text
Педрада

Розумна гімнастика в дитсадку

  • 6 лютого 2018
  • 3223

Комплекс кінезіологічних вправ для дітей дошкільного віку

Вправи для гармонізації роботи півкуль мозку

Перехресне крокування

Вправа складається з п’яти послідовних циклів. На кожен цикл дитина повільно крокує, рахуючи до 12-ти і виконує певні рухи руками:

  • перший, третій і п’ятий цикли — дитина на кожен крок торкається то правою, то лівою рукою протилежного коліна (перехресні рухи);
  • другий і четвертий цикли — дитина на кожен крок по черзі торкається то правою, то лівою рукою однойменного коліна (односторонні рухи).

Увага! Починати і завершувати вправу потрібно циклом із перехресними рухами.

Стрибки на місці

Дитина стрибає, змінюючи співвідношення рук і ніг по циклах:

  • перший — ноги разом, руки нарізно;
  • другий — ноги нарізно, руки вздовж тулуба;
  • третій — ноги разом, руки вздовж тулуба;
  • четвертий — ноги нарізно, руки нарізно.

Увага! Вправу потрібно виконувати з одночасними рухами рук і ніг. У межах кожного циклу варто здійснити чотири-п’ять стрибків.

Парад

Дитина крокує, рахуючи «раз-два-три-чотири» — це один цикл крокування. Усього циклів — чотири, у кожному з яких на певний рахунок дитина додає оплеск у долоні:

  • перший цикл — на рахунок «раз»;
  • другий цикл на рахунок «два»;
  • третій цикл на рахунок «три»;
  • четвертий цикл на рахунок «чотири».

Вправу слід повторити чотири рази.

Змійка

Дитина крокує, а потім біжить «змійкою», зі зміною напрямку руху за командою дорослого або виконуючи поворот кругом під час бігу.

Увага! Вправу можна ускладнити ходьбою або бігом «змійкою» на носках.

Лабіринт

Дитина обходить стільці, рухаючись уперед у кілька способів:

  • праворуч, ліворуч від стільця;
  • над стільцем, під ним.

Увага! Під час виконання вправи обов’язково слід промовляти вголос усі дії.

Млин

Дитина виконує одночасні кругові рухи рукою і ногою у кілька способів:

  • лівою рукою і лівою ногою;
  • правою рукою і правою ногою;
  • лівою рукою і правою ногою;
  • правою рукою і лівою ногою.

Спочатку кругові рухи рукою і ногою дитина виконує вперед, потім назад. Відтак ускладнено — рукою вперед, а ногою назад і навпаки.

Увага! Вправу слід виконувати так, аби під час кругових рухів рука і протилежна їй нога рухалися одночасно з обертанням очей праворуч, ліворуч, угору, вниз. Дихання довільне.

Циганочка

Вихідне положення — стоячи, ноги на ширині плечей. Дитина торкається правою рукою до піднятого лівого коліна й повертається у вихідне положення. Потім ззаду торкається лівою рукою до правої п’яти, при цьому зігнуту в коліні праву ногу відводить назад. Відтак повертається у вихідне положення. Потім виконує вправу для лівої руки і правого коліна, правої руки і лівої п’яти.

Увесь цикл вправи слід виконати тричі.

Руки — ноги

Дитина стрибає з просуванням уперед, використовуючи як орієнтир лінію на підлозі між стопами ніг, у кілька способів:

  • ноги разом, руки нарізно;
  • ноги нарізно, руки вздовж тулуба;
  • ноги разом, руки вздовж тулуба;
  • ноги нарізно, руки нарізно.

Вправу можна повторити кілька разів.

Людина-павук

Дитина стає обличчям до стіни, ноги на ширині плечей, долоні кладе на стіну на рівні очей. Далі пересувається вздовж стіни праворуч, потім — ліворуч приставним кроком, рухи рук і ніг — паралельні. Відтак дитина робить рух лівою рукою і крок правою ногою, правою рукою і лівою ногою.

Уважні звірята

Дитина крокує, високо піднімаючи коліна й торкаючись правою рукою лівої ноги, а лівою — правої (шість пар рухів). Потім крокує, торкаючись правою рукою правого коліна, лівою — лівого коліна (шість пар рухів).

Увага! Вправу слід закінчити перехресним торканням.

Вправи для зняття емоційного напруження

Сніговик

Дитина уявляє, що вона — щойно зліплений сніговик, тіло якого тверде, як замерзлий сніг. Прийшла весна, пригріло сонце, і сніговик почав танути. Спочатку сніговик «тане» — дитина голову нахиляє вбік, потім опускає плечі, руки розслаблені тощо. Наприкінці вправи дитина м’яко падає на підлогу і вдає калюжку води — розслабляється.

Відтак дитина уявляє, що пригріло сонечко, вода в калюжах почала випаровуватися і перетворилася на легку хмаринку. Подув вітер і погнав хмарку небом: дитина піднімається й легко біжить, удаючи хмаринку.

Дерево

Вихідне положення — сидячи навпочіпки. Дитина ховає голову в коліна, обхопивши їх руками. Уявляє, що вона — насіннячко, яке поступово проростає і перетворюється на дерево. Дитина повільно піднімається на ноги, потім розпрямлює тіло, витягує руки вгору. Відтак напружує тіло і витягується. Подув вітер, і дерево почало розгойдуватися: дитина розгойдується в різні боки. Вітер стих, і дерево завмерло: дитина вдає завмерле дерево.

Солдат і лялька

Вихідне положення — стоячи. Дитина стає струнко, як солдат, завмирає в цій позі, ніби одерев’янівши. Відтак нахиляється вперед і розслаблює руки, щоб вони бовталися, як ганчірки. Відтак злегка згинає коліна і відчуває, як її кістки стають м’якими, а суглоби дуже рухомими: стає м’якою й рухливою, як лялька. Відтак знову відтворює образ солдата — стрункого й негнучкого, немов із дерева.

Дитина поперемінно відчуває себе то солдатом, то лялькою — доти, доки не відчує, що цілком розслабилася.

Зриваємо яблука

Дитина стоячи уявляє, що перед нею росте яблуня з чудовими великими яблуками. Яблука висять прямо над головою, але без зусиль дістати їх не вдається. Дитина дивиться на уявну яблуню — зокрема на велике яблуко, що висить угорі праворуч. Дитина тягнеться правою рукою якомога вище, піднімається навшпиньки і робить різкий вдих. Удає, що зриває яблуко. Потім нагинається і вдає, що кладе яблуко в кошик, що стоїть на землі. Відтак повільно видихає.

Увага! Вправу слід повторити для лівої руки.

Свічка

Дитина уявляє, що перед нею стоїть велика свічка. Робить глибокий вдих і намагається одним видихом задути уявну свічку. Відтак уявляє перед собою п’ять маленьких свічок. Робить глибокий вдих і задуває ці свічки маленькими порціями видиху.

Пірнальник

Дитина стоячи робить глибокий вдих, затримує дихання, при цьому закриває ніс пальцями. Присідає, удаючи пірнання у воду. Рахує до п’яти і «виринає» — відкриває ніс і робить видих.

Вправи для збільшення енергії тіла

Кнопки мозку

Дитина щільно притискає пальцями лівої руки пупок, пальцями правої руки круговими рухами масажує точку над другим ребром зверху — у місці його з’єднання з грудною кліткою. Потім міняє руки і знову виконує масаж. Відтак масажує дві точки одночасно у два способи:

  • в одному напрямку;
  • у різних напрямках.

Гаки

Дитина схрещує руки долонями одна до одної, зчіплює пальці в замок. Притискує долоні до грудей, перехрещуючи стопи ніг. При цьому очі заплющує й «дивиться» в стелю. Відтак долоні вивертає від себе, перехрещуючи стопи ніг в інший бік.

Позіхання

Дитина заплющує очі, широко позіхаючи. При цьому кінчиками пальців масажує напружені зони верхньої та нижньої щелеп. Позіхає глибоко і звучно.

Вправу слід повторити три-шість разів.

Кнопки балансу

Двома пальцями однієї руки дитина натискає на поглиблення з боку основи щелепи за вушною раковиною, а іншу руку кладе на пупок. Через хвилину, міняючи руки, робить те саме з протилежного боку основи щелепи.

Вправи для стимулювання мозкової діяльності (масажні вправи)

Масаж голови

Дитина масажує лівою рукою правий бік голови, а правою — лівий бік. Спочатку погладжує, потім розтирає, а відтак розминає, тобто зрушує шкіру голови. Закінчує вправу погладжувальними рухами.

Під час масажу можна робити рухи як радіальні (від маківки до потилиці), так і поперечні.

Масаж вух

Дитина відтягує вниз мочки вушних раковин. Потім потягує вгору верхівки вух. Узявшись за середину вух, відтягує їх уперед-назад, у сторони. Масаж можна здійснювати як «прямий» (правою рукою праве вухо, лівою — ліве), так і перехресний (лівою рукою праве вухо і навпаки).

Масаж щік

Указівними й середніми пальцями обох рук дитина одночасно «малює» кола по контуру щік.

Масаж чола й підборіддя

Вказівними і середніми пальцями обох рук дитина одночасно «малює» кола по контуру лоба
і на підборідді, виконуючи рухи в протилежних напрямках.

Ескімоський масаж

Вправа «Грибок». Середнім і вказівним пальцями дитина ритмічно натискає на кінчик носа, сплющуючи його, і знову відпускає. При цьому промовляє жартівливий текст:

Виріс на щоках грибок,

Та не хоче в козубок!

Вправа «Танок». Великим і вказівним пальцями дитина ритмічно згинає ніс вправо-вліво, угору-вниз, промовляючи текст:

Носик, носик, нахиляйся,

Та на місце повертайся!

Вправа «Дзига». Великим і вказівним пальцями дитина обертає кінчик носа спочатку в один бік, потім в інший, промовляючи текст:

Дзига, дзига, покрутись.

Як стомилась — зупинись!

Загальна тривалість вправи — 1-2 хвилини.

Кожну вправу слід робити на повільний рахунок вихователя до 10.

                                                                          

За матеріалом Наталії Швайгерт,
завідувача дошкільного навчального закладу № 3, м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська обл.

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Статті за темою в журналі «Вихователь-методист дошкільного закладу»
Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!