Яким має бути вчитель Нової української школи

3 березня 2021
46639
Середній бал: 5 із 5

Визначено компетентності вчителів початкової школи, необхідні для навчання учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках

Наказ про уточнення посадових інструкцій: ПРИКЛАД

Профілі базових компетентностей учителя початкових класів

⇒ Яким має бути директор Нової української школи

Головна ідея підвищення кваліфікації — забезпечити індивідуально-особистісне та професійно-діяльнісне самовдосконалення педагогів початкової школи завдяки активізації їхньої базової освіти, набутого професійного та життєвого досвіду.

Базові компетентності вчителя початкових класів

професійно-педагогічна компетентність

  • обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методик, інноватики для створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню дітей молодшого шкільного віку
  • здатність до продуктивної професійної діяльності на основі розвиненої педагогічної рефлексії відповідно до провідних ціннісно-світоглядних орієнтацій, вимог педагогічної етики та викликів початкової школи

соціально-громадянська компетентність

  • розуміння сутності громадянського суспільства
  • володіння знаннями про права і свободи людини
  • усвідомлення глобальних (зокрема й екологічних) проблем людства і можливостей власної участі у їх розв’язанні
  • усвідомлення громадянського обов’язку та почуття власної гідності
  • вміння визначати проблемні питання у соціокультурній, професійній сферах життєдіяльності людини та віднаходити шляхи їх розв’язання
  • навички ефективної та конструктивної участі в цивілізаційному суспільному розвитку
  • здатність до ефективної командної роботи
  • вміння попереджувати та розв’язувати конфлікти, досягаючи компромісів

загальнокультурна компетентність

  • здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва
  • усвідомлення власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших

мовно-комунікативна компетентність

  • володіння системними знаннями про норми і типи педагогічного спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності
  • вміння вислуховувати, обстоювати власну позицію, використовуючи різні прийоми розміркувань та аргументації
  • розвиненість культури професійного спілкування
  • здатність досягати педагогічних результатів засобами продуктивної комунікативної взаємодії (відповідних знань, вербальних і невербальних умінь і навичок залежно від комунікативно-діяльнісних ситуацій)

психологічно-фасилітативна компетентність

  • усвідомлення ціннісної значущості фізичного, психічного і морального здоров’я дитини
  • здатність сприяти творчому становленню молодших школярів та їхній індивідуалізації

підприємницька компетентність

  • вміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя задля підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави

інформаційно-цифрова компетентність

  • здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства

Результат підвищення кваліфікації вчителя початкової школи

Педагоги-слухачі опановуватимуть вибіркові модулі за очною, дистанційною та змішаною формами навчання.

Очікувані результати підвищення кваліфікації

Знання і розуміння

  • сучасних тенденцій розвитку освіти взагалі, початкової зокрема
  • соціально-правових основ, законодавчих актів у сфері початкової освіти
  • особливостей процесів викладання і навчання молодших школярів
  • основних механізмів функціонування і реалізації компетентнісної парадигми навчання
  • способів реалізації інтеграційного підходу в навчанні молодших школярів
  • концепції інклюзивної освіти

Розвинені вміння

  • організовувати педагогічну діяльність на компетентнісних засадах (прогнозування, проектування, оцінювання тощо)
  • конструювати та реалізувати сучасні програми навчання молодших школярів із використанням різноманітних методів, форм і технологій
  • діагностувати освітній процес і складати індивідуальні освітні маршрути для становлення учня як особистості, громадянина, інноватора
  • керувати проектною діяльністю школярів
  • організовувати культуромовне освітньо-розвивальне середовище
  • проектувати власну програму професійно-особистісного зростання

Диспозиції (цінності, ставлення)

  • дитиноцентризм, цінність особистості
  • готовність до змін, гнучкість, постійний професійний розвиток
  • відданість ідеї щодо значущої участі в освітньому процесі усіх учнів
  • просування демократичних цінностей (повага до багатоманітності, право вибору, формування спільноти, полікультурність)
  • рефлексія власної професійної практики
logo