Iнтегрована робота вчителя-логопеда і музичного керівника

276
Усунення у дітей мовленнєвих дефектів найбільш результативне, коли працівники дитячого садка — передусім вчитель-логопед і музичний керівник — співпрацюють

Музика дає змогу виправляти у дітей мовленнєві дефекти природно і невимушено.

Cпільна робота вчителя-логопеда і музичного керівника проходить у двох напрямках:

  • корекційно-терапевтичному
  • допоміжно-консультативному.

У цьому процесі музичний керівник допомагає вчителю-логопедові:

  • правильно підібрати музику до вправ, зокрема на вивільнення у дітей скутості мімічних м’язів, на розвиток навичок дихання
  • створити нескладні мелодії до промовок, забавлянок, невеличких віршів на артикуляцію, які вчитель-логопед застосовуватиме у своїй корекційній роботі з дітьми.

Iнтегрована робота вчителя-логопеда і музичного керівникаСкачайте
конспект логопедичного заняття для дітей дошкільного віку
«У гості до Веселого Лісовичка» 

Рухові вправи на логопедичних заняттях

Особливою точкою перетину в діяльності вчителя-логопеда і музичного керівника є рухове виховання. Практично кожне своє заняття з дітьми вчитель-логопед розпочинає вправами-розминками, які спрямовані на:

  • координування рухів рук та ніг під час ходи чи бігу
  • формування правильної постави
  • засвоєння основних та імітаційних рухів
  • розвиток навичок руху в колективі та зорово-просторового орієнтування.

Музика, яка супроводжує ці вправи, синхронізує рухи дітей, стимулює їх до рухової активності та виразності у діях, знімає емоційну напругу та м’язові затиски. Зокрема при невротичній формі заїкання дітей навчають невимушеним, вільним, чітким, узгодженим і виразним рухам, які відповідали б характеру, темпу музики тощо. І тут музичний керівник може допомогти вчителю-логопедові визначити план зміни рухів відповідно до логіки розгортання музичного твору.

Ефективним буде й використання так званих неспецифічних форм тренування:

  • імітування дітьми рухів казкових персонажів
  • подолання різних перепон шляхом перестрибування, підскоків чи лазіння.

Музика до таких вправ має бути контрастною і постійно змінюватись. Відповідно до музичної зміни діти можуть розслабляти чи, навпаки, напружувати м’язи, а залежно від характеру музичного звучання — корегувати тонус м’язів.

Співи на логопедичних заняттях

Одним з найбільш дієвих інструментів корекції мовлення є спів. Проспівування тексту пісні:

  • полегшує дітям вимову проблемних фонем
  • покращує дихання
  • розвиває пам’ять тощо.

Метро-ритм пісні упорядковує дитячі рухи і робить їх змістовними.

Підготовча робота над піснями, які вчитель-логопед планує використати на логопедичних заняттях, може бути проведена на заняттях з музики. Адже правильне дихання, гарна дикція та гнучкість мімічних м’язів — це ключові компоненти співацької техніки.

Додатковою вправою на покращення артикуляції у дітей може бути й розучування на музичних заняттях спеціальних пісень із звуконаслідуванням. Такі пісні допоможуть розвинути у дітей:

  • фонематичний слух
  • навички діалогічного мовлення
  • комунікативність.

Також комплексному розвитку голосу сприятимуть:

  • спів соло, хором чи в ансамблі
  • розігрування сценок з піснями
  • драматизація.

Конспект музичного заняття у дитсадку

Робота над текстом

Цінним при усуненні мовленнєвих вад у дітей буде й детальне опрацювання текстів пісень. Така форма роботи надасть змогу:

  • формувати у дітей лексико-граматичні уявлення
  • переборювати їхній страх говорити
  • виховувати у дітей навички монологічного мовлення
  • виробляти більшу зв’язність мовлення.

Важливо, коли на логопедичних заняттях музика виконується на акустичному інструменті, а не звучить у запису. «Живе» виконання дає змогу більш гнучко проводити заняття:

  • варіювати темп вправ
  • повторювати музичні фрагменти
  • спеціально відпрацьовувати якийсь окремий рух, мелодичний зворот пісні або її текст.

Окрім того, враження, які діти отримуватимуть від звучання «живого» інструмента, будуть більш яскравими і на довше запам’ятаються.

За матеріалом Олени Устименко, музичного керівника,
Галини Малінкіної, вчителя-логопеда вищої категорії
закладу дошкільної освіти навчального закладу № 376
спеціального типу для дітей з вадами мови, м. Київ,
ж. «Музичний керівник»



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Книжкова полиця

«Відкриваємо інклюзивний клас» від журналу «Практика управління закладом освіти»

Електронна книга «Медіаактивний навчальний заклад»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу




© Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І користуйтеся матеріалами порталу «Педрада»!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини
Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Для реєстрації потрібно лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль