Про інклюзивно-ресурсний центр

1 листопада 2021
66305
Середній бал: 5 із 5

Кабінет міністрів України ухвалив постанову, яка вносить зміни до документів щодо організації інклюзивного навчання в Україні. Дізнайтеся, на що спрямована діяльність інклюзивно-ресурсних центрів та яка їх роль у вихованні дітей з особливими освітніми потребами


Наступні нововведення планують реалізувати:

  • З 1 січня 2022 року надбавка в розмірі 25% встановлюється для педагогів ІРЦ.
  • Кілька засновників можуть створити спільний ІРЦ.
  • Якщо діти мають освітні труднощі тяжкого прояву, комплексна психолого-педагогічна оцінка може надаватися за місцем перебування чи проживання дитини
  • Комплексна оцінка для учнів передбачатиме результат спостереження та додаткового збирання інформації фахівцями ІРЦ, консультації з педагогами.
  • Тривалість робочого тижня в педагогів ІРЦ скорочується з 40 до 36 годин. Скачовується вимога про 18 годин безпосередньої роботи з дітьми.
  • Керівника ІРЦ будуть призначатися на 6 років замість 3-х. Призначення, як і раніше, відбуватиметься через конкурс. 
  • Інклюзивно-ресурсні центри зможуть надавати платні послуги.
  • Інклюзивно-ресурсний центр може мати у своїй структурі філію.

    Створіть інклюзивний освітній простір

    Що таке інклюзивно-ресурсний центр

    Інклюзивно-ресурсні центри утворюють, щоб забезпечити права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2-х до 18-ти років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти. Задля цього ІРЦ має:

    Така діяльність центру не розповсюджується на:
    • вихованців ДНЗ компенсуючого типу
    • учнів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів).

    Принципи діяльності інклюзивно-ресурсних центрів:

    • повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей
    • дотримання найкращих інтересів дитини
    • недопущення дискримінації та порушення прав дитини
    • конфіденційність
    • доступність освітніх послуг з раннього віку
    • міжвідомча співпраця.

    ⇒ Корекційно-розвиткові заняття

    Основні завдання ІРЦ:

    • проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини, зокрема й IQ (здійснює практичний психолог центру)

    • розроблення рекомендацій щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до потенційних можливостей дитини

    • надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП, які навчаються у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти (не відвідують заклади освіти) та не отримують відповідної допомоги

    • участь педагогічних працівників центру в командах психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП у ЗЗСО та ЗДО, а також психолого-педагогічних комісіях спеціальних ЗЗСО з метою моніторингу динаміки розвитку дитини не рідше, ніж двічі на рік

    • ведення реєстру дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в ІРЦ, за згодою їх батьків або законних представників на обробку персональних даних неповнолітньої дитини

    • ведення реєстру закладів освіти, а також реєстру фахівців, які надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги

    • надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, з питань організації інклюзивного навчання

    • надання методичної допомоги педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, батькам або законним представникам дітей з ООП щодо особливостей організації надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг таким дітям

    • консультування батьків або законних представників дітей з ООП стосовно мережі закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти, інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, та зарахування до цих закладів

    • надання консультативної та психологічної допомоги, проведення бесід з батьками (законними представниками) дітей з ООП потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей

    • моніторинг динаміки розвитку дітей з ООП шляхом взаємодії з їх батьками (законними представниками) та закладами освіти, в яких вони навчаються

    • організація інформаційно-просвітницької діяльності шляхом проведення конференцій, семінарів, засідань за круглим столом, тренінгів, майстер-класів з питань надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП

    • взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП, починаючи з раннього віку в разі потреби із залученням відповідних спеціалістів

    • підготовка звітної інформації про результати діяльності ІРЦ для засновника, відповідного структурного підрозділу з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою, а також аналітичної інформації для відповідного центру підтримки інклюзивної освіти.

    Утворення інклюзивно-ресурсного центру

    ІРЦ:

    ІРЦ утворюють з розрахунку один центр не більш як:

    • на 7 тис. дітей, які проживають на території ОТГ (району)
    • на 12 тис. дітей, які проживають у місті (районі міста).

    Засновниками ІРЦ можуть бути:

    Засновник розробляє та затверджує установчі документи центру відповідно до:

    • вимог законодавства
    • цього Положення.

    Штатний розпис ІРЦ: яка максимальна чисельність фахівців

    У діяльності ІЦР підпорядкований:

    • органам управління освітою і МОН
    • засновникові — у частині провадження фінансово-господарської діяльності.

    Центри повинні мати приміщення, пристосовані для дітей з особливими освітніми потребами. У приміщеннях облаштовують:

    • приймальні
    • кімнати для:
      • вчителя-логопеда та інших фахівців
      • надання індивідуальної психолого-педагогічної допомоги
      • проведення групових психолого-педагогічних занять
      • занять з лікувальної фізкультури
      • проведення спільних засідань фахівців центру
    • кабінет директора центру
    • технічні приміщення тощо.

    Ділова документація центру

    Задля організації та обліку роботи фахівці центру ведуть документацію в електронному вигляді, зокрема:

    • річний план роботи центру
    • річний план роботи фахівців центру
    • щотижневі графіки роботи центру та його фахівців
    • звіти фахівців центру про результати надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами
    • журнал обліку заяв
    • журнал обліку висновків про комплексну оцінку
    • журнал обліку консультацій
    • особові справи дітей, які пройшли комплексну оцінку

    logo