-

Організація внутрішньошкільного контролю в початковій школі

11 жовтня 2017
19599
Середній бал: 5 із 5

Організація ефективного навчально-виховного процесу в школі завжди передбачає високий ступінь відповідальності адміністрації, а також удосконалення знань та умінь із контролю педагогічної діяльності. Наскільки якісно відбувається навчально-виховний процес, як ставляться до своїх функціональних обов’язків педагоги, дає змогу з’ясувати внутрішньошкільний контроль

Із цієї статті ви дізнаєтеся про

Внутрішньошкільний контроль у закладі освіти І ступеня (початкова школа) здійснюють:

Ефективність внутрішньошкільного контролю забезпечують два чинники:

  • високий рівень теоретичної підготовки та професійної компетентності адміністрації школи
  • відповідальність під час прийняття рішень за підсумками контролю.

Якісний внутрішньошкільний контроль та правильні рішення за його результатами сприятимуть зростанню рівня професійної майстерності вчителів. А це позначатиметься й на рівні навчальних досягнень учнів.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Напрями внутрішньошкільного контролю в початковій школі

Спрямовуйте внутрішньошкільний контроль на перевірку таких аспектів діяльності:

  • реалізація роботи:

– навчально-виховної

– методичної

– експериментальної

  • удосконалення:

– матеріальної бази

– навчально-методичного забезпечення

  • виконання санітарно-гігієнічних вимог
  • дотримання техніки безпеки тощо.

Форми й методи

За внутрішньошкільного контролю діяльності вчителів початкових класів звертаються до засобів контролю:

  • фронтального
  • тематичного
  • індивідуального

Функції внутрішньошкільного контролю:

  • інформаційна

⇒ накопичення достатньої кількості інформації про якість навчально-виховного процесу

  • діагностична

⇒ вивчення кількісних та якісних показників навчально-виховного процесу та його результативності

  • управлінська

⇒ контроль за повноцінною реалізацією мети та завдань діяльності

  • педагогічна

⇒ побудова цілісного навчально-виховного процесу, спрямованого на всебічний розвиток учнів

  • адаптаційна

⇒ подолання недоліків у навчально-виховному процесі

Етапи внутрішньошкільного контролю:

  • нормативно-установчий
  • аналітико-діагностичний
  • прогностичний
  • діяльнісно-технологічний
  • проміжно-діагностичний
  • підсумково-діагностичний.

Зміст етапів внутрішньошкільного контролю в початковій школі

Нормативно-установчий

♦ ВИЗНАЧТЕ

► об’єкт

  • діяльність педагога, який створює оптимальні умови для засвоєння учнями знань, умінь і навичок (ЗУН)

► предмет

  • навчально-виховна робота
  • методична робота
  • експериментальна робота
  • науково-дослідницька робота
  • навчально-матеріальна база
  • науково-методичне забезпечення

► мету

  • вивчити та проаналізувати якість навчально-виховний процес

► завдання

  • збирання оперативної інформації про якість навчально-виховного процесу
  • порівняння кількісних і якісних показників навчально-виховного процесу
  • вивчення рівня мотивації діяльності педагогів
  • розкриття творчого потенціалу педагогів
  • поширення перспективного педагогічного досвіду
  • підвищення рівня навчальних досягнень і вихованості учнів
  • своєчасне виявлення, виправлення та попередження помилок, допущених під час навчально-виховного процесу
  • кваліфікована допомога педагогам у підвищенні рівня педагогічної майстерності, в оволодінні сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями, ефективними методами навчання і виховання тощо

♦ З’ЯСУЙТЕ

  • показники та критерії для порівняння
  • діагностичні методики тощо

♦ ЗАТВЕРДЬТЕ

  • склад комісії, яка здійснюватиме внутрішньошкільний контроль:

– директор чи заступник директора з навчально-виховної роботи

– члени науково-методичної ради

– учителі-методисти

– старші вчителі

– керівники МО

♦ РОЗРОБІТЬ

– розподіліть обов’язки між членами комісії

– укажіть форму узагальнення матеріалів за результатами вивчення стану навчально-виховного процесу 

Аналітико-діагностичний

♦ після збору достатнього обсягу інформації:

  • кількісно та якісно охарактеризуйте отримані результати
  • проаналізуйте
  • визначте напрями та критерії оцінювання стану викладання навчальних предметів
  • ознайомте з ними членів комісії

Прогностичний

створіть план корекційних дій педагогів, які:

  • вивчають пояснювальну записку до навчальної програми з предмета
  • переглядають відповідні інструктивно-методичні листи, рекомендації до викладання навчального предмета
  • ознайомлюються з матеріалами вивчення стану викладання навчального предмета за попередній період, висновками та пропозиціями, наслідками внутрішньошкільного контролю за виконанням управлінських рішень

Діяльнісно-технологічний

♦ скоригуйте педагогічний процес за розробленим планом:

  • проаналізуйте розклад уроків, занять у гуртках, їх систематичність та ефективність проведення
  • виберіть одиниці вимірювання (шкали оцінювання)
  • продіагностуйте рівень розвитку якості педагогічних об’єктів за допомогою

– анкетування

– тестування

– опитування

  • формалізуйте отримані показники
  • укладіть узагальнювальні таблиці для порівняння діагностичних даних (щодо результатів анкетування)
  • узгодьте колективні експертні оцінки (експертні висновки про тенденції розвитку педагогічних об’єктів)

Проміжно-діагностичний

  • проаналізуйте результати проведеної роботи
  • уточніть реальні показники
  • порівняйте отримані результати із запланованими в річному плані роботи

Підсумково-діагностичний

  • узагальніть та проаналізуйте отриману інформацію
  • виявіть чинники впливу на той чи той аналізований педагогічний об’єкт
  • підготуйте рекомендації щодо коригування та усунення негативних чинників
  • визначте подальші стратегії і тактики навчально-виховного процесу

Проект наказу

Проаналізувавши інформацію, зібрану під час внутрішньошкільного контролю, заступник директора готує проект наказу за матеріалами вивчення стану навчально-виховного процесу

У наказі директор узагальнює висновки та робить пропозиції:

  • адміністрації навчального закладу
  • керівникові МО
  • учителям.

Після цього члени комісії обговорюють проект наказу з тими вчителями, діяльність яких вивчали під час внутрішньошкільного контролю.

Здійснюючи контроль роботи початкової школи, комісія враховує всі елементи внутрішньошкільного контролю навчальної, науково-методичної та виховної роботи.

На практиці під час внутрішньошкільного контролю може виникнути непорозуміння між адміністрацією і вчителями, якщо не буде дотримано певних правил.

Правила ефективного внутрішньошкільного контролю

Задля ефективності внутрішньошкільного контролю комісія дотримує таких правил:

  • інформує вчителів про здійснювані заходи внутрішньошкільного контролю
  • контролює ключові аспекти навчально-виховного процесу
  • повідомляє про висновки внутрішньошкільного контролю.

Дотримання цих правил під час організації внутрішньошкільного контролю дає змогу:

  • ефективно впливати на діяльність усього педагогічного колективу
  • підвищувати рівень його кваліфікації
  • поліпшувати виконавську дисципліну, зібраність, організованість
  • з’ясувати причини недоліків у роботі педагогів
  • визначити конкретні шляхи і засоби подолання недоліків.

Від повсякденного вдосконалення уроку, що відбувається завдяки вдумливому аналізу керівників, залежить культура всього педагогічного процесу в школі.

Василь Сухомлинський

За матеріалами Людмили Полякової, директора,
та Олени Даніш, заступника директора з НВР
ШДС І ступеня «Пролісок» Дарницького району, Київ,
ж. «Заступник директора школи»


logo