Формування читацької компетентності учнів початкової школи

27 січня 2017
20973
Середній бал: 5 із 5

Сучасна дитина легше впорується з комп’ютером, аніж із буквами. Та все ж навички читання не втрачають актуальності, адже досі більшість інформації в інтернеті або текстова, або супроводжувана текстом. Визначмо, що є читацькою компетентністю учня початкової школи і як впливати на її розвиток

Читання є однією з передумов успішної адаптації молодшого школяра і в навчальному закладі, і в суспільстві загалом.

У наш час багато говорять про кризу читання. Сучасний молодший школяр читає менше, ніж типовий представник попереднього покоління учнів. Одна з об’єктивних причин цього явища — стрімкий розвиток мас-медійної культури. Комп’ютерні ігри, інтернет, телебачення відволікають дітей від книг. І особливості нової мас-медійної культури зумовлюють нову компетенцію — оволодіння засобами інформаційно-комунікаційних технологій.

На відміну від письмової компетенції, формування якої в школі вже у деяких країнах є дискусійним питанням, актуальність читацької компетентності на близьке майбутнє поки що під сумніви не підпадає.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Що таке читацька компетентність

Читацька компетентність це не лише навичка власне читання, а уміння та навички, знання й цінності, завдяки яким людина може шукати інформацію для вирішення пізнавальних завдань.

Читацька компетентність учнів виявляється у:

  • сформованості читацької навички
  • розумінні текстів різних тем і жанрів
  • літературній обізнаності відповідно віку
  • вмінні давати особистісну оцінку прочитаному.

Саме особистісна зорієнтованість та компетентністний підхід є основою нового Держстандарту початкової освіти, прийнятого у 2011 році. Протягом цього року проведуть загальнодержавне моніторингове дослідження щодо читацьокої та математичної компетентностей у початковій школі.

Складові читацької компетентності учнів початкових класів

Основним предметом, під час вивчення якого очікуване формування читацької компетентності молодшого школяра, є «Літературне читання».

Окрім уроків власне читання, формування читацьких навичок відбувається також:

  • на всіх уроках, де потрібно працювати з підручником
  • в позаурочній діяльності.

Структурно читацька компетентність представлена так:

Складові читацької компетентності

Які компетенції передбачає

Мовленнєва

  • висловлюватися за допомогою вербальних і невербальних засобів
  • обговорювати прочитане, вести діалог
  • формулювати запитання за змістом тексту та відповідати на запитання
  • переказувати твір
  • виразно читати текст

Літературознавча

  • володіти базовими знаннями з літератури
  • оперувати літературознавчими поняттями

Бібліотечно-бібліографічна

  • шукати інформацію в книгах, дитячих журналах, газетах
  • працювати зі словниками та іншою довідковою літературою

Літературно-творча

  • творчі літературні здібності

Емоційно-ціннісна

  • набувати емоційного та особистісного розвитку
  • давати оцінку прочитаному

Показники сформованої читацької компетентності

Читання є процесом на:

  • відтворення звукової форми слова за її графічною моделлю
  • виявлення, активного перероблення та усвідомлення смислової інформації.

Пригадуєте, як у дитинстві брали участь у шкільних масових контрольних зрізах з «техніки та швидкості читання», що були схожі на екзамени? У новій українській школі технічна сторона читання не є самоціллю. Основний пріоритет — особистісний розвиток учня.

Звісно, першочерговим завданням вчителя є засвоєння учнями навичок виразного й правильного читання. Але крім цього нова школа ставить перед учителем початкових класів такі завдання:

  • навчити розуміти та аналізувати тексти
  • ознайомити з літературою різних авторів, тем і жанрів
  • формувати цінності за допомогою художніх образів
  • навчити висловлюватися за прочитаним текстом
  • розвивати творчу діяльність у літературній сфері
  • навчити самостійно шукати потрібну інформацію з різних джерел
  • розвивати внутрішню потребу в читанні.

Отже, показниками читацької компетентності є:

  • не техніка читання дитини, а її бажання читати у вільний час
  • не вміння складати літери у слова, а використовувати будь-які тексти для особистісного розвитку.

Етапи формування читацької компетентності

Визначають такі класичні етапи формування читацької компетентності:

Що притаманне дитині

Підготовчий

  • засвоює абетку
  • навчається сприймати зміст текстів на слух
  • розглядає книги, знаходить зв’язки між змістом та ілюстраціями
  • знаходить заголовки, автора та інші відомості про книгу
  • самостійно складає букви в слова, працюючи з книгою

Початковий

  • випробуває себе в самостійному читанні
  • свідомо сприймає і відтворює невеликі тексти
  • закріплює навички техніки та виразного читання

Основний
Етап формування читача

  • читає доступні книги або друковану інформацію для поповнення знань
  • шукає і користується доступною літературою різних жанрів для поповнення знань за визначеною темою
  • систематично самостійно читає в позаурочний час

Заключний

  • має сформовані читацькі вподобання та інтереси
  • позитивно сприймає книгу, бажає її розглянути та прочитати

Розвиток читацької компетентності учнів початкової школи

За різними дослідженнями, виокремлюють такі чинники, що впливають на формування читацьких умінь учнів:

  • читацькі вподобання та начитаність батьків (саме в родинах, де читають книжки, формується інтерес до книги й у дітей)
  • педагогічний вплив учителя, індивідуальний підхід до дитини на уроках
  • мова, якою провадять навчання (чи є вона рідною для дитини)
  • наповненість шкільної та домашньої бібліотек
  • можливість купувати книги
  • баланс книги та інтернету в житті дитини.

Шукаємо шляхи формування читацької компетентності

Задля пошуку шляхів формування читацької компетентності в класі вчитель може провести внутрішній моніторинг.

Питаннями моніторингового анкетування можуть бути:

  • вплив батьків на читання дітей
  • час, який діти приділяють читанню дома
  • тематика книг, які читають учні.

Багато інформації вчитель може отримати, проаналізувавши читацькі формуляри учнів класу в шкільній бібліотеці.

Існують певні вікові вподобання дітей молодшого шкільного віку при виборі книжок:

6-7 років

  • через прагнення до самостійності, обумовленого віковою кризою, діти виявляють найбільший інтерес до тих книжок, які зможуть самостійно опанувати
  • зазвичай у цьому віці до вподоби вірші й казки, з якими легше впоратися
  • шестирічки боязкі перед товстими фоліантами, тому, як і дошкільники, надають перевагу тонким «книжкам-маляткам»

8-9 років

  • актуалізується інтерес до книг про природу
  • саме у світі тварин і рослин дитина відчуває себе більш дорослою та вільною

до 10 років

  • зростає інтерес до людей
  • дітям цього віку більш до вподоби книги про видатних особистостей, історичні події, пригоди та мандрівки
  • часто в цьому віці діти почитають цікавитися фантастикою

Предметом вчительського моніторингу можуть бути також:

  • рівень навчальних досягнень з предмету «Літературне читання»
  • окрема змістова лінія чи критерій оцінювання навичок, який вчитель вважає за потрібно проаналізувати.

Загальні критерії оцінювання читацьких компетенцій

Що оцінюють

За якими критеріями

Читаня вголос та сприйняття прочитаного

  • наскільки правильно читає:

– чи є заміни, пропуски, літер, перестановки складів

– чи правильні наголоси

  • у який спосіб читає:

– складами або словами

– плавно чи з зупинками

– чи дотримується інтонацій, пауз

  • наскільки розуміє прочитане, вміє визначати жанр, тему й головну думку твору
  • який ступінь виразності читання
  • яка швидкість читання (середній показник для випускника початкової школи — 90-95 слів/хв.)

Читання мовчки та сприйняття прочитаного

  • у який спосіб читає (чи здійснює артикуляційні рухи, коли читає мовчки)
  • наскільки розуміє зміст прочитаного
  • яка швидкість читання про себе (середній показник випускника початкової школи — 130-150 слів/хв.)

Читання виразно та читаня напам’ять

  • наскільки правильно відтворює текст
  • який ступінь виразності читання:

– чіткість дикції

– правильність інтонації

– чи використовує невербальні засоби виразності

Читацький досвід

  • наскільки сформоване коло дитячого читання
  • як засвоєно базові літературознавчі поняття
  • як працює з текстами різних жанрів
  • як переказує текст, виконує завдання за змістом тексту
  • як оцінює події та вчинки персонажів
  • наскільки самостійно шукає інформацію з різних джерел

Матеріал, який учитель здобуде внаслідок анкетування, аналізу робіт учнів або їх оцінок, може стати підставою для складання чи коригування програми формування читацької компетентності дітей у класі.

Зауважте!

Для розвитку читацьких компетенцій сензитивним є саме молодший шкільний вік

Якщо інтерес до читання не сформовано в початковій школі, це негативно вплине на подальше навчання та розвиток

Якщо до 13-14-ти років у дитини не сформована читацька компетентність, вікно в світ книги закривається. У сфері її інтересів будуть інші світи, можливо, не завжди соціально прийнятні

Якщо учень каже: «Я люблю читати», «Я хочу читати», «Я хочу цю книгу», «Я не можу зупинитися, коли читаю», «Я хочу поділитися книгою або її змістом із друзями», — можемо говорити про те, що педагогічна мета з формування читацької компетентності досягнута.

За матеріалами Ганни Колесової,
методиста Славутицького міського методичного центру,
Київська обл.

logo