Організація взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців

3126
Нині ефективність дошкільної освіти пов’язана з організацією освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства. Це спонукає оновити зміст і форми співпраці педагогів закладів дошкільної освіти з батьками вихованців

Робота з батьками завжди була традиційною складовою дошкільної освіти, адже заклад дошкільної освіти є першим соціальним середовищем, до якого дитина потрапляє із сім’ї.

Дорослі учасники освітнього процесу мають усвідомити значущість партнерської взаємодії між закладом освіти і родиною, оскільки така співпраця покликана створити сприятливі умови для виховання здорової, соціально адаптованої, всебічно розвиненої дитини.

Пошук шляхів, спрямованих на формування взаєморозуміння та довіри, побудови партнерської взаємодії між закладом і родиною, має ініціювати педагогічний колектив.

Напрями співпраці закладу дошкільної освіти з родинами:

  • створення інформаційно-просвітницького простору для батьків та інших членів родини, які беруть участь у вихованні дитини
  • підвищення фахової майстерності педагогів через ознайомлення з родинним досвідом виховання
  • сприяння інтеграції родинного виховання в суспільне
  • заохочення батьків брати активну участь в освітньому процесі
  • узгодження понять, цінностей, педагогічної позиції досягнення
  • єдність виховних впливів на дитину в родині та закладі дошкільної освіти
  • формування у педагогічних працівників та батьків позитивного ставлення до партнерської взаємодії, спонукання їх до дій і моделей поведінки, орієнтованих на взаєморозуміння та взаємоповагу.

Форми роботи з батьками

Для реалізації принципів партнерства педагоги закладів дошкільної освіти найчастіше використовують такі форми роботи:

  • індивідуальні чи групові бесіди та консультації
  • консультативні центри
  • зустрічі з експертами
  • міні-лекції
  • фото-/відеопрезентації тощо.

Із родинами вихованців педагоги працюють як особисто, так і в режимі онлайн.

Найпоширенішими засобами інформування батьків про життя закладу дошкільної освіти є:

  • сайт закладу
  • інформаційні осередки:

– дошки оголошень

– ширми

– планшети

– папки

– інформаційні/тематичні стенди

– тематичні/педагогічні виставки

– стінгазети

– колажі

– бібліотеки педагогічної, психологічної, правової, медичної, дитячої літератури тощо.

Інформаційній відкритості закладу дошкільної освіти сприятимуть:

  • залучення батьків до підготовки й проведення

– родинних свят

– розваг

– дозвілля

– конкурсів

– виставок

– ярмарків

– дослідницької діяльності дітей

– проектів

– екскурсій

– туристичних походів

– змагань

– толоки

Обов’язкова умова при цьому — добровільна участь у заходах усіх учасників освітнього процесу.

Обмін досвідом із батьками

Для обміну досвідом виховання, цікавими ідеями щодо розвитку дітей рекомендовано використовувати різні форми зустрічей із батьками:

  • майстер-класи
  • тренінги
  • круглі столи
  • брифінги
  • інтерактивні ділові ігри
  • творчі лабораторії
  • бесіди/диспути/обговорення
  • семінари/практичні семінари тощо.

Із просвітницькою метою варто проводити:

Час від часу запрошуйте на ці заходи:

  • практичних психологів
  • соціальних педагогів
  • медичних працівників
  • інших фахівців.

Обмін інформацією з батьками

Оперативно обмінюватися інформацією з батьками найзручніше в інтернеті.

У пригоді стануть:

Оскільки комунікація відбуватиметься не лише в площині «батьки–вихователь», а й «батьки–батьки», це активізуватиме батьківську спільноту, формуватиме коло однодумців серед учасників освітнього процесу. Завдяки цьому заклади дошкільної освіти зможуть долучити до співпраці навіть раніше пасивних батьків вихованців.

Запропонований вище перелік напрямків та форм роботи закладу дошкільної освіти щодо взаємодії з родинами має орієнтовний характер і представлений на розсуд педагогічним колективам

Раціональне поєднання різних форм роботи, розроблення власних або використання перевірених на практиці технологій залежить як від потенційних можливостей конкретного педагогічного колективу, так і від потреб родин вихованців

Заохочення батьків до співпраці з закладом

Аби спонукати батьків до спільної з педагогами участі в розвитку дитини, рекомендовано залучати їх до планування роботи закладу дошкільної освіти (для прикладу: представників батьківського комітету, групи батьківської ініціативи, спільні творчі групи педагогів та батьків).

Для досягнення ефективності у взаємодії з батьками важливо:

  • проявляти відкритість закладу дошкільної освіти до спілкування
  • з перших зустрічей орієнтувати батьків на конструктивність у розв'язанні всіх питань щодо перебування дитини в закладі освіти.

Батьків потенційних вихованців варто ознайомити з:

Знайомство батьків із закладом освіти

Слід розпочати з його презентації — повідомити про:

Відтак варто пояснити принцип роботи з дітьми, посилаючись на:

  • законодавчу та нормативно-правову базу
  • традиції закладу
  • конкретні освітні завдання поточного року.

Під час індивідуальних зустрічей із батьками педагоги мають з’ясувати індивідуальні особливості фізичного та психічного розвитку дитини. Такий захід допоможе забезпечити:

  • оптимальні умови перебування дитини в закладі на засадах партнерських стосунків із родиною
  • побудувати співпрацю на взаємодовірі.

Взаємодія педагогів із батьками

Для формування спільних впливів на дитину важливо:

  • визначити інтереси дитини, особистісні якості, які зумовлюють поведінку в соціумі
  • вивчити батьківські запити щодо змісту, методів і способів навчально-виховних дій із дітьми, з’ясувати їхні очікування від перебування дитини в закладі дошкільної освіти.

Педагогам слід дізнатися:

  • чи потребують батьки допомоги у розв’язанні проблем із вихованням та індивідуальним розвитком дитини
  • чи готові співпрацювати із закладом освіти (і якщо так, то як саме).

Усю зібрану під час зустрічей із батьками інформацію слід використовувати конфіденційно й виключно для врахування індивідуальних особливостей дитини під час освітнього процесу.

На основі зібраних даних про дитину та очікування батьків щодо її розвитку заклад дошкільної освіти обирає напрямки взаємодії з родинами вихованців та форми її реалізації.

За Методичними рекомендаціями щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців (лист МОН України від 11.10.2017 № 1/9-546)



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Книжкова полиця

«Відкриваємо інклюзивний клас» від журналу «Практика управління закладом освіти»

Електронна книга «Медіаактивний навчальний заклад»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу




© Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І користуйтеся матеріалами порталу «Педрада»!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини
Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Для реєстрації потрібно лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль