Пишучи психолого-педагогічну характеристику класного колективу, необхідно чітко розуміти «для чого». Тоді її буде легше скласти
Часто на допомогу педагогам надходять листи з рекомендаціями, де прописані теми виховної роботи. Всі ці теми актуальні на національному рівні, оскільки визначені на підставі досліджень певних проблем в країні чи регіоні.
Проте рекомендації й шаблони не мають застилати від педагога живе обличчя класу. Виховна робота результативна тоді, коли базується на потребах та інтересах конкретних учнів. Враховуючи рекомендації ззовні, педагог має базувати виховну роботу на реальній характеристиці класу (1-го, 2-го, 3-го, 4-го, 5-го...).
Оскільки в педагогічній практиці психолого-педагогічна характеристика класу є початковим етапом виховної роботи, то:
- її складають на початку навчального року
- оформлюють як частину щорічного плану виховної роботи.
Медичні огляди працівників: тримаємо на контролі

Складові психолого-педагогічної характеристики класу
Коли педагог складає програму виховної роботи, він має визначити в ній пріоритети. Для цього виокремлює:
- індивідуальні особливості класного колективу
- акценти в історії формування класу
- найактуальніші питання для конкретної групи учнів.
Складаючи психолого-педагогічну характеристику на клас, варто усвідомлювати, що виховна робота відбуватиметься не з абстрактними середньостатистичними дітьми — а з конкретними учнями й групами, які мають індивідуальні особливості.
Тому характеристика класного колективу, на підставі якої буде проваджувана виховна робота, має бути:
- максимально об’єктивною та інформативною
- складена з урахуванням педагогічної та психологічної діагностики.
Характеристика має бути лаконічною та водночас не нагадувати довідку
Оптимальний об’єм психолого-педагогічної характеристики класу — 1-2 сторінки
Педагог дотримує балансу між детальним описом кожного учня та занадто абстрактним образом класу («всі діти різні», «всі учні добре вчаться»).
При описі певних характеристик можливі три тенденції:
|
«Всі учні класу доброзичливі та тактовні» |
|
«Декілька дітей мають проблеми з поведінкою» «Батьківські збори відвідують лише 40% батьків» |
|
«Учень А є лідером в класі, має вплив на колектив» |
Індивідуальні характеристики доречно представляти мінімально, в основному для того, щоб проілюструвати розвиток групи.
Орієнтовний алгоритм написання психолого-педагогічної характеристики класу
Алгоритм |
Шаблони |
1. Загальна інформація про клас |
|
1.1. Кількість учнів |
|
1.2. Ґендерний склад |
|
1.3. Віковий склад |
|
1.4. Соціальні категорії |
– з неповних сімей __ – з багатодітних сімей __ – сироти __ – з малозабезпечених сімей __ – санітарно-гігієнічні умови життя яких не відповідають нормі __ – у родинах засвідчені факти насильства __ – батьки позбавлені батьківських прав __ – дітей виховують опікуни __ – виховуються в дитячому будинку __ – з родини переселенців __ – батьки мають асоціальні прояви (алкоголізм, наркоманія) __ |
1.5. Фізичний розвиток.
|
|
2. Характеристика міжособистісних стосунків та комунікацій в класі |
|
2.1. Загальні характеристики |
– не/дружній – не/згуртований
– тактовні – ввічливі – поважають одне одного – доброзичливі – піклуються одне про одного |
2.2. Динаміка колективу |
|
2.3. Соціометрична структура класу |
– лідери, зірки __ – ті, яким надають перевагу __ – знехтувані __ – ізольовані __
– високий – середній – низький |
2.4. Лідери |
|
2.5. Мікрогрупи.
|
– товаришують лише в школі – товаришують за принципом «хто-де-живе» – їх об’єднує спільне місце за партою – дружать за ґендерним принципом – мають спільні позашкільні інтереси |
2.6. Типові конфлікти, їхні причини, як вирішуються |
|
2.7. Рівень толерантності, взаємоповаги |
|
3. Навчальна діяльність та характеристика шкільного життя класу |
|
3.1. Навчальна успішність |
– високий — __ учнів – достатнiй — __ учнів – середнiй — __ учнів – початковий — __ учнів
|
3.2. Офіційний актив класу |
– староста __ – заступник __ – відповідальні за сектори __
– ініціативні – самостійні – наполегливі – вимогливі – відповідальні – мають організаторські здібності
– в класі є неофіційний актив, який вступає у конфлікт з офіційним активом – учасники активу є авторитетом для класу – інші учні виконують розпорядження активу класу |
3.3. Рівень самоврядування |
– з власної ініціативи – за наказом класного керівника – потребують додаткової мотивації – відсторонюються від колективних справ – відмовляються брати участи у позакласній діяльності |
3.4. Ставлення учнів до вчителя.
|
– не/уважні – не/ввічливі – не/стримані – не/тактовні |
3.5. Життя класу поза уроками.
|
– класних __ – шкільних __ – міських __
– свята, вечори – екскурсії – класний гурток – конкурси |
3.6. Загальна психологічна атмосфера на уроках.
|
– намагаються дотримувати правил поведінки у школі – не можуть всидіти на уроках – швидко стомлюються – дуже жваві – зухвало поводяться – відволікаються на сторонні справи, не дослухаються до вчителя – підвищено агресивні – часто провокують дрібні конфлікти |
4. Індивідуальні особливості учнів, їхній вплив на динаміку розвитку колективу |
|
4.1. Особливості пізнавальної сфери учнів |
– уваги, проблеми з концентрацією __ – пам’яті __ – мисленнєвих процесів __ – мовлення __ не/готові до навчання в школі __
|
4.2. Особистісні особливості |
– холерик __ – сангвінік __ – флегматик __ – меланхолік __
– візуальний __ – аудіальний __ – кінестетичний __
– високий __ – середній __ – низький __
– висока __ – завищена __ – адекватна __ – занижена __ – низька __
– художній __ – соціальний __ – інтелектуальний __ – академічний __ – психомоторний __ – креативний, творчий __ |
4.3. Позашкільні інтереси.
|
– музичну школу __ – спортивні секції __ – образотворчу студію __ – театральний гурток __ – технічний гурток __ |
5. Батьківський колектив |
|
5.1. Активність батьків, участь у житті класу |
– не/активні в обговоренні актуальних питань на батьківських зборах – не/вносять свої пропозиції щодо вирішення поточних справ класу – займають активну/пасивну позицію щодо взаємодії з класним керівником – часто/рідко відвідують батьківські збори та не/цікавляться шкільними успіхами дитини |
6. Висновки та визначення загальних напрямів роботи |
|
За матеріалами Ганни Колесової,
психолога, м. Славутич Київської обл.