text
Педрада

Нові стандарти освіти: довіряю школі, люблю вчитися, радію життю

  • 2 червня 2017
  • 4443

Хода Концепції Нової української школи супроводжуватиметься поступовою зміною державних стандартів початкової, базової та повної середньої освіти. Яких змін чекати і коли?

Вимоги до освітніх компетентностей, яких учні загальноосвітніх шкіл набувають за 11 років навчання, задекларовані в державних стандартах:

  • початкової загальної освіти (затв. постановою КМУ від 20.04.2011 № 462)
  • базової і повної загальної середньої освіти (затв. постановою КМУ від 23.11.2011 № 1392).

Однак із втіленням концептуального реформування середньої освіти «Нова українська школа» впроваджуватимуть і нові освітні стандарти.

Строки запровадження нових стандартів освіти

Початкова школа

Базова середня школа

Профільна середня школа

1-4 класи

5-9 класи

10-12 класи

Розроблення та затвердження нового стандарту

2016 рік

2019 рік

2023 рік

Запровадження нового стандарту

2018 рік

2022 рік

2027-2029 роки

Нові освітні стандарти Нової української школи

► Новий Державний стандарт початкової освіти (2018)

Стандарти середньої освіти відповідатимуть Рекомендаціям Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя» (18.12.2006) та спиратимуться на міжнародний досвід:

  • Австралії
  • Англії
  • Ірландії
  • Канади
  • Синґапуру
  • США
  • Фінляндії
  • Шотландії.

Чому школі потрібні нові державні стандарти освіти

З червня 2016 року триває процес розроблення основного документа — Стандарту повної загальної середньої освіти, що:

  • охопить усі три освітні ступені нової школи
  • опише очікувані навчальні результати учнів за кожною освітньою галуззю
  • розкриє компетентнісний потенціал шкільної освіти
  • відобразить навчальний поступ школярів.

Новій українській школі потрібні оновлені стандарти, відповідаючи на зовнішні та внутрішні виклики задля розвитку держави:

зовнішні виклики

внутрішні виклики

Безпека:

– міжнародна

– національна

– особиста

Етика:

– нігілізм

– егоїзм

– аморальність

– культ «техногенних інновацій»

Конфлікт поколінь

Система цінностей та установок, заснованих на споживацькому ставленні до матеріальних благ

Війна та окупація українських територій:

– посттравматичні синдроми у школярів

– внутрішнє переміщення сімей

Відсталість економіки країни

Відсутність довіри до держави в особі трьох гілок влади:

– судової

– законодавчої

– виконавчої

Недовіра до школи

Новий стандарт як відповідь на виклики покликаний:

  • розбудовувати демократичну культуру в загальноосвітніх навчальних закладах через

– відпрацювання належних механізмів захисту прав громадян

– утвердження принципів педагогіки партнерства

  • усталювати демократичні цінності взаємо-

– поваги

– довіри

– розуміння

  • формувати гармонійно розвинену особистість у трьох сферах:

– духовній — «Відчуваю!»

– інтелектуальній — «Думаю!»

– фізичній — «Дію!»

  • урівноважувати IQ (пізнавальний інтелект) та EQ (емоційний інтелект) дитини, прищеплюючи:

– антистресовий потенціал

– оптимістичний світогляд

– самоусвідомлення

– самоконтроль

– адаптаційні здібності

  • розширювати сфери функціонування української мови у вітчизняному інфопросторі
  • гарантувати право на вивчення рідної мови у загальноосвітніх навчальних закладах представникам:

– нацменшин

– корінних народів

  • створювати належні умови для вивчення іноземних мов задля рівних умов для українських громадян на міжнародному ринку праці
  • розвивати ІКТ-технології та інноваційність у новій школі
  • підвищувати якість шкільної освіти через:

– мотивацію педпрацівників

– оптимізацію навчальних програм

– ресурсне забезпечення школи

– трансформації в управлінні освітою.

+ Громадсько-активна школа

Очікувані результати від упровадження нових стандартів

  • для учнів, вчителів, батьків, держави, роботодавців

  • розуміння ключових компетентностей, якими має володіти учень по завершенню кожного ступеня освіти
  • усвідомлення цілей освітнього процесу та механізмів їх реалізації
  • для освітнього процесу в цілому

  • упорядкування змісту шкільної освіти відповідно до потреб:

– учнів

– педагогів

– суспільства

  • активізація зусиль усіх партнерів нової школи, щоби підтримати освітню реформу

У чому відмінність від держстандартів 2011 року

Новий стандарт освіти має стати надійним фундаментом для:

  • нової структури школи
  • профільного навчання.

Саме тому він суттєво різнитиметься від чинних нині державних стандартів початкової, базової і повної загальної середньої освіти.

Порівняння старих та нових освітніх стандартів

Держстандарти 2011 року

Новий стандарт

  • обмежене коло користувачів

  • широке коло користувачів
  • не адресований педагогу

  • адресований зокрема й педагогу
  • обмежує педагогів встановленими рамками

Учитель працює з уже розробленим і затвердженим навчальним планом та програмою

  • надає педагогам широку професійну свободу — самостійно:

– складати освітні та навчальні програми і плани

– добирати методи і підходи до навчання

– облаштовувати відкрите сучасне освітнє середовище

  • одноразовий у використанні: після затвердження навчальних програм і підручників стає, по суті, незатребуваним

  • багаторазовий — як перманентний інструмент створення нових освітніх програм
  • націлений на процес

  • націлений на результат
  • базується на формуванні знань

  • ґрунтується на компетентнісному підході
  • передбачає велику кількість:

– фактологічного матеріалу

– навчальних предметів

  • зменшує рівень завантаженості учнів:

– предметами — завдяки інтегруванню

– фактами — на користь розвитку нових вмінь і практичної діяльності

  • двокомпонентний:

– базовий навчальний план

– характеристика освітніх галузей

  • багатокомпонентний:

– власне стандарт

– похідні від стандарту освітні програми та інструментарій оцінювання результатів учнів

  • включає 7 освітніх галузей:

– мови та літератури

– мистецтво

– математика

– природознавство

– технології

– здоров’я і фізична культура

– суспільствознавство

  • включає 10 освітніх галузей:

– мовно-літературна

– мистецька

– математична

– природнича

– технологічна

– фізкультурна

– соціальна та здоров’язбережувальна

– громадянська та історична

– іншомовна

– інформатична

Як відбуватиметься оцінюванням навчальних результатів учнів

Наразі у вітчизняній освітній системі відсутній інструментарій, який би дав змогу об’єктивно оцінити рівень оволодіння ключовими компетентностями.

Звичайна 12-бальна система оцінювання не годиться для цього, адже важко оцінити, наприклад, такі уміння учнів, як:

Учень четвертої промислової революції

  • вчитися впродовж життя
  • комунікувати
  • проявляти:

– підприємницькі здібності

– лідерські якості

Однак розробники пояснюють, що формувальне оцінювання учнів можливе на основі очікуваних результатів, що будуть чітко прописані у нових стандартах.

Також пропонують використовувати нестандартні інструменти, як-то:

  • самооцінювання
  • взаємооцінювання.

Одначе для підсумкового оцінювання потрібні нові спеціальні інструментарії.       

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!