text
Педрада

Робота з батьками учнів початкової школи в системі розвивального навчання

  • 5 грудня 2017
  • 2963

Навіть найліпший сучасний навчальний заклад не виконує тієї ролі, яку відіграє сім’я у вихованні дитини. Окремо від сім’ї існувати школа не може. Це має бути тандем задля розвитку дитини. Таку думку висловлював і Ян Коменський: він вважав, що вчитель посідає друге місце після батьків

Батьки й учитель мають спільну кінцеву мету: освічена успішна впевнена у собі дитина.

Чому ж у батьківсько-учительських взаєминах виникає стільки непорозумінь і як налагодити ефективну співпрацю?

У світі тенденція до відповідального батьківства. Люди, що її дотримують:

  • підходять до ролі батька/матері з огляду на емоційні, пізнавальні та інші потреби дитини, не розглядаючи це як самопожертву
  • приймають дитину такою, яка вона є
  • розуміють свою відповідальність.

Це дитиноцентризм у найліпшому його прояві. З такими батьками найлегше працювати, оскільки вони оцінюють свою дитину з погляду здорового глузду, а не ідеалістичного уявлення про те, якою вона має бути.

Однак відповідальному батьківству зазвичай перешкоджають:

  • брак знань з психології та педагогіки
  • неусвідомлення впливу власної поведінки на дитину
  • невміння створити в родині позитивну атмосферу, умови для гармонійного розвитку дитячої особистості тощо.

Більшість батьків припускаються одних і тих самих помилок, не помічаючи, що їхні дії можуть негативно впливати на дитину. Як працювати з батьками учнів початкових класів, зважаючи на зазначене.

«Популярні» крайнощі батьків у вихованні дітей:

  • спілкування за залишковим принципом
  • симбіотична модель взаємин з дітьми (гіперопіка)
  • авторитарна гіперсоціалізація — тотальний контроль за поведінкою дитини

Подібні крайнощі порушують процес соціалізації дитини, ускладнюють процес переходу її від батьківської опіки до незалежності й установлення дружніх взаємин з однолітками. На цьому варто наголошувати, допомагати батькам вирішувати проблеми такого характеру

Кілька ефективних форм роботи з батьками в початковій школі

Школа може допомогти корегувати духовний контакт батьків і дітей. Особливо продуктивно це відбувається у системі розвивального навчання, коли самовдосконалюються не лише діти, а й їхні батьки.

У системі розвивального навчання діти:

  • практично навчають своїх батьків, розкриваючи і свій потенціал, і власне Я поза школою
  • занурюють батьків у співпрацю, коли звертаються до них по допомогу під час виконання домашніх завдань, за потреби прийняття рішень
  • демонструють свої творчі здібності, організованість і самостійність.

Наприклад

Під час виконання домашнього завдання роль батьків допомогти дитині. Вона має знайти логічний для себе спосіб виконання завдання, цей спосіб може бути хоч і неочікуваним, але правильним. Реакція батьків:

  • «Ти знаєш, а я б до цього не додумався… Ти молодець!»»
  • «Нумо разом поміркуємо...»
  • «Яка твоя версія розв’язання завдання?»
  • «Гадаю, тобі ліпше порадитися з учителем...»

Допомога такого штибу:

  • сприяє самостійності мислення, відповідальності
  • дає змогу проявити творчі здібності, отримати задоволення від самого процесу навчання
  • формує активну життєву позицію у майбутньому

За технології розвивального навчання докорінно змінюються:

Батьки ознайомлюються з базовими принципами психології та педагогіки, а отже — мають змогу корегувати міжособистісні внутрішньосімейні стосунки у системах «батько–мати», «батьки–дитина», «дитина–однокласники», «дитина–оточення» тощо.

Відкриті уроки

Під час відкритих уроків батьки спостерігають, як:

  • педагоги викладають навчальний матеріал з різних предметів
  • працює їхня дитина.

Після відвідин батьки починають ліпше розуміти вчителя, довіряти йому.

Переваги такої форми роботи з батьками:

  • на уроці вчитель дає приклад спілкування у системі «дорослий — дитина», який батьки можуть наслідувати вдома
  • батьки мають змогу оцінити роботу вчителя, класного керівника, а це є своєрідною профілактикою необґрунтованих зауважень педагогам.

Домашні завдання для батьків

Ця форма роботи є ефективною для налагодження зворотного зв’язку між батьками й учителем чи класним керівником.

Педагог дає батькам домашнє завдання, як-то:

  • написати твір
  • виконати вправу
  • розв’язати вираз чи задачу.

Діти мають перевірити й оцінити роботу своїх батьків.

Можна давати і творчі сімейні домашні завдання:

  • виготовити аплікацію, поробку
  • створити власну гру
  • скласти кросворд, задачу тощо.

Твір-відгук — вид домашнього завдання, у якому батьки діляться спостереженнями й думками щодо успіхів дитини під час навчання

Теми творів, які можна запропонувати:

  • Мої очікування від навчання дитини у школі

перед 1-м класом

серпень

  • Мої враження про два місяці навчання дитини у школі

1 клас

жовтень

  • Як змінилася моя дитина

2 клас

квітень

  • Про труднощі в навчанні моєї дитини

3 клас

жовтень

  • Що я думаю про систему розвивального навчання

3 клас

травень

  • Моя дитина — випускник класу розивального навчання

4 клас

квітень

Переваги такої форми роботи з батьками:

  • домашні завдання для батьків допомагають учителю вчасно виявити проблему й оперативно її розв’язати
  • батьки розуміють, що їхній твір потрібен учителю, вони переконуються, що їхня думка важлива для педагога й допомагає йому в подальшій роботі з дитиною.

Батьківські збори­-консультації

За такої форми спілкування вчитель має змогу пояснити батькам матеріал з певної теми, яку вивчатимуть їхні діти. Адже зміст навчальних предметів у системі розвивального навчання різниться від традиційного, який знають батьки.

Учитель навчає батьків тими самими методами, що й учнів — від постановки проблеми та пошуку способу її розв’язання до його застосування у парах чи групах.

Перевага такої форми роботи — батьки занурюються на деякий час у роль «учнів» і починають розуміти зміст, методи, особливості розвивального навчання, тобто стають поінформованими, майже «колегами» педагогічного колективу.

Батьківські збори «тет-а-­тет»

Двічі на рік — на початку грудня та наприкінці квітня — батьки отримують письмове запрошення на батьківські збори.

На спеціальних бланках вони вказують час відвідування зборів, зручний індивідуально для них. Учитель початкових класів:

  • опрацьовує бланки, зважаючи на вказаний час кожного з батьків
  • складає графік
  • призначає час зустрічі з учителями-предметниками, практичним психологом та/або соціальним педагогом.

Такі збори тривають цілий день. Власне, це конфіденційна бесіда з батьками, під час якої:

  • можна розв’язати індивідуально «навчальні» проблеми дітей та проблеми їхнього соціально-комунікативного розвитку
  • отримати психолого-педагогічну допомогу та підтримку.

Батьки приходять на бесіду до вчителя, з яким хочуть поспілкуватися.

Переваги такої форми роботи:

  • після бесіди у батьків складається цілісне уявлення про навчання та поведінку їхньої дитини, про її успіхи та невдачі, про правильність чи хибність сімейного виховання
  • батькам подобається індивідуальний підхід до їхньої сім’ї, зацікавленість педагогів, батьки бачать у них порадників і друзів.

Тренінги з батьками

Батьків учнів можна долучати до проведення уроків. У кожному класі є батьки цікавих професій, які:

  • погодяться оповісти про них дітям
  • організують екскурсію на роботу
  • проведуть майстер-клас тощо.

Наприклад

Якщо чиїсь батьки є медиками, оберіть тему з основ здоров’я; якщо займаються рукоділлям — тему з художньої праці; тему з читання — якщо бібліотекар

Так батьки демонструють дітям приклад відповідальності, небайдужості

Система розвивального навчання дає широкі можливості для розвитку не лише дітей, а й їхніх батьків: у сім’ях відбувається взаємозбагачення одне одного.

Стимул до саморозвитку з’являється і в учителя — він змінює стиль спілкування з дітьми та їхніми батьками, стає гнучким. А це нині важлива умова для створення ситуації успіху.

За матеріалами Галини НЄМЄЦ,
практичного психолога, соціального педагога,
Анастасії КУЗНЄЦОВОЇ,
учителя початкових класів
Людмили МИКИТЕНКО,
учителя початкових класів,
Новоград-Волинський колегіум, Житомирська обл.,
ж. «Заступник директора школи»

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль