Першокласник і залипання клавіші «Esc»

1765
Учорашні дошкільники нетерпляче чекають першого вересня, мають позитивне налаштування на навчання. Бути щасливим володарем портфеля, підіймати руку на уроці, отримувати відмітки — все це як чудова гра. Та згодом може виявитися, що грати не так уже й цікаво. Але «вийти з гри», натиснути «Esc» вже неможливо

Численні обов’язки та обмеження змінюють позитивний образ школи.

Якщо дитина не справляється з психоемоційними навантаженнями, то:

Настає шкільна дезадаптація, уникнути яку — першочергове завдання педагога і «старої», і Нової української школи.

У чому особливості адаптації першокласників

Адаптацію інколи розуміють як процес пристосування. Проте адаптація не лише звикання до чогось. Це здатність розвиватися в тому середовищі, в яке потрапив. Тобто в ситуації шкільного навчання дітям важливо не просто «мімікрувати» в новому середовищі — їм потрібно:

а) залишитися самими собою

б) зберегти родинні цінності, поєднавши їх із новими, що формуються внаслідок нових соціальних контактів.

Гармонійно вбудований у структуру особистості новий досвід даватиме дитині ресурс для подолання складних ситуацій шкільного життя.

Адаптаційний процес першокласників проходить у три етапи:

етап

що відбувається

Попередній

дошкільний

Загальна адаптація

протягом першого півріччя

  • моніторинг адаптації учнів
  • спільна робота команди фахівців, спрямована на виявлення та врахування індивідуальних можливостей учнів під час навчального процесу
  • консультування батьків на запобігання дезадаптацій, надання рекомендацій
  • заняття вчителя та психолога з метою знайомства, зняття психічної напруги, розвитку пізнавальних процесів тощо

Корекційний етап

протягом другого півріччя

  • індивідуальна або групова психокореційна робота з учнями, які мають труднощі у навчанні, поведінці та спілкуванні з педагогами й однолітками
  • консультування батьків учнів, які мають шкільну дезадаптацію

Який «youtube» перед очима першокласника

Педагогічний колектив, який працює з першокласником, має враховувати основні характеристики адаптації, коли:

відбувається перетворення з дошкільника на учня

  • зміна соціальної позиції — це своєрідний кар’єрний зріст для дитини
  • дитина отримує «посадові інструкції»:

– приходити вчасно в школу

– бути уважною та дисциплінованою тощо

змінюється провідна діяльність

  • відтепер на основну — навчальну — діяльність необхідні вольові зусилля (яких не потребує гра, основний вид діяльності дошкільника)

оновлюється соціальне оточення

  • учень від початку вибудовує певну систему взаємин з учителем та однолітками
  • може стати лідером чи аутсайдером, активним або пасивним членом колективу

обмежується рухова активність

  • для цього також потрібні неабиякі зусилля від учорашнього дошкільника, особливо останнім часом, коли тенденція до гіперрухливості в дітей значно зростає

Що загрожує адаптації

Якщо механізм адаптації діє збій, це проявляється:

  • низьким рівнем опанування шкільної програми
  • емоційним дискомфортом.

Такі діти відчувають негатив, тривогу, напруженість.

Але найчастіше педагогів турбує поведінкова симптоматика дезадаптації —

  • неуважність
  • неслухняність
  • порушення дисципліни на уроках та перервах
  • демонстративність та агресія тощо.

Слід пам’ятати

Процес адаптації — двосторонній

Не тільки дитина має адаптуватися до класу та до вчителя

Школа й педагог також мають адаптуватися до дитини, прийняти її індивідуальність

Причини дезадаптації можна об’єднати у дві групи:

біологічні

  • неврологічні розлади

  • порушення мовлення

  • соматична ослабленість

  • порушення розумового розвитку тощо

соціально-психологічні

  • недостатня підготовка до школу, зумовлена недостатнім  виховним впливом сім’ї

  • невміння встановлювати соціальні контакти

  • неадекватна самооцінка

  • мотиваційна неготовність

  • особистісні якості, які перешкоджають адаптації (агресивність, тривожність тощо)

Як відбувається адаптація першокласників

Найшвидша адаптація — протягом місяця. Але це найвдаліший випадок. Деколи такий процес затягується до півроку.

Три етапи шкільної адаптації

«орієнтування»

  • після початку систематичного навчального навантаження організм відповідає значною напругою
  • реакція організму на стрес бурхлива, власні ресурси дитини витрачаються без економії
  • іноді цей етап називають «фізіологічна буря»
  • триває декілька тижнів

«буря затихає»

  • організм «навчається» оптимально реагувати на зовнішні дії

«розпогодження»

  • організм достатньо адекватно реагує на навантаження, намагаючись заощадити енергію
  • але і розумова робота, і статичне сидіння за партою потребують від дитини певної напруги

Що більшою буде напруга, то більше ресурсів витратить організм

Якщо тривала напруга викликає перевтому, це може негативно позначатися на здоров’ї учня

Три рівні адаптації

високий

  • діти швидко встановлюють соціальні контакти
  • виконання шкільних вимог не викликає видимої напруги
  • труднощі мають тимчасовий характер і минають протягом перших двох місяців

середній

  • діти достатньо довго не приймають шкільне середовище — процес навчання, необхідність спілкуватися з учителем, однолітками
  • можуть бути труднощі в засвоєнні навчального матеріалу, але в цілому, завдяки правильному педагогічному підходу, адаптуються протягом першого півріччя

«група ризику»

  • адаптація відбувається з труднощами, реакції дитини неадекватні вимогам протягом тривалого часу
  • є значні труднощі із засвоєнням програми
  • поведінка часто провокує скарги вчителів
  • стійкий неуспіх у навчанні та неконструктивний контакт із педагогом провокують відчуження й серед однолітків

У цій групі можуть бути учні з психоневрологічними порушеннями, які потребують особливих підходів, але можуть бути й учні, які мають низький рівень психологічної готовності до навчання

Передумови адаптації до шкільного навчання

Більшість українських дітей починають вчитися в шестирічному віці. Часто вони мають недостатню психологічну готовність внаслідок вікової незрілості.

Під психологічною готовністю до школи розуміють комплекс якостей, що допомагають:

  • включитися в шкільне життя
  • засвоювати навчальні навички.

Дитина може знати букви і навіть опанувати читання, але є недостатньо готовою інтелектуально — має мимовільну пам’ять та нестійку увагу. Така дитина звертає увагу і запам’ятовує лише те, що їй цікаво. Підтримка пізнавальної активності у такому разі можлива лишень через гру

В іншому випадку у дитини може переважати зовнішня мотивація до навчання — отримати соціальний статус з відповідною атрибутикою (портфелем, власним «робочим місцем» тощо). Але про справжню мотиваційну готовність свідчить насамперед розвинутий пізнавальний інтерес — бажання опанувати грамоту, читання та інше

Приблизно у третини учнів в перші місяці навчання спостерігають:

  • сонливість
  • млявість
  • часті захворювання
  • безсоння
  • інші психосоматичні симптоми.
Готовність до шкільного життя

Виділяють складові готовності до школи, як-от:

  • мотиваційну
  • інтелектуальну
  • емоційно-вольову
  • комунікативну.

За результатами досліджень

Більшість майбутніх першокласників мають середній рівень готовності до навчання. І при цьому більшість із них достатньо добре адаптується до шкільних вимог

Діти з високим рівнем готовності переважно вдало адаптуються — позитивно сприймають навчальний процес, вчителя однолітків та себе як учня. Хоча й тут бувають виключення

Діти з низьким рівнем готовності здебільшого потрапляють у «групу ризику». Один з трьох учнів із середнім рівнем психологічної готовності також потрапляє в «групу ризику»

Чинники фізіологічної та психологічної адаптації

Задля успішної фізіологічної та психологічної адаптації у нормативних документах прописані певні особливості організації навчально-виховного процесу в перших класах, як-то:

  • навчання відбувається лише в першу зміну
  • уроки тривають 35 хв.
  • перші два тижні не більше трьох уроків на день
  • перерви тривають від 15 хв.
  • на кожному уроці проводять фізкультурні хвилинки
  • домашні завдання не передбачені
  • один день на тиждень є розвантажувальним
  • протягом першого місяця навчання один урок на день проводять надворі
  • оцінювання здійснюється словесно, оцінки не фіксують у шкільній документації
  • для груп подовженого дня передбачено денний сон (півтори години) та облаштування відповідних кімнат
  • основним методом навчання першокласників є гра.

За матеріалами Ганни Колесової,
психолог, м. Славутич Київської обл.



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією
Скачати листівки

Книжкова полиця

«Педагогічна рада в дошкільному навчальному закладі» від журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Електронна книга «Одна голова добре, а педрада — ліпше»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу



© Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І користуйтеся матеріалами порталу «Педрада»!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Свято наближається…

Привітайте колег із новим 2017/2018 навчальним роком!

• перейдіть до розділу «1 Вересня»

• скачайте вітальні листівки безплатно

Даруймо одне одному святковий настрій — і буде нам щастя!

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль