковий ансамбль бандуристів школи «Срібні струни», зразковий хоровий колектив «Надія», учні-переможці обласних конкурсів читців поезії Тараса Шевченка. Зокрема, спонукали учнів відповідально ставитися до відвідування репетицій за розробленим графіком. Спочатку ми проводили репетиції з невеликими групами учнів, відпрацьовуючи кожен номер окремо. Після цього ми організували загальні репетиції. Щодо музичного оформлення, то під час розробки сценарію та підготовки до відкриття світлиці ми зважали, щоб музичних номерів не було забагато. Добирали ті композиції, які доповнювали б текстові повідомлення під час святкового заходу.

Для того щоб повідомити місцевих жителів про відкриття світлиці Тараса Шевченка в школі, ми надсилали листівки-запрошення, розмістили оголошення в центрі села, директор школи виступила з повідомленням про захід в ефірі місцевого радіо.

Крок 8. Здійснюємо відкриття світлиці

Відкриття світлиці Тараса Шевченка як центру виховної діяльності школи ми здійснили урочисто. Для цього запросили вчителів, учнів та їхніх батьків, почесних гостей, земляків, широкий загал. Основною метою заходу ми визначили виховання в підростаючого покоління глибокої поваги та пошани до видатної постаті Кобзаря, набуття ним історичного досвіду, духовне єднання різних поколінь шевченківців з усієї України.

Перші відвідувачі світлиці, розглядаючи скульптури, картини, панно, виконані учнями, дивувалися майстерності юних художників. Під час огляду світлиці першими відвідувачами ми спостерігали, які експонати їх зацікавили найбільше, а які менше привертали їхню увагу. Це дало змогу проаналізувати здійснену роботу щодо планування експозиції, поліпшити її.

Крок 9. Створюємо раду світлиці

Роботу світлиці організовано за принципом самоврядування. Тому після урочистого відкриття світлиці ми створили раду світлиці, яка є її вищим керівним органом. Відтак визначили такі основні завдання ради світлиці:

  • обрання голови ради світлиці;
  • розподілення обов’язків між членами ради світлиці, які очолюють групи або сектори: пошукової, фондової, експозиційної, просвітницької роботи тощо
  • пошук нових матеріалів, укомплектування фонду світлиці
  • підготовка учнів до проведення екскурсій
  • планування роботи світлиці щодо розгортання діяльності
  • встановлення зв’язків із пошуковими загонами, гуртками, клубами та іншими творчими об’єднаннями
  • ведення документації світлиці
  • організація проведення уроків, виховних заходів, творчих зустрічей у світлиці
  • розв’язання поточних питань, пов’язаних із діяльністю світлиці.

Крок 10. Упорядковуємо документацію, складаємо план роботи

Облік і збереження фонду світлиці ми проводимо відповідно до Положення про Музейний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2000 № 1147. Зібраний матеріал обліковуємо в інвентарній книзі, скріпленій печаткою та завіреній підписом директора школи. Ведемо Книгу реєстрації проведених екскурсій, масових заходів, оформлюємо акти прийому та видачі експонатів.

Діяльність світлиці підпорядковано річному та перспективному планам роботи світлиці, розробленими керівником світлиці (він обраний також головою ради). Річним та перспективним планами передбачено виконати такі завдання:

  • видати збірник поезій юних поетів школи
  • створити експозицію предметів побутового вжитку
    XVIII–XIX століття
  • виготовити фотопутівник «Тарасовими шляхами»
  • встановити мультимедійну систему для презентації відеофільмів, кінофільмів, слайдів.

Ми постійно прагнемо зміцнювати дружні зв’язки зі школами України, які називаються іменем нашого видатного земляка. Тому запланували надати навчальним закладам різних областей України 200 саджанців дуба, які висіяли восени 2013 року.

Додаток 1

Щоденний план заходів під час Тижня вшанування пам’яті Тараса Шевченка

День тижня

Заходи

Час проведення

Відповідальний

Понеділок

Презентація тематичної газети «Вінок Кобзареві» за участю членів літературно-поетичної студії «Голос»

Упродовж дня

Керівник студії

Відкриття персональної виставки картин кращого юного художника відділу образотворчого мистецтва в Національному заповіднику «Батьківщина Тараса Шевченка»

16:00

Учитель образотворчого мистецтва

Вівторок

Презентація творчих робіт учнів відділу образотворчого мистецтва
«Ім’я Шевченка стукає в серця»

Упродовж дня

Заступник
директора з НВР

Звіти класів про проведену проектно-пошукову роботу за участю громадськості

Упродовж дня

Заступник
директора з ВР

Середа

Випуск рукописної книги «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття»

Упродовж дня

Педагог-організатор

Творча зустріч з праправнуком Тараса Шевченка Миколою Лисенком, автором книжки «Коріння Шевченкового роду»

14:00

Заступник директора з ВР

Четвер

Театралізований урок «Поет живе в серцях свого народу»

11:00

Учитель української мови

Літературно-мистецький вечір
«Золоті зерна поезії Тараса Шевченка»

15:00

Класні керівники

10-11-х класів

П’ятниця

Урочиста презентація подарунків, які підготували учні 1–11-х класів разом із батьками для оформлення світлиці Тараса Шевченка

14:00

Заступник
директора з ВР

Додаток 2

Приклад оформлення наказу про відкриття світлиці Тараса Шевченка

Шевченківська спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат з поглибленим
вивченням предметів гуманітарно-естетичного профілю Черкаської обласної ради

НАКАЗ

 

12.02.2013                                                         с. Шевченкове        № 33

 

Про відкриття
Світлиці Т. Г. Шевченка

На виконання річного плану роботи, відповідно до «Положення про музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України», затвердженого наказом Міністерства освіти України від 30.05.1997 № 151, у період підготовки до відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка та з метою формування в учнів національної свідомості, історичної пам’яті, глибокої поваги та пошани до Великого Кобзаря, виховання любові до рідної землі, свого народу, забезпечення духовної єдності поколінь

НАКАЗУЮ:

1. Відкрити в школі Світлицю Т. Г. Шевченка (далі — Світлиця).

2. Призначити керівником Світлиці Гнатенко Л. П., покласти на неї відповідальність за збір матеріалів, їх збереження та класифікацію.

3. Зобов’язати керівника Світлиці Гнатенко Л. П.:

3.1. Провести організаторську роботу щодо створення Світлиці, з цією метою до 01.10.2013 оформити відповідну документацію:

  • Інвентарну книгу;
  • Книгу реєстрації проведених екскурсій, масових заходів;
  • Акти прийому та видачі експонатів;
  • Річний та перспективний плани роботи Світлиці.

3.2. Визначити та подати на затвердження адміністрації школи склад ради Світлиці до 01.10.2013.

3.3. Очолити роботу щодо збагачення фондів світлиці пошуковими матеріалами, залучивши до цієї роботи учнівський та педагогічний колективи, батьків учнів школи.

3.4. Спільно з педагогічним колективом школи організувати дослідження зібраних матеріалів, відповідне їх оформлення.

3.5. Відповідно до створеної експозиції розробити екскурсії та залучити учнів до їх проведення.

4. Скрипник Г. Л., заступнику директора з виховної роботи, організувати урочисте відкриття Світлиці 18.09.2013 і запросити працівників Національного заповідника «Батьківщина Тараса Шевченка», Департаменту освіти і науки Черкаської облдержадміністрації, відділу освіти райдержадміністрації, широку громадськість, працівників школи, батьків учнів школи, до 11.09.2013.

5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Директор                                        Терещенко                                        Л. Д. Терещенко

Відмітки про ознайомлення працівників із наказом

Створюємо світлицю Тараса Шевченка: крок за кроком



Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Книжкова полиця

Медіаактивний навчальний заклад від журналу «Практика управління закладом освіти»

В е-журналі «Практика управління закладом освіти» з’явилася перша книжка для передплатників:

«Медіаактивний навчальний заклад, або Як не загубитися в тенетах інтернету»

Читати книгу

Розсилка



ОНЛАЙН-ТЕСТ!

Онлайн-тест від журналу «Практика управління закладом освіти»

В е-журналі «Практика управління закладом освіти» з’явилися інтерактивні тести.

Перевірте свої знання з теми «Експертиза цінності документів»

Спробувати

© Цифрове видавництво MCFR, 2016. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

0 44 586 56 06
0 800 212 012 callback

Бухгалтерам бюджетних організацій рекомендуємо відвідати портал «Головбух: Бюджет»


  • Ми в соцмережах