text
Педрада

Тематичний контроль навчальних досягнень учнів

  • 15 грудня 2017
  • 2777

Контроль, оцінювання та облік знань учнів — важливі складові освітнього процесу, хоч і ставлення та підхід до них змінюється. Змінюються й окремі форми та способи контролю знань, але завдання дізнатися, як учні засвоїли навчальний матеріал, незмінне

Контроль розрізняють за дидактичною метою:

Тематичний контроль вирізняється з-поміж інших видів контролю тим, що, крім контрольної функції, виконує ще й корегувальну. Адже результати тематичного контролю дають змогу вчителю оперативно скорегувати свою діяльність.

Рівні тематичного контролю

Підготовка до тематичного контролю має два рівні:

  • ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ

♦ учитель

► затверджує календарне планування

Оскільки тематичний контроль здійснюють одразу після вивчення однієї великої або кількох маленьких тем, то його слід внести у календарне планування. Тому цей документ можна вважати початковим щаблем у підготовці до тематичного оцінювання

♦ заступник директора з НВР

► стежить за раціональним плануванням тематичних оцінювань

► складає графіки тематичного оцінювання на І та II семестри

Водночас стежить, аби протягом навчального дня в учня не було більше однієї письмової контрольної роботи

♦ учитель

► готує завдання для тематичного оцінювання — визначає запитання, складає тести або обирає апробовані тощо

Водночас стежить, аби завдання відповідали навчальній програмі та переліченим у ній вимогам до рівня компетентності учнів з відповідного предмета

  • ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ

♦ учитель

► детально, чітко, доброзичливо роз’яснює учням особливості свого навчального предмета, вимоги до рівня їхньої компетентності з нього

► усвідомлює, що результати тематичного оцінювання рівня знань учнів є водночас показником його професіоналізму як учителя — знання предмета, вимогливості, справедливості тощо

Особистісно зорієнтований підхід у питаннях контролю

Оцінюванню підлягають саме навчальні досягнення учнів. Це прописна істина, однак її, незайве повторити:

  • не можна порівнювати знання одного учня зі знаннями інших
  • слід брати до уваги лише індивідуальні здібності кожного конкретного учня, його особистий прогрес в опануванні знань.

Досі поширеною є ситуація, коли до всіх учнів класу висувають однакові вимоги, орієнтовані на максимальне засвоєння змісту навчальної програми. Однак таких підхід помилковий. До питань контролю слід підходити з огляду на особистісно зорієнтований підхід.

Так, під час тематичного оцінювання у кожного учня має бути змога самостійно вибирати кількість завдань і їх рівень складності, аби отримати максимальну кількість балів. За таких умов учень сам визначає рівень виконаної роботи, а отже, прогнозує свою оцінку. При цьому самостійна робота має містити завдання двох типів — на рівні базового стандарту й підвищеного рівня.

Діагностико-корегувальні заміри навчальних досягнень учнів

Тематичне оцінювання дає змогу заступнику директора школи встановлювати ступінь сформованості компетенції учнів з різних предметів.

Одержати об’єктивну інформацію щодо результативності викладання навчального предмета можна за допомогою науково обґрунтованої технології діагностико-корегувальних замірів базової предметної підготовки.

Діагностико-корегувальні заміри — це спільна аналітична робота заступника директора й учителя. Джерелами інформації є діагностичні контрольні роботи з предмета інваріантної складової навчальних планів. Аналіз отриманих результатів дає змогу оцінити рівень викладання навчального предмета та простежити динаміку рівня навченості учня.

Протягом навчального року доцільно проводити й аналізувати щонайменше три заміри навчальних досягнень учнів:

коли проводять

як проводять

  • нульовий

на початку нового навчального року, у перші два тижні вересня

⇒ результати діагностичної контрольної роботи з певного навчального предмета порівнюють із підсумковими результатами з цього предмета за попередній рік навчання

  • контрольний

на другому-третьому тижні грудня

⇒ результати діагностичної контрольної роботи порівнюють із підсумковими результатами з навчального предмета за І семестр і з результатами нульового заміру

  • підсумковий

за тиждень-два до закінчення навчального року

⇒ результати підсумкового заміру порівнюють з результатами контрольного та нульового замірів

Контроль роботи з подолання неуспішності

Відставання в навчанні та неуспішність учня — дві послідовні ланки одного ланцюга.

Важливо своєчасно виявляти причини погіршення навчальних результатів учня. Адже вчасно і правильно вжиті заходи у цьому напрямі дають учню змогу не лише «вирівнятися», а й зберігають його фізичне і психічне здоров’я.

Навчальні результати учня можуть знизитися через:

Причиною погіршення навчальних досягнень учня може бути будь-що, і найчастіше учителю її ідентифікувати складно

Зазвичай він обирає традиційний спосіб роботи з таким учнем — додаткові заняття, під час яких вони разом повторюють навчальний матеріал. Ця робота потребує великих затрат часу і сил, однак зазвичай недієва

У разі зниження навчальних результатів слід насамперед виявити причину цього, допомогти усунути її, а вже потім надолужувати знання

Задля профілактики неуспішності учнів учитель та заступник директора школи мають використовувати різні методи педагогічної діагностики неуспішності учнів:

  • аналіз шкільної документації
  • спостереження
  • тестування
  • анкетування тощо.

Оброблення результатів цієї діагностики дає змогу не лише оперативно виявляти можливі причини зниження навчальних досягнень учнів, а й підказує конкретні заходи для корегування роботи вчителя.

У журналі «Заступник директора школи»

Повна стаття Ганни ГРАЙ, методиста з питань моніторингу, в якій наведено:

  • приклади рівнево-ступеневої моделі оцінювання
  • таблиці порівняльних аналізів результатів діагностико-корегувальних замірів навчальних досягнень учнів
  • поради вчителю, як працювати з учнями, що не встигають засвоювати навчальну програму
  • анкета для учня «Моє ставлення до навчального предмета»
Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль