Створюємо середовище для сенсорного розвитку дітей

166
Як створити розвивальне середовище для сенсорного розвитку дошкільників, використовуючи авторський навчально-ігровий посібник

Зі сприймання предметів і явищ навколишнього світу починається його пізнання. Усі інші пізнавальні процеси — пам’ять, мислення, уява — формуються на основі образів сприймання і є результатом усвідомлення й оброблення цих образів.

Найсистемніше сенсорний розвиток зазвичай відбувається в закладі дошкільної освіти, де педагоги задіюють у процес пізнання якомога більше органів чуття, організовуючи різні види дитячої діяльності:

Від успішності сенсорного розвитку дитини значно залежить її готовність до шкільного навчання. Адже оволодіння знаннями й уміннями з усіх сфер життя потребує постійної уваги до зовнішніх ознак предметів та способів їх використання.

Важливе місце серед спеціальних здібностей, що забезпечують успіх музиканта, художника, архітектора, письменника, конструктора, посідають сенсорні здібності. Саме вони дають змогу митцю з особливою глибиною, ясністю і точністю вловлювати та відтворювати найтонші нюанси форми, кольору, звучання та інших зовнішніх якостей предметів і явищ навколишньої дійсності.

Якщо у віці від півтора до трьох років приділяти сенсорному вихованню дітей належну увагу, то вже у п’ятирічному віці вони матимуть сформовані важливі навички:

  • зосереджуватися на виконанні конкретного завдання
  • ставитися до будь-якого завдання з інтересом
  • почуватися впевнено
  • не боятися помилитися
  • любити навчання як процес
  • запам’ятовувати інформацію й освоювати нові способи її оброблення
  • радіти своїм успіхам і успіхам товаришів
  • досліджувати невідомі предмети та об’єкти за допомогою органів чуття
  • ставити якомога більше запитань
  • презентувати себе у спілкуванні сміливо й відкрито.

Обов’язковою умовою ефективного сенсорного розвитку дошкільників є наявність відповідного предметно-ігрового розвивального середовища, що забезпечувало б потреби кожної дитини. Належну увагу у створенні такого середовища варто надати авторському посібнику.

Ігрові та розвивальні можливості авторського посібника

Створення авторських посібників власноруч та їх упровадження в освітній процес дошкільного закладу нині набуває все більшої популярності серед педагогів. Посібники виготовляють із тканини, паперу, залишкових матеріалів; залучають до цього процесу вихованців та їхніх батьків.

Авторські навчально-ігрові посібники спрямовані на зону найближчого розвитку дитини. Вихователь, який знає особливості індивідуального розвитку кожного дошкільника, може виготовити для нього спеціальний посібник, забезпечуючи в такий спосіб особистісно орієнтовний підхід до розвитку дітей.

Прикладом посібника, що має на меті сенсорний розвиток дітей третього року життя, є спеціальний ігровий посібник. Він мітить ігрові поля формату А5, виготовлені з натуральної тканини, за такими темами, як-от:

  • будиночок
  • галявина
  • магазин
  • квітник
  • кімната
  • шафа з посудом.

Також комплект навчально-ігрового посібника містить набір штучних деталей-предметів різних кольорів та текстури для асоціативно-образної роботи, які кріпляться до ігрового поля за допомогою липучок.

Серед деталей-предметів, призначених для розміщення на ігровому полі, наприклад, такі:

  • вбрання для ляльки
  • штучні квіти
  • фрукти
  • ягоди
  • клубочки
  • м’ячики
  • посуд
  • геометричні фігури
  • баранці
  • мишки.

Ігрові поля посібника можна змінювати та поповнювати залежно від освітніх завдань та змісту педагогічної роботи з дошкільниками.

Кожне ігрове поле передбачає відповідну до своєї теми ігрову вправу, метою якої є розвиток певного аналізатора і формування відповідних сенсорних еталонів. За інструкцією вихователя дитина накладає деталі-предмети на ігрове поле, визначає їх колір, форму, розмір; шукає їм відповідну пару, описує свої тактильні відчуття тощо.

Як розробити навчально-ігровий посібник для дітей

  1. Оберіть тему. Поспостерігайте за дітьми, аби визначити їхні інтереси, потреби й бажання:
  • якщо хлопчиків цікавлять автомобілі й літаки, оберіть для них тему «Транспорт»
  • восени, коли діти перебувають під враженням від літнього відпочинку, доцільною буде морська тематика
  • зацікавилися тваринами — створіть посібник «Малюки-звірята».
  1. Відкрийте одну із чинних програм розвитку дітей раннього й дошкільного віку та ознайомтеся з визначеними там освітніми завданнями, аби забезпечити їх реалізацію під час роботи дітей з посібником.
  2. Продумайте цікаві сюжети відповідно до освітніх завдань.
  3. Виготовте з підручних матеріалів персонажів, які викличуть у дітей інтерес, бажання грати з ними. Усе це допоможе організувати невимушений пізнавальний процес на основі самостійної ігрової діяльності дітей.

Під час створення навчально-ігрових посібників для дітей раннього та дошкільного віку керуйтеся такими принципами:

Безпечність 

  • використовуйте матеріали, які не шкодять здоров’ю дітей
  • стежте, щоб деталі посібника не мали гострих кутів, якими дитина може травмуватися
  • виготовіть з водостійких матеріалів, щоб його зручно було мити, аби на ньому не накопичувався пил
  • якщо він призначений для самостійних ігор дитини раннього віку, то дрібні деталі мають бути міцно закріплені

Відповідність віковим потребам розвитку дитини 

Посібник має сприяти розвитку сенсорних відчуттів дітей, удосконалювати їхні мовленнєві та комунікативні вміння, активізувати увагу, мислення, пам’ять.

Тому під час їх створення використовуйте яскраві кольорові деталі, що:

  • кріпляться в різний спосіб (за допомогою липучок, кнопок, ґудзиків, гачків тощо)
  • видають звуки (шурхотять, дзвенять)
  • мають запахи
  • мають поверхні різної фактури

Відповідність уподобанням дитини 

Тематика має бути розроблена з урахуванням індивідуальних особливостей та інтересів дошкільників: це прискорює загальний процес розвитку дітей, робить його природним та невимушеним

Функціональність, або багатофункціональність 

Передбачте можливість доповнення посібника новими деталями для урізноманітнення завдань або створення нових ігрових полів

Співпраця педагогів і батьків з метою сенсорного розвитку дітей

Зазвичай батьки, якщо й розуміють важливість сенсорного розвитку своїх дітей, то не завжди знають, як його забезпечувати. Вони скаржаться, що часто намагання залучити дитину до тих чи тих розвивальних занять удома закінчуються непослухом і вередуванням. І врешті-решт такі батьки покладають відповідальність за розвиток власної дитини на педагога. Для них показниками високого рівня сенсорного розвитку дитини зазвичай є послух, знання кольорів, форм і вміння рахувати хоча б до трьох.

Прогресивніші батьки, розуміючи роль гри в розвитку особистості, купують дитині переважно розвивальні ігри й іграшки і приділяють достатньо уваги спілкуванню з нею під час гри. Проте пропоновані батьками ігри здебільшого сприяють розвитку лише зорового аналізатора. Тоді як важливо однаковою мірою приділяти увагу розвитку всіх аналізаторів дитини.

Покажіть батькам приклади ситуацій з реального життя, як вони можуть сприяти сенсорному розвитку дітей.

Пригощаючи дитину яблуком, звертайтеся до неї так: «Подивися, яке червоне яблуко, доторкнися — воно гладеньке, понюхай — пахне свіжістю, скуштуй — солодке». А умиваючи обличчя дитини, проговорюйте: «Водичка тепла, прозора, тихенько дзюрчить, не пахне, не має смаку».

Така робота має не лише збагатити знання батьків щодо методів і прийомів сенсорно-пізнавального розвитку дітей, а й сприяти усвідомленню ними наслідків, до яких може призвести недостатній рівень сенсорного розвитку їхніх дітей.

Ознаки обмеженості сенсорного розвитку сучасних дітей помічають і вчителі початкової школи. Зокрема, вони відзначають труднощі учнів, пов’язані зі звуковим аналізом слів.

Навчально-ігрові посібники є ефективним засобом сенсорного розвитку дітей, а отже і їх підготовки до навчання у школі. Гратися з ними діти можуть як за участю дорослого чи інших дітей, так і самостійно. Розширення тематики ігрових полів таких посібників та завдань до них дає змогу повсякчас урізноманітнювати, доповнювати, ускладнювати ігрові дії. Завдяки цьому робота з окремим посібником упродовж тривалого часу буде викликати в дітей інтерес і матиме потрібний розвивальний ефект.

                               За матеріалом Ганни Бєлєнької, д-ра пед. наук, заступника з наукової роботи,
Катерини Корічєвої, магістрантки
Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу» 



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією


Книжкова полиця

«Відкриваємо інклюзивний клас» від журналу «Практика управління закладом освіти»

Електронна книга «Медіаактивний навчальний заклад»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу


© Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини
Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Для реєстрації потрібно лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль