Учорашні дошкільники нетерпляче чекають першого вересня, мають позитивне налаштування на навчання. Бути щасливим володарем портфеля, підіймати руку на уроці, отримувати відмітки — все це як чудова гра. Та згодом може виявитися, що грати не так уже й цікаво. Але «вийти з гри», натиснути «Esc» вже неможливо
Численні обов’язки та обмеження першокласника змінюють позитивний образ школи.
Якщо дитина не справляється з психоемоційними навантаженнями, то:
- шкільні ситуації стають джерелом стресу
- знижується працездатність та успішність навчання.
Як працювати з трудовими книжками під час воєнного стану
У чому особливості адаптації першокласників
Адаптацію інколи розуміють як процес пристосування. Проте адаптація не лише звикання до чогось. Це здатність розвиватися в тому середовищі, в яке потрапив. Тобто в ситуації шкільного навчання дітям важливо не просто «мімікрувати» в новому середовищі — їм потрібно:
Гармонійно вбудований у структуру особистості новий досвід даватиме дитині ресурс для подолання складних ситуацій шкільного життя.
⇒ Адаптація першокласника Нової української школи в перший місяць навчання.
Схема організації психологічного супроводу
процесу адаптації учнів 1 класу
Скачати
Освітній омбудсмен пропонує декілька варіантів діяльності, до якої можете залучити педагогів, коли вони використають свою відпустку. Їх можна реалізувати на рівні закладів освіти, органів управління освітою та на місцевому рівні.
Адаптаційний процес першокласників проходить у три етапи:
етап | що відбувається |
Попередній дошкільний |
|
Загальна адаптація протягом першого півріччя |
|
Корекційний етап протягом другого півріччя |
|
Який «youtube» перед очима першокласника
Педагогічний колектив, який працює з першокласником, має враховувати основні характеристики адаптації, коли:
відбувається перетворення з дошкільника на учня |
– приходити вчасно в школу – бути уважною та дисциплінованою тощо |
змінюється провідна діяльність |
|
оновлюється соціальне оточення |
|
обмежується рухова активність |
|
Що загрожує адаптації
Якщо механізм адаптації дає збій, це проявляється:
- низьким рівнем опанування шкільної програми
- емоційним дискомфортом.
Такі діти відчувають негатив, тривогу, напруженість.
Але найчастіше педагогів турбує поведінкова симптоматика дезадаптації —
- неуважність
- неслухняність
- порушення дисципліни на уроках та перервах
- демонстративність та агресія тощо.
Причини дезадаптації можна об’єднати у дві групи:
біологічні |
|
| |
| |
соціально-психологічні |
|
| |
| |
| |
| |
Презентація
Як відбувається адаптація першокласників
Найшвидша адаптація — протягом місяця. Але це найвдаліший випадок. Деколи такий процес затягується до півроку.
Три етапи шкільної адаптації
«орієнтування» |
|
«буря затихає» |
|
«розпогодження» |
Що більшою буде напруга, то більше ресурсів витратить організм Якщо тривала напруга викликає перевтому, це може негативно позначатися на здоров’ї учня |
Три рівні адаптації
високий |
|
середній |
|
«група ризику» |
У цій групі можуть бути учні з психоневрологічними порушеннями, які потребують особливих підходів, але можуть бути й учні, які мають низький рівень психологічної готовності до навчання |
Передумови адаптації до шкільного навчання
Більшість українських дітей починають вчитися в шестирічному віці. Часто вони мають недостатню психологічну готовність внаслідок вікової незрілості.
Під психологічною готовністю до школи розуміють комплекс якостей, що допомагають:
- включитися в шкільне життя
- засвоювати навчальні навички.
Приблизно у третини учнів в перші місяці навчання спостерігають:
- сонливість
- млявість
- часті захворювання
- безсоння
- інші психосоматичні симптоми.
Готовність до шкільного життя
Виділяють складові готовності до школи, як-от:
- мотиваційну
- інтелектуальну
- емоційно-вольову
- комунікативну.
Чинники фізіологічної та психологічної адаптації учнів
Задля успішної фізіологічної та психологічної адаптації у нормативних документах прописані певні особливості організації навчально-виховного процесу в перших класах, як-то:
- навчання відбувається лише в першу зміну
- уроки тривають 35 хв.
- перші два тижні не більше трьох уроків на день
- перерви тривають від 15 хв.
- на кожному уроці проводять фізкультурні хвилинки
- домашні завдання не передбачені
- один день на тиждень є розвантажувальним
- протягом першого місяця навчання один урок на день проводять надворі
- оцінювання здійснюється словесно, оцінки не фіксують у шкільній документації
- для груп подовженого дня передбачено денний сон (півтори години) та облаштування відповідних кімнат
- основним методом навчання першокласників є гра.
За матеріалами Ганни Колесової,
психолог, м. Славутич Київської обл.