-

«Коза-дереза» в інтерактивному театрі дітей

13 лютого 2018
1724
Середній бал: 5 із 5

Як створити інтерактивну виставу з дошкільниками за допомогою імпровізації та звуконаслідування? Спробуйте на прикладі народної казки «Коза-дереза»

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Розкладімо казку «Коза-дереза» на кілька умовних дій, що матимуть ситуативні назви, скажімо «ліс», «хатина», «місце зустрічі», — і проаналізуймо інтонаційно-звукову роботу над першою частиною.

Коза йде до лісу. Ліс
Дерева живуть своїм життям, шурхотять листям, гілочками, вростають корінням у землю.
Дме вітер, плутається у вітах дерев, маленькі пташенята чекають на матусю.
Десь біжить, стрибає по камінчиках струмочок.

Із цим «шматочком» сюжету казки можна працювати нескінченно: розвивати, розгалужувати його лінію, додавати дрібниць. Так, ліс може бути літнім, весняним, зимовим — у ньому, залежно від пори року, змінюватиметься все: сонячні промені на вітер і дощ, пташиний гамір на зимову мовчазність тощо.

Пропонуємо дітям заздалегідь знайти під час прогулянки на вулиці листя, гілочки, плоди; послухати вітер, калюжне хлюпання, крижаний тріск. Принести знахідки на заняття, спробувати «грати» ними. Можна вигадувати різноманітні ігри, аби поглибити відчуття лісу.

Спершу запропонуйте дітям згадати, що може звучати у лісі з певним ритмом:

  • дощ
  • кроки
  • пташині крики
  • плескання крил
  • стукіт дзьобів.

Відтворіть, заграйте «лісовий ритм», наслідуючи згадані звуки.

Далі спробуйте описати ліс, яким він буває, і знайдіть контрастні «музичні» пари ознак:

  • гамірливий — тихий
  • вранішній — вечірній
  • сухий — вологий
  • жвавий — сонний
  • м’який — колючий.

Потім «заграйте» ці ознаки, використовуючи гілочки, листя, голос.

Уявіть, як ліс проживає день, як встає сонечко, як потягуються дерева, виспівують пташки, небом ходять хмари, шелестить листя.

Спробуйте це замалювати, можливо, слухаючи лісову музику.

І, нарешті, об’єднайте все у мальовану партитуру, яку можна грати на перкусійних інструментах, допомагаючи голосом, вигадуючи звучання для кожного намальованого елементу.

Звучання якого інструмента додати ще, залежить від вас — піаніно, гітара, акордеон. Коли ви проживете все це і у вас «виросте» ліс, тим, хто прийде на виставу, захочеться приєднатися.

Пам’ятайте

Диригувати оркестром маєте ви, адже все має свій плин і ритм.

Вистави інтерактивного театру не мають традиційного сценарію і в процесі дії послуговуються лише імпровізацією, експромтом. Це надає їм жвавості і водночас творчого напруження, адже скільки б разів ви не брали участь у виставі — щоразу вона буде іншою, неповторною, а значить — цікавою/ 

За матеріалом Наталії Даценко,
керівника дитячої творчої студії «Арт-багаж», Київ

logo