Робота з батьками учнів початкової школи в системі розвивального навчання

13 грудня 2021
11228
Середній бал: 5 із 5

Навіть найліпший сучасний навчальний заклад не виконує тієї ролі, яку відіграє сім’я у вихованні дитини. Окремо від сім’ї існувати школа не може. Це має бути тандем задля розвитку дитини. Таку думку висловлював і Ян Коменський: він вважав, що вчитель посідає друге місце після батьків

Як взаємодіяти з жорстокими батьками: 10 порад

Батьки й учитель мають спільну кінцеву мету: освічена успішна впевнена у собі дитина.

Чому ж у батьківсько-учительських взаєминах виникає стільки непорозумінь і як налагодити ефективну співпрацю?

У світі тенденція до відповідального батьківства. Люди, що її дотримують:

  • підходять до ролі батька/матері з огляду на емоційні, пізнавальні та інші потреби дитини, не розглядаючи це як самопожертву
  • приймають дитину такою, яка вона є
  • розуміють свою відповідальність.

Це дитиноцентризм у найліпшому його прояві. З такими батьками найлегше працювати, оскільки вони оцінюють свою дитину з погляду здорового глузду, а не ідеалістичного уявлення про те, якою вона має бути.

Однак відповідальному батьківству зазвичай перешкоджають:

  • брак знань з психології та педагогіки
  • неусвідомлення впливу власної поведінки на дитину
  • невміння створити в родині позитивну атмосферу, умови для гармонійного розвитку дитячої особистості тощо.

Більшість батьків припускаються одних і тих самих помилок, не помічаючи, що їхні дії можуть негативно впливати на дитину. Як працювати з батьками учнів початкових класів, зважаючи на зазначене.

«Популярні» крайнощі батьків у вихованні дітей:

  • спілкування за залишковим принципом
  • симбіотична модель взаємин з дітьми (гіперопіка)
  • авторитарна гіперсоціалізація — тотальний контроль за поведінкою дитини

Подібні крайнощі порушують процес соціалізації дитини, ускладнюють процес переходу її від батьківської опіки до незалежності й установлення дружніх взаємин з однолітками. На цьому варто наголошувати, допомагати батькам вирішувати проблеми такого характеру

Кілька ефективних форм роботи з батьками в початковій школі

Школа може допомогти корегувати духовний контакт батьків і дітей. Особливо продуктивно це відбувається у системі розвивального навчання, коли самовдосконалюються не лише діти, а й їхні батьки.

У системі розвивального навчання діти:

  • практично навчають своїх батьків, розкриваючи і свій потенціал, і власне Я поза школою
  • занурюють батьків у співпрацю, коли звертаються до них по допомогу під час виконання домашніх завдань, за потреби прийняття рішень
  • демонструють свої творчі здібності, організованість і самостійність.

Наприклад

Під час виконання домашнього завдання роль батьків допомогти дитині. Вона має знайти логічний для себе спосіб виконання завдання, цей спосіб може бути хоч і неочікуваним, але правильним. Реакція батьків:

  • «Ти знаєш, а я б до цього не додумався… Ти молодець!»»
  • «Нумо разом поміркуємо...»
  • «Яка твоя версія розв’язання завдання?»
  • «Гадаю, тобі ліпше порадитися з учителем...»

Допомога такого штибу:

  • сприяє самостійності мислення, відповідальності
  • дає змогу проявити творчі здібності, отримати задоволення від самого процесу навчання
  • формує активну життєву позицію у майбутньому

За технології розвивального навчання докорінно змінюються:

Батьки ознайомлюються з базовими принципами психології та педагогіки, а отже — мають змогу корегувати міжособистісні внутрішньосімейні стосунки у системах «батько–мати», «батьки–дитина», «дитина–однокласники», «дитина–оточення» тощо.

Відкриті уроки

Під час відкритих уроків батьки спостерігають, як:

  • педагоги викладають навчальний матеріал з різних предметів
  • працює їхня дитина.

Після відвідин батьки починають ліпше розуміти вчителя, довіряти йому.

Переваги такої форми роботи з батьками:

  • на уроці вчитель дає приклад спілкування у системі «дорослий — дитина», який батьки можуть наслідувати вдома
  • батьки мають змогу оцінити роботу вчителя, класного керівника, а це є своєрідною профілактикою необґрунтованих зауважень педагогам.

Домашні завдання для батьків

Ця форма роботи є ефективною для налагодження зворотного зв’язку між батьками й учителем чи класним керівником.

Педагог дає батькам домашнє завдання, як-то:

  • написати твір
  • виконати вправу
  • розв’язати вираз чи задачу.

Діти мають перевірити й оцінити роботу своїх батьків.

Можна давати і творчі сімейні домашні завдання:

  • виготовити аплікацію, поробку
  • створити власну гру
  • скласти кросворд, задачу тощо.

Твір-відгук — вид домашнього завдання, у якому батьки діляться спостереженнями й думками щодо успіхів дитини під час навчання

Теми творів, які можна запропонувати:

  • Мої очікування від навчання дитини у школі

перед 1-м класом

серпень

  • Мої враження про два місяці навчання дитини у школі

1 клас

жовтень

  • Як змінилася моя дитина

2 клас

квітень

  • Про труднощі в навчанні моєї дитини

3 клас

жовтень

  • Що я думаю про систему розвивального навчання

3 клас

травень

  • Моя дитина — випускник класу розивального навчання

4 клас

квітень

Переваги такої форми роботи з батьками:

  • домашні завдання для батьків допомагають учителю вчасно виявити проблему й оперативно її розв’язати
  • батьки розуміють, що їхній твір потрібен учителю, вони переконуються, що їхня думка важлива для педагога й допомагає йому в подальшій роботі з дитиною.

Батьківські збори­-консультації

За такої форми спілкування вчитель має змогу пояснити батькам матеріал з певної теми, яку вивчатимуть їхні діти. Адже зміст навчальних предметів у системі розвивального навчання різниться від традиційного, який знають батьки.

Учитель навчає батьків тими самими методами, що й учнів — від постановки проблеми та пошуку способу її розв’язання до його застосування у парах чи групах.

Перевага такої форми роботи — батьки занурюються на деякий час у роль «учнів» і починають розуміти зміст, методи, особливості розвивального навчання, тобто стають поінформованими, майже «колегами» педагогічного колективу.

Батьківські збори «тет-а-­тет»

Двічі на рік — на початку грудня та наприкінці квітня — батьки отримують письмове запрошення на батьківські збори.

На спеціальних бланках вони вказують час відвідування зборів, зручний індивідуально для них. Учитель початкових класів:

  • опрацьовує бланки, зважаючи на вказаний час кожного з батьків
  • складає графік
  • призначає час зустрічі з учителями-предметниками, практичним психологом та/або соціальним педагогом.

Такі збори тривають цілий день. Власне, це конфіденційна бесіда з батьками, під час якої:

  • можна розв’язати індивідуально «навчальні» проблеми дітей та проблеми їхнього соціально-комунікативного розвитку
  • отримати психолого-педагогічну допомогу та підтримку.

Батьки приходять на бесіду до вчителя, з яким хочуть поспілкуватися.

Переваги такої форми роботи:

  • після бесіди у батьків складається цілісне уявлення про навчання та поведінку їхньої дитини, про її успіхи та невдачі, про правильність чи хибність сімейного виховання
  • батькам подобається індивідуальний підхід до їхньої сім’ї, зацікавленість педагогів, батьки бачать у них порадників і друзів.

Тренінги з батьками

Батьків учнів можна долучати до проведення уроків. У кожному класі є батьки цікавих професій, які:

  • погодяться оповісти про них дітям
  • організують екскурсію на роботу
  • проведуть майстер-клас тощо.

Наприклад

Якщо чиїсь батьки є медиками, оберіть тему з основ здоров’я; якщо займаються рукоділлям — тему з художньої праці; тему з читання — якщо бібліотекар

Так батьки демонструють дітям приклад відповідальності, небайдужості

Система розвивального навчання дає широкі можливості для розвитку не лише дітей, а й їхніх батьків: у сім’ях відбувається взаємозбагачення одне одного.

Стимул до саморозвитку з’являється і в учителя — він змінює стиль спілкування з дітьми та їхніми батьками, стає гнучким. А це нині важлива умова для створення ситуації успіху.

За матеріалами Галини НЄМЄЦ,
практичного психолога, соціального педагога,
Анастасії КУЗНЄЦОВОЇ,
учителя початкових класів
Людмили МИКИТЕНКО,
учителя початкових класів,
Новоград-Волинський колегіум, Житомирська обл.,
ж. «Заступник директора школи»

logo