Як організувати дитяче свято: від задуму до виступу

271
Аби свято було дійсно дитячим і надовго залишилося у пам’яті дошкільнят яскравою подією, врахуйте під час підготовки та проведення наші рекомендації

Сценарій

Усі епізоди або фрагменти сценарію мають бути логічно побудованими, завершеними і вишикуваними за принципом наростання інтриги від експозиції до головної кульмінації. Після того, як текст сценарію написаний, відредагуйте його:

  • знайдіть слова-синоніми для більш точного і яскравого вираження авторської думки
  • приберіть повтори
  • придумайте цікаве звернення до аудиторії.

У сценарії мають бути кульмінація і непередбачувані для дітей сюрпризні моменти, кілька ігор та розваг, особливо масових, інтерактивних, зокрема з батьками. На різних етапах свого розгортання сценарій має містити певні «загадки» — так можна буде тримати аудиторію у художній напрузі.

Бажано, щоб усі герої сценарію були знайомі дітям. Але зміст святкової казки має бути новим і непередбачуваним для них.

Разом з позитивними героями для забезпечення контрасту і розвитку конфлікту введіть у сценарій їхніх антиподів. Діти мають чітко розуміти, хто є позитивним, а хто — негативним персонажем, адже дитяче свято — це ще й моральний урок.

Зауважте!

На святах для дітей трьох-чотирьох років вводьте лише позитивних, добрих і знайомих дітям персонажів — Фею, Матінку-Козу, Мері Поппінс, Попелюшку, Бабусю-казкарку.

Для молодшого дошкільника до трьох років будь-які ролі, навіть чоловічі — клоуна або Діда Мороза, — має грати жінка або чоловік з м’яким тембром голосу. Адже більшість дітей цього віку бояться не лише Бабу Ягу або Бармалея, а й будь-якого Клоуна.

До сценарію свята для дітей віком від чотирьох років вводьте негативний персонаж. Його роль може виконувати запрошений актор чи вихователь з артистичними здібностями. Не доручайте ролі негативного спрямування дітям.

Негативний персонаж під час гри не має права набирати у свою команду гравців. Він грає проти всіх дітей або бореться з представником світлих сил, якому діти допомагають перемогти. Діти мають чітко ідентифікувати себе з позитивними персонажами і діяти виключно у системі їхніх цінностей.

Інтрига

Під час розроблення сценарію уникайте девіантних соціальних моделей поведінки персонажів, як то пияцтво, бійки, брутальність. Останнім часом у сценаріях стає нормою крадіжка. Так, наприклад, Баба-Яга викрадає у Діда Мороза палицю — головне уособлення його сили і влади (мабуть, Дід Мороз не достатньо гідний хранитель такої цінності). Якщо вже вкрай треба щось викрасти у такого персонажа, як Дід Мороз, то ліпше, щоб це була рукавиця, валянок, пояс, шапка, карта лісу, компас, мішок, врешті-решт. Але не палиця: з її допомогою Дід Мороз творить світлі дива.

Увага дітей, особливо молодшого дошкільного віку, нестійка, тому вводьте до сценаріїв свят моменти інтриги — акценти, мікрокульмінації, які не слід ототожнювати з головним сюрпризним моментом. На святі повинно бути одне велике диво у головному кульмінаційному моменті. У результаті цього дива дитина отримує винагороду — подарунок за участь у святі.

Вручайте подарунки у святковій залі, а не у групі. Зробіть цей момент урочисто підкресленим, піднесеним.

В ідеалі свято має сприяти появі у дітей певної мрії, наприклад, стати майстром-чарівником. Так, добро за сценарієм завжди повинно перемагати зло, а перемогу потрібно святкувати у колі друзів. Однак результатом ігор за сценарієм не має бути «перемога дружби», адже це заперечує конкурентну боротьбу. У разі демонстрації однакового результату віддавайте перемогу двом командам.

Музика на святі

Свято у навчальному закладі здебільшого має вигляд полігону для закріплення вивченого матеріалу. Однак не оцінюйте дітей за результатами їхньої участі у святі.

Не перевантажуйте святкову програму читанням віршів. Дитяче свято — це не вечір поезії. У святковій програмі дитячих свят також має бути не більше трьох–п’яти (один з них — довільний, де діти проявляють свою самостійність) і стільки ж пісень, у тому числі й пісень-ігор.

Музика додає святу особливого настрою, колориту. Діти вчаться її чути, відчувати і адекватно реагувати на неї. Саме тому на дитячому святі недопустима низькопробна та гучна музика. Окрім естетичної функції, музика на святі виконує ще й організуючу функцію, спрямовуючи чи поєднуючи дітей у діях, емоційних переживаннях, відкриттях. Впливаючи на підсвідомість дітей, музика сприяє створенню відповідного емоційного настрою: жартівливого, святково-піднесеного, спокійно-розсудливого тощо.

Світлові ефекти та декорації

Додайте до сценарних розробок світлові ефекти:

  • снігопад
  • дощ
  • заграву тощо.

Завдяки цьому, скажімо, казкові замки можуть здатися глядачам крижаними, а галявини — потонулими у барвисті ковдри. Світло змінює обличчя героїв, їхні костюми, а відтак — враження від сприйняття змісту свята.

Декорації є невід’ємною частиною свята. Вони додають святу оригінальності, яскравості і барвистості. А головне — орієнтують глядачів у темі свята.

Заздалегідь варто продумати і розташування учасників та глядачів. У залі, де відбудеться свято, стільці розміщують переважно буквою «П»: попереду сидять діти, за ними — батьки; або під боковими стінами — діти, а обличчям до сцени — батьки. Таке розміщення учасників дає змогу всім перебувати в центрі дії, активно співпереживати, співчувати, підтримувати.

Перше свято у навчальному році

Якщо свято перше у навчальному році (наприклад, Свято осені), вибудовуйте його на простому матеріалі.

Додайте:

  • видовищні епізоди
  • інтерактивні форми роботи
  • ігри.

Провідні ролі у святі доручіть педагогам, які втілюватимуть певний еталон дій. При цьому музично-мовленнєву діяльність дітей створюйте на набутих уміннях та навичках. Поступово, на наступних святах долучайте дітей до виконання провідних ролей за сценарієм.

Згодом для педагогів залишаться лише ролі ведучого або загального керівника свята.

Аби свято в дитсадку було святом

Підготовка дитячого свята

Процес підготовки і проведення дитячого свята передбачає чітку, взаємопов’язану роботу музичного керівника, інших педагогів, за можливістю, батьків і, зрозуміло, дітей. Тоді свято пройде успішно і залишить яскраві спогади у всіх його учасників.

Діяльність дітей на святі повинна бути свідомою. Поясніть дітям, що таке свято, для чого потрібно розучувати пісні, танки і т. д. За цієї умови ви сформуєте в дітей необхідні мотиви діяльності і досягнете гарних результатів.

Готуючи танцювальні номери до святкового ранку, використовуйте рухи, вже розучені дітьми на заняттях з фізкультури або ритмопластики. Використання добре знайомих рухів розширює межі роботи над виразністю, збагачує зміст танку, надає натхнення дитині.

Під час постановки ігрових пісень ретельно продумуйте рухи, які:

  • не заважають повноцінному диханню дітей
  • емоційно забарвлені
  • відповідають смисловому та художньому змісту пісні.

Зала та костюми

Різноманіття яскравих вражень іноді може викликати у дітей загальмованість. Тому підготовлену і прикрашену напередодні святкову залу покажіть дітям під час генеральної репетиції. Проведіть її в костюмах (чи з елементами костюмів). Так можна буде зрозуміти, чи не ускладнюють вони рухи дітей.

До початку свята перевірте якість роботи технічних засобів та світлових приладів; уточніть, хто відповідає за роботу кожного технічного засобу. Передбачте запасний варіант у разі форс-мажорних обставин, наприклад — ноти замість фонограми тощо.

Безпосередньо перед входом дітей до святкової зали налаштуйте дітей на свято. Діти не повинні довго чекати на свій вихід. Розрахуйте час, коли вести дітей на свято, коли роздати їм необхідні святкові атрибути тощо.

Проведення свята

Перед початком зробіть короткий вступ — розкажіть глядачам про майбутнє видовище. Текст промовляйте доступною аудиторії мовою. Додайте до тексту «родзинку», аби привернути максимум уваги до дії, яка відбуватиметься.

Ведучий

Найвідповідальнішою на дитячому святі є роль ведучого. Його емоційність, жвавість, уміння безпосередньо спілкуватися з дітьми багато в чому визначають загальний настрій і темп ведення свята. Ведучий має не лише добре знати програму, а й уміти швидко реагувати на несподівані випадкові зміни, бути готовим до імпровізації у межах програми.

Використовуйте гумор для зацікавлення аудиторії, підтримки її уваги та підняття її настрою.

Діти-учасники

Будьте стриманими до нехарактерних проявів поведінки дитини у святкові хвилини. Часто діти від хвилювання починають погано поводитися і надмірно збуджуватися. Замість стусанів і зауважень, ліпше похваліть малюка, скажіть ласкаві, заспокійливі слова.

Дитячі психологи рекомендують дітям дивитися на синій або блакитний колір перед виступом на публіку — це заспокоює. Також і ведучий має знати кілька простих флеш-ігор для угамування надмірної емоційності дітей-учасників свята.

Флеш-ігри спрямовані на:

  • упорядкування дихання
  • зняття непродуктивного збудження
  • уповільнення темпу рухів
  • зміни емоційного фону у позитивний бік.

При емоціях страху, збентеження у людини напружуються артикуляційні і потиличні м’язи. Розслабити їх можна за допомогою самомасажу: потирання окремих пальців рук, кистей рук, потилиці тощо.

Під час проведення флеш-ігор врахуйте такі моменти:

  • вправи можна виконувати або у групі, або у коридорі перед залою. У першому випадку дітей ставлять у коло чи по периметру приміщення, у другому — дітей ставлять одне за одним. Для проведення флеш-ігор оберіть собі таке місце, з якого зможете контролювати дії всієї групи дітей
  • інтонація голосу має бути світлою, піднесеною, стримано емоційною і радісною, жести — плавними, виразними й очевидними для дітей. Добре ,якщо ви самі отримуєте задоволення від проведених вправ.

На святах переважну частину танків, ігор, хороводів, пісень виконують колективно. Окрім цього, кожна дитина може виступити індивідуально або з невеликою групою дітей в ансамблях.

Індивідуальні виступи допомагають сором’язливим дітям подолати боязкість та скутість у рухах та мовленні, розвивають упевненість у своїх силах. Тому сором’язливим дітям у першу чергу слід надавати змогу бути на головних ролях.

Види діяльності дітей під час свята:

Педагоги та батьки

Якщо ви не виконуєте ролі за сценарієм, будьте з дітьми своєї групи у глядацькій залі:

  • стежте за тим, як діти сприймають виступ
  • пояснюйте незрозумілі дітям моменти
  • мімічно або жестами звертайте увагу дітей-глядачів на персонажів, які з’являються
  • за потреби, коротко пояснюйте, хто це
  • акцентуйте увагу дітей на смислі повідомлень персонажів.

Окрім того, педагоги:

  • допомагають переодягати дітей-артистів
  • підказують їм рухи в танках
  • диригують під час виконання пісень
  • допомагають дітям-учасникам свята орієнтуватися у просторі, в дії
  • допомагають впоратися з непередбачуваними обставинами (поправити корону, витерти носа тощо).

Велике задоволення діти отримують від сольних і групових виступів педагогів і батьків. Дорослі можуть виконати танок, пісню або зіграти роль якогось персонажа. Батьки за участь у святі мають отримати нагороду (символічну, віртуальну, але оголошену при всіх і закріплену аплодисментами).

Якщо батьки беруть участь у певних ігрових змаганнях, правила повинні бути побудовані так, щоб жоден гравець не програв. Бажано, щоб батьки не програвали дітям. Через це неефективними виглядають конкурсні ігри-змагання (сам-на-сам).

Проведіть кілька флеш-ігор для створення позитивної аури аудиторії, підтримання художньої інтриги. Насамперед такі флеш-ігри орієнтують аудиторію на активну реакцію у вигляді аплодисментів, адже аплодисменти є однією з найдавніших позитивних емоційних реакцій, що символізує сприйняття і схвалення дій, образів, станів, запропонованих акторами.

Ігри на святі

Основа дитячого свята — гра.

Дайте дітям змогу у потрібний момент розслабитися, пограти, відпочити. Добирайте такі ігри чи ігрові завдання, які відповідають темі, ідеї та віковим запитам дітей.

Доречно використовувати різні види ігор:

  • індивідуальні
  • групові
  • масові
  • двобої.

Відповідно до психології сприйняття дошкільників, спершу проведіть масові ігри, які знімають напругу та хвилювання, або такі, які добре знайомі дітям.

Згодом перейдіть до групових ігор, а потім — імпровізаційних та творчих.

Для участі в іграх-двобоях спочатку оберіть підготовлених дітей, а потім — усіх бажаючих.

У кульмінаційному моменті найдоцільніше використовувати масові ігри чи ігри-пісні.

На святах у дитячому садку, як правило, використовують ігри, які діти вже добре знають — грали у них на музичних заняттях, заняттях з фізичного виховання. Пояснення правил нової гри, показ дій гравців на святі може зайняти багато часу. Є висока ймовірність того, що діти погано засвоять правила гри, а часу на перевірку не буде. Натомість свято має тривати у заданому темпі, без невиправданих пауз, затягнених виступів, які стомлюють дітей, розхолоджують їх, порушують єдину лінію емоційно-фізіологічного навантаження.

Передбач невідомі для дітей короткі флеш-ігри (розіграші). Ці ігри забезпечать свіже сприйняття і високий рівень зацікавленості до змісту свята.

У кінці програми свята має бути релаксаційний момент, який вгамовує збудження і повертає дітей у помірний емоційний стан. Релаксаційні функції може виконати:

  • спокійна фонова музика
  • вдало підібраний і виразно прочитаний педагогом вірш чи проза
  • спокійно виголошений простий текст.

Фото- і відео зйомка

Зйомка не повинна перешкоджати проведенню свята, оператори не мають права привертати до себе увагу. Тому бажано вести її одним апаратом від дверей (у такому ракурсі вся зала потрапить у кадр), а потім можна «розмножити» запис. Фотографувати ліпше в кінці свята, але швидко, адже діти на той момент будуть доволі втомленими.

Свято триває!

В епілозі свята його організатори зазвичай:

  • виказують загальну подяку всім учасникам і публіці
  • зазначають моральні цінності, які отримали підтвердження у виставі
  • бажають нових творчих звершень.

Після проведення свята закріпіть отримані дітьми враження і знання. Для цього проведіть з дітьми групові бесіди. За нагоди згадуйте, як було гарно на святі, мотивуючи тим самим дітей до повторення фрагментів святкової програми. Бажано, щоб діти розігрували такі фрагменти самостійно.

Під час підсумування результатів використовуйте образотворчу діяльність, що сприяє закріпленню отриманих вражень, розвиває образну пам’ять.

Сфотографуйте дітей у святкових костюмах, зафіксуйте їх у переможному вигляді — як таких, що чудово виконали творче завдання і отримали насолоду від гри.

За матеріалом Микола Шутя,
доцента кафедри музично-теоретичної та художньої підготовки Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди, канд. пед. наук
,
ж. «Музичний керівник» 



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Книжкова полиця

«Відкриваємо інклюзивний клас» від журналу «Практика управління закладом освіти»

Електронна книга «Медіаактивний навчальний заклад»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу




© Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І користуйтеся матеріалами порталу «Педрада»!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини
Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Для реєстрації потрібно лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль