Музична психогімнастика на заняттях для дошкільників

28 листопада 2017
5449
Середній бал: 5 із 5

Як використовувати музику для розвитку емоційної сфери дітей на заняттях у закладі дошкільної освіти

Сучасна психотерапія використовує лікувальні властивості різних видів мистецтва. Нині стрімкого розвитку набув один з її напрямів — психогімнастика, в якій музика є одним з провідних засобів психокорекції та підтримки особистості.

Психогімнастика — це курс спеціальних занять з етюдами, вправами та іграми, який спрямовано на розвиток та корекцію різних сторін психіки дітей, особливо її пізнавальної та емоційно-особистісної сфер.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Ще стародавні грецькі мислителі ототожнили музичну процесуальність з психічною. Вони говорили про здатність музики впливати на емоції людини, урівноважувати та організовувати руйнівні рухи її душі.

У перекладі з грецької психологія (ψυχή — psyché, λόγος — logos) означає «душа» та «знання». Тож з огляду на це спільна робота музичного керівника та психолога є необхідною умовою ефективного виховання емоційної культури дітей, внутрішній світ яких вразливий до зовнішніх деструктивних чинників.

Опанувати непросту азбуку проявів емоцій — виразні рухи — дітям допомагають спеціально розроблені вправи, етюди та ігри. Вони містять у собі найрізноманітніші види дитячої діяльності, зокрема:

Музика допомагає ідентифікувати емоції — внутрішньо осягнути, пережити їх, а також скоординувати  з рухами. Зокрема, слухання музики :

  • урівноважує стан дітей
  • пробуджує у них бажання діяти
  • сприяє психічній та розумовій активності
  • позитивно позначається на діяльності нервової системи.

Музичний супровід

Використовуйте музику на заняттях з психогімнастики як фонову заставку в етюдах і вправах. Це допомагає дітям:

  • визначати емоційний характер та ритм вправи
  • скеровувати власні відчуття та дії.

Рухлива музика під час вправи-розминки полегшить виконання рухів.

Заспокійлива музика у релаксаційних вправах посилить ефект розслаблення.

Окрім того, музичний супровід у вправах та етюдах стимулює виникнення в дітей яскравих образних уявлень та сильних емоційних вражень.

Під супровід спокійної, мелодійної музики діти можуть із заплющеними очима пластично малювати уявними фарбами навколо себе «картини», на які їх надихає музика. «Малювати» можна на долоні, лікті, коліні, животі, у повітрі тощо.

Послухайте музичний твір перед вправою. Це допоможе дітям налаштуватися на потрібну емоцію, психічно підготуватись до виконання завдання.

Запропонуйте дошкільникам із заплющеними очима послухати аудіозапис музичного твору для декількох інструментів. Діти мають назвати інструменти, які вони почули, вигадати історію до цього твору та відобразити її у виразних рухах.

Слухання музики

Корекційну функцію музика може виконувати і під час проведення різноманітних ігор. Зокрема, музичний чинник сприятиме:

  • зняттю психоемоційної напруги
  • розвитку особистісних якостей
  • формуванню вміння взаємодіяти у колективі
  • процесу соціалізації.

Діти завмирають у вигаданій позі і запам’ятовують її. Коли звучить музика, вони виконуватимуть імпровізований танок, а коли перестає звучати — завмирають у попередньо вигаданій позі.

Малювання з музикою

Корисними також є вправи на малювання з музикою. У такий спосіб діти вчаться:

  • розпізнавати емоції та виражати їх певним кольором
  • зображати в образах свої враження
  • прислухатись до себе
  • розуміти емоційний стан інших дітей
  • спрямовувати енергію емоцій на конструктивну, творчу діяльність.

За матеріалом Світлани Бойченко,
керівника гуртка «Музикування» дитячого клубу «Вогник», м. Кропивницький,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу» 

logo