Телефонуйте 0 800 212 012, якщо бажаєте передплатити. Усі дзвінки безплатні

Активуйте подарунковий доступ >

Педрада

Як організоване профільне навчання у чотирьох країнах світу

  • 21 квітня 2017
  • 637

Модель організації профільного навчання у нашій країні дечим подібна до французької, британської, шведської та американської. Здивовані, так

На сьогодні учні старших класів українських шкіл вивчають більше 22-х предметів за 33 год./тиждень. За такого навантаження перевтомлюються і старанні, і «напівстаранні» учні, здебільшого поверхнево засвоюючи знання.

Щоб запобігти негативним процесам, українська школа готується до нового етапу реформи — упровадження обов’язкового профільного навчання. Згідно з планом реформ кількість обов’язкових предметів скоротять до 9-ти. Інші ж предмети вивчатимуть профільно, за вибором.

Водночас із реформаційними процесами відбувається пошук найбільш успішних освітніх моделей, реалізованих за кордоном. МОН України укладає міжнародні угоди про співпрацю у різних напрямах, щоби набути необхідного досвіду для Нової української школи.

Медичні огляди працівників: тримаємо на контролі

Ніна ОмельяненкоШеф-редактор управлінських видань MCFR Освіта
Як у пісні співають «...Усе в твоїх руках. І навіть я...», так і весь контроль у руках керівника закладу освіти. Якщо деякі його питання керівник може делегувати своїм заступникам, то контроль за своєчасним проходженням працівниками обов’язкових профілактичних медичних оглядів ліпше залишити за собою

Організація профільного навчання за кордоном

З досвіду зарубіжних країн виокремлюють загальні риси реалізації профільної освіти:

  • період профільного навчання триває 2-3 роки й охоплює останні роки навчання в школі
  • обов’язковий перелік навчальних курсів складають рідна та іноземні мови, курси природничого й гуманітарного циклів, математики та фізичної культури.
  • типовим є навчальне навантаження 35-39 год. на тиждень
  • випускника зараховують до вишу за результатами навчання у старшій профільній школі.

Варіативність організації профільної навчання у європейських країнах полягає в підходах до:

  • формування навчального плану

У деяких країнах існує фіксований перелік обовязкових курсів відповідно до профілю, а в деяких учні можуть обирати із запропонованого переліку курсів

  • структурної організації старшої школи

В одних країнах старша школа є структурною ланкою середньої школи, в іншихшкола функціонує як тип навчального закладу — ліцеї, коледжі, гімназії тощо

Розглянемо докладніше моделі профільного навчання в окремих країнах.

Велика Британія

Задля здобуття повної середньої освіти британський учень має навчатися 13 років, коли:

  • після 9-го року

  • обирає «академічний» або «неакадемічний» профіль навчання
  • після 11-го року

  • може завершити «неакадемічний» профіль, щоб освоювати менш кваліфіковану професію
  • протягом 12-13-го років

  • вивчає один загальногуманітарний предмет та 3-5 предметів за профілем майбутньої спеціальності

Це можуть бути спеціальні курси, як-то «Історія Великої Британії 19 століття», «Теорія ймовірності», «Стереометрія» тощо

Індивідуальну програму курсів у старших класах Великої Британії учню допомагає складати тьютор.

Завершення  «академічного» профілю навчання та продовження навчання у старшій школі — після здачі відповідного екзамену — дає можливість отримати повну середню освіту та підготуватися до вступу у виш.

Хоча

За статистикою, більшість дітей в країні обмежуються неакадемічним рівнем

Франція

Французькі учні навчаються 13 років. Причому кожен етап навчання минає у різних типах закладів:

  • після початкової школи вчаться у коледжах
  • потім вступають до ліцеїв, де й реалізовують профільну освіту.

Між усіма ланками існує наступність, адже поступити в ліцей без рекомендації ради коледжу неможливо.

Ліцеї, навчання в яких триває три роки, бувають:

  • загальної спрямованості
  • технологічні
  • професійні.

На першому році навчання в ліцеї учень визначається зі своїм профілем. Третій рік навчання завершує бакалавріат — екзамен, результати якого визначають право на вступ до вишу (окрім медичних спеціальностей, куди вступають за окремим конкурсом).

Розрізняють вісім інтегрованих направлень бакалавріату (або «баків»):

  • медико-соціальний
  • економічно-соціальний
  • літературний
  • природничо-науковий
  • агрономії та охорони природи
  • індустріальних технологій
  • лабораторних технологій
  • технологій третинного сектору.

Приміром

На баці лабораторних технологій вивчають біохімію, біотехнологію, лабораторну фізику, оптичні і фізико-хімічні методи, індустріальні технології тощо

У програмі баку технологій третинного сектору передбачено торгівлю та торгові відносини, бухоблік, інформатику, основи управління тощо

Швеція

Тут найбільш централізована систему освіти в Західній Європі.

Навчальні плани й програми розробляють на державному рівні. Також у Швеції — найбільший перелік визначених державою профілів — 16, а місцеві органи управління мають повноваження вводити й додаткові, зважаючи на локальні особливості та потреби регіону.

Для навчання у старшій профільній школі в Швеції необхідно мати достатній прохідний бал з рідної та англійської мов і з математики.

Профільне навчання у США

Американська система профільного навчання найбільш гнучка та індивідуалізована.

В цілому діти вчаться у середніх школах США 12 років. Ув останні 2-3 роки навчання учні за допомоги педагогів формують власну індивідуальну програму, що містить обов’язкові та додаткові предмети у тих навчальних галузях, які учням цікаві, до яких вони відчувають схильність.

Навчання у старшій школі поділяють на:

  • академічне — підготовка до вступу в вуз
  • загальне — неакадемічна підготовка, після якої є можливість навчатися в певних типах коледжів.

Зазвичай діти відвідують предмети за власним розкладом, тому поняття «профільний клас» тут умовне. Спрямування профілю (наприклад, гуманітарний або математичний) визначають за тим переліком курсів, які учень склав.

У навчальних планах американських шкіл є як інтегровані, так і поглиблені курси.

Наприклад

Іноземна мова, алгебра, інформатика можуть бути поділені на рівні

Учень технічного спрямування може пройти поглиблені курси алгебри та інформатики, в той час як для учня гуманітарного спрямування навантаження з математики (без поділу на алгебру й геометрію) складає лише годину на тиждень

Задля здобуття повної середньої освіти учню в США потрібно набрати визначену кількість залікових одиниць.

Одна одиниця — це 5 уроків на тиждень з одного предмета.

Школи встановлюють кількість одиниць, що потрібна для отримання середньої освіти. Також ці одиниці є кредитними для «коледжів» та «університетів», тобто програми в коледжі складають, ураховуючи, які поглиблені курси учень відвідував у школі.

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
57 секунд зараз = доступ до документів постійно!

Зареєструйтеся —
і скачуйте все! 
 
Зразки та форми документів закладу освіти, інфографіку, рекомендації експертів...

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
До світу освіти