Етапи розвитку мовлення дітей дошкільного віку

162
З’ясуйте, чи достатньо розвинене мовлення вихованців вашого закладу дошкільної освіти

 Етапи розвитку мовлення дітей

До 3-6 місяців

Белькотіння. Дитина вимовляє протяжні неголосні співучі звуки або склади. Як правило, це ланцюжки голосних, близьких до [а], [у], [і], часто в поєднанні з приголосними [г], [м]

7-8 місяців

Лепет. Може тривати до кінця першого року життя. Він передує появі у мовленні перших слів і фраз. Це складоподібні вокалізації на кшталт «та-та-та», «ба», «ма» тощо. Часто лепет супроводжує предметно-маніпулятивну діяльність дитини й активізується у відповідь на звернене до неї мовлення дорослого. Поступово складники такого звукового ланцюжка стають усе різноманітнішими: у ньому з’являються не лише однакові, а й різнотипні склади

10-14 місяців

Дитина зазвичай починає вимовляти свої перші прості слова, які складаються з кількох повторюваних складів, як-от: «ма-ма», «па-па», «ба-ба», «ля-ля» тощо. Отримуючи від дорослих схвалення своїх успіхів, дитина тривало повторює те саме слово, почуте чи самостійно утворене завдяки поєднанню тих складів, які їй вдається відтворювати.

Тривале повторення того самого слова називають ехолалією. Упродовж першого року життя вона є нормою вікового розвитку. Однак після чотирьох років ехолалія може бути тривожним сигналом про наявність у дитини певних порушень

1 рік

Розвиток мовлення набирає обертів, словник дитини щоденно поповнюють нові слова

Півтора року

Малюк володіє приблизно п’ятдесятьма двослівними словосполученнями

2 роки

Словниковий запас дитини налічує близько 400 слів

3 роки

У середньому знає близько 1000 слів, а ближче до кінця дошкільного віку — приблизно 3,5-5 тис. слів. За умов нормального розвитку в 3-4 роки дитина знає способи мовленнєвого порозуміння з дорослими й активно їх використовує.

До трьох-п’яти років діти про себе говорять у третій особі, а звертаючись до когось конкретного, не називають адресата

4-5 років

Період запитань про значення слів та інші цікаві для дошкільника теми. У цей час майже повністю виходять з ужитку неіснуючі слова, властиві кожній дитині для називання предметів.

«Неіснуючі слова» — ті, які за звучанням подібні до правильних назв предметів і які певний час уживала дитина для порозуміння з батьками — через неможливість правильно вимовляти, а також через звичку вимовляти саме так

5 років 

Дитина здатна не лише відносно правильно вживати слова та будувати речення, а й зауважувати помилки у мовленні інших дітей (помилкове конструювання речень, вживання того чи того слова) і навіть виправляти їх

5-6 років

Дошкільник конструює повні речення і пристосовує своє мовлення до різних людей, зокрема малознайомих та незнайомих. Тоді як до цього віку мовлення було зрозуміле здебільшого найближчим родичам, які постійно з ним спілкувалися.

6-7 років

Дитина вже вміє правильно вживати різні часові форми дієслів, у реченнях використовує складніші слова

7 років

Як правило, до семирічного віку діти вже добре артикуляційно вимовляють усі літери. Якщо ж дитина має істотні порушення вимови, варто якнайшвидше проконсультуватися з фахівцями

Зауважте!

Становлення мовлення дитини  — складний психічний процес, який протікає доволі індивідуально.

На розвиток мовлення впливає багато чинників. Так, дитина потребує активної участі інших дітей і дорослих, аби вчитися розмовляти, наслідуючи їх, намагатися порозумітися, зробити своє мовлення зрозумілим для співрозмовника. А ще діти потребують відповідей на поставлені запитання, підтримки з боку дорослих у вираженні своїх думок.

За матеріалом Марини Романюк,
практичного психолога, Київ,
ж «Практичний психолог: Дитячий садок»



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією


Книжкова полиця

«Відкриваємо інклюзивний клас» від журналу «Практика управління закладом освіти»

Електронна книга «Медіаактивний навчальний заклад»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу


© Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини
Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Для реєстрації потрібно лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль