Терапевтичні казки для дітей: принципи й алгоритм створення

325
Терапевтичні казки допомагають дитині впоратися зі страхами й тривогами, виправити негативні риси і вивчити соціально прийнятні способи виявлення власних емоцій. Педагоги і психологи ДНЗ можуть застосовувати терапевтичні казки для дошкільників з урахуванням кількох принципів казкотерапії та покрокового алгоритму створення казок

Казкотерапія — найдавніший напрям практичної психології, але термін виник тільки наприкінці ХХ століття. Основоположник аналітичної психології Карл Юнг і його послідовники стверджували, що в казці й міфі відображається психічна реальність людини, її внутрішні ритми, суперечності, сценарії духовних пошуків, а також давні підказки.

Мета казкотерапії

Визначте, які саме результати мають принести терапевтичні казки у вашому випадку. Метою застосування казкотерапії може бути:

  • передача досвіду з вуст у вуста та прищеплення норм і правил поведінки потрібних для соціалізації дошкільника
  • розвиток особистості дитини та її здібностей — впливає на здатність фантазувати, розвиває творче мислення й уяву, розкриває внутрішній світ дитини
  • психотерапія допомагає малюку подолати страхи, надмірну тривожність, попрацювати над виправленням негативних рис характеру.

Завдання психолога дитсадка чи вихователя — підібрати чи створити казку відповідно до потреб дитини. Якщо її підібрано вдало — дитина «вбудовує» послання у свій життєвий сценарій. Особливо корисно, коли дитина попросить повторити їй цю казку кілька разів. Адже саме так відбуваються глибокі зміни в душі дитини.

Принципи казкотерапії:

  • усвідомлювати свої можливості
  • усвідомлювати цінності власного життя
  • розуміти закон причини й наслідку
  • пізнавати різні стилі світовідчуття
  • пізнавати світ власних емоцій та переживань
  • свідомо творчо взаємодіяти зі світом
  • відчувати внутрішню силу й гармонію.

Як працюють терапевтичні казки

Коли дитина «проживає» казку, утворюються зв’язки між казковими подіями і поведінкою у реальному житті.

Обговоріть з дитиною прочитані казки— і вони ліпше запам’ятаються, сприятимуть гармонійному розвитку дитини та її самореалізації. Якщо їх не обговорювати —життєві уроки та цінності засвоюватимуться пасивно.

Коли починати розповідати казки дошкільникам

З перших місяців зародження

Під час внутрішньоутробного розвитку дитина звикає до спокійних і радісних голосів батьків, реагує на їхні позитивні емоції. Для новонародженого малюка сюжет казки не має значення. Головне, щоб у ній були:

  • ритмічні конструкції
  • повтори
  • звуконаслідування

1,5–3 роки

Казка може стати поштовхом до розвитку зв’язного мовлення, образного мислення та пізнавального інтересу, розширить словниковий запас

3–4 роки

Дитина вже розпізнає основні емоції, тож потребує казок з простими і яскравими сюжетами. На цьому етапі обговорюйте емоції героїв, їхню поведінку тощо

4–6 років

Через казку дошкільник найліпше засвоює соціальний досвід. Будь-яке завдання дитина виконає краще й із задоволенням, якщо захопити її казковим сюжетом

Покроковий алгоритм створення терапевтичної казки

(за Стівом Баранчаком)

1. Визначте проблему або ситуацію,
яка потребує корекції

Це можуть бути:

  • ревнощі
  • поганий сон
  • дратівливість
  • агресія
  • жадібність

2. Пригадайте, як дитина виявляє
проблемну поведінку

Найхарактерніші приклади запишіть, а потім використайте у сюжеті казки

3. Проаналізуйте можливі наслідки
проблемної поведінки дитини

Наприклад, із жадібною дитиною інші діти можуть не захотіти дружити

4. Оберіть героя казки

Головний герой має бути:

  • однакової статі та віку з дитиною, для якої створюють казку
  • мати схожу поведінку
  • з іншим ім’ям, щоб не викликати у дитини спротиву.

Ім’я або прізвисько героя казки може бути кумедним, адже гумор позитивно налаштує дошкільника

5. Розкажіть про те, яким щасливим був герой, доки не почав погано поводитися

Наприклад, скільки у нього було друзів, як вони до нього ставилися тощо

6. Опишіть у казці, як герой
виявляє проблемну поведінку

Найкраще — у трьох різних ситуаціях. Для казок властиві повтори. Зазвичай герой має:

  • відгадати три загадки
  • виконати три завдання
  • подолати три перепони тощо.

Так дитина ліпше засвоїть та запам’ятає казку. Необхідно показати, як з кожним поганим вчинком герой стає менш щасливим, щоб дитина зрозуміла, до чого може призвести погана поведінка

7. Уведіть у казку персонажа — доброго чарівника

Також це може бути мудрий учитель або поважний старець. Він підкаже головному герою вихід з проблемної ситуації та підштовхне його до змін, навчить, як слід поводитися

8. Розкажіть, як герой казки
виправився і став ще щасливішим,
ніж на початку історії

Наприкінці казки герой:

  • усвідомив ситуацію
  • виправився — змінив свою поведінку
  • став щасливішим, ніж був

За матеріалами Катерини ЄГОРУШКІНОЇ,
філолога, психолога, казкотерапевта, письменниці
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Книжкова полиця

«Відкриваємо інклюзивний клас» від журналу «Практика управління закладом освіти»

Електронна книга «Медіаактивний навчальний заклад»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу




© Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І користуйтеся матеріалами порталу «Педрада»!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини
Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Для реєстрації потрібно лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль