У листі від 07.06.2017 № 1/9-315 МОН України окреслило структуру 2017/2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів. Які рекомендації надало відомство щодо робочих навчальних планів?
Щоразу у травні-червні МОН України видає лист, яким:
- окреслює структуру нового навчального року
- роз’яснює особливості складання робочих навчальних планів.
У цьогорічному листі робочим навчальним планам присвятили більше уваги.
Медичні огляди працівників: тримаємо на контролі

Рекомендації до складання робочих навчальних планів
Робочий навчальний план кожен загальноосвітній навчальний заклад до початку навчального року:
- розробляє самостійно, відштовхуючись від Типових навчальних планів
- подає на затвердження місцевому органу управління освітою.
На 2017/2018 навчальний рік робочі навчальні плани складають за типовими навчальними планами:
|
|
|
|
|
Робочий навчальний план школи на 2017/2018 навчальний рік:
- розпочинають пояснювальною запискою
- наповнюють таблицями розподілу навчального часу між навчальними предметами.
Зміст пояснювальної записки:
- тип навчального закладу
- кількість класів
- орієнтовна кількість учнів, які навчаються
- посилання на типові навчальні плани, за якими розроблено робочі, вказуючи на номери додатків
- особливості організації освітнього процесу.
Таблиці розподілу навчального часу
Такі таблиці складають окремо для шкіл:
- І ступеня — початкової
- ІІ ступеня — основної
- ІІІ ступеня — старшої.
Для ЗНЗ, які працюють у режимі повного дня, окремо складають таблиці розподілу навчального часу для додаткового опрацювання навчальних дисциплін у другій половині дня. При цьому дотримують норм ДСанПіН 5.5.2.008-01 щодо виконання домашніх завдань:
Клас |
Час на день для додаткового опрацювання навчальних предметів у режимі школи повного дня |
1-й |
домашні завдання не задають |
2-й |
45 хв. |
3-й |
1 год. 10 хв. |
4-й |
1 год. 30 хв. |
5-й |
2,5 год. |
6-й |
|
7-й |
3 год. |
8-й |
|
9-й |
|
10-й |
4 год. |
11-й |
Документ за 5 хв.
Навчальні предмети у робочих навчальних планах
Типові навчальні плани містять інваріантну та варіативну складові.
Інваріантна складова
Вилучати предмети інваріантної складової з робочого навчального плану недопустимо.
За потреби можна розподіляти години навчальних предметів інваріантної складової, зменшуючи, але не більше ніж удвічі відносно показників Типових навчальних планів.
У старших класах спеціалізованих навчальних закладів з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів кількість годин між навчальними предметами можна перерозподіляти до 15%.
На вивчення тем інваріантної складової вчитель самостійно може перерозподіляти «варіативні» години. Такий розподіл:
- фіксують у календарному плані
- погоджують із директором чи заступником.
Про проведені уроки занотовують у класному журналі.
Варіативна складова
Цю складову Типових навчальних планів використовують, щоби:
- збільшити час вивчення предметів:
– інваріантної складової
– світоглядного спрямування — етика, історія релігій та культур, риторика, логіка, рідний край, хореографія, креслення, основи споживчих знань, світ професій тощо
- провадити:
– факультативи, курси за вибором — з огляду на спеціалізацію закладу
– індивідуальні заняття та консультації.
Якщо години варіативної складової відводять на:
|
– Х — години, передбачені типовими планами на предмет – Y — години варіативної складової, додатково відведені на вивчення предмета |
|
|
|
І інваріантна, і варіативна складові реалізовують задля повної загальної середньої освіти. Тому обидві складові обов’язково фінансують із бюджету.