Науковці КНУ імені Тараса Шевченка зробили відкриття у галузі медичної хімії

27 лютого 2014 6
Науковці Київського національного університету імені Тараса Шевченка та Інституту технологій м. Карлсруе, Німеччина зробили сенсаційне відкриття. Вони створили технологію, що може «включати» та «виключати» дію лікувальних препаратів.

Учені Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Ігор Комаров — Інститут високих технологій, Павло Михайлюк — хімічний факультет) спільно з колегами з Інституту технологій м. Карлсруе, Німеччина (Анне Ульріх, Сергій Афонін, Марина Бердіч, Сабіна Райсер, Томас Штайнбрехер, Олег Бабій, Володимир Кубишкін, останні два — випускники хімічного факультету) створили нову технологію, яка дозволяє керувати активністю ліків під дією світла.

Іншими словами, створено діючі прототипи ліків, які можна легко активувати («включати») для знешкодження патогенних бактерій та дезактивувати («виключати»), щоб уникнути знищення корисних мікроорганізмів мікрофлори здорового організму людини. Принцип продемонстровано на прикладі пептидних антибіотиків.

Один з таких фоточутливих антибіотиків було активовано опроміненням видимим світлом в межах кола, тоді як за межами кола антибіотик залишився у неактивному стані. Колонії бактерій виросли тільки за межами області опромінення. На збільшеному фрагменті вчені побачили чітку межу між областями, де колонії ростуть, і де фотоактивований антибіотик проявив бактеріостатичну дію.

Дослідники впевнені, що такі фоточутливі лікарські засоби в недалекому майбутньому стануть основою сучасних технологій лікування широкого кола локалізованих розладів — травм, вірусних або бактеріальних інфекцій, запалень, тромбів, доброякісних та злоякісних пухлин тощо.

Фоточутливі лікарські засоби можна активувати тільки тоді, коли це потрібно для терапії, і лише в тих ділянках людського тіла, де це необхідно для лікування. Після терапії такі лікарські засоби можуть бути дією світла дезактивовані, тобто, перетворені в безпечні речовини з метою зменшення небажаних побічних ефектів.

«Присвоєння кваліфікаційних категорій: від А до Я» від журналу «Практика управління закладом освіти»