text
Педрада

Театралізована діяльність в дитячому садку

  • 22 лютого 2018
  • 1755

Дізнайтеся, як привити любов дітей до театру та як на час заняття перетворити дошкільників на акторів, музикантів чи режисерів. Організуйте театральну діяльність у закладі дошкільної освіти

Театр — це гра. Перевтілюючись у різних персонажів, приміряючи на себе різні ролі, діти розкривають ті чи ті риси своєї особистості, вчаться жити. Саме тому особливого значення в дошкільному навчальному закладі набуває театральна діяльність. Вона реалізується у двох основних напрямах:

  • ознайомлення з театром
  • театрально-ігрова діяльність.
Читайте за темою в електронному журналі

Ознайомлення з театром

Ознайомлення з театром допомагає дітям набути нових вражень, сформувати правила поведінки в суспільстві, підвищити загальну культуру. Завдяки театру маємо змогу розширювати знання дітей про:

На різних етапах ознайомлення дошкільників із театром педагоги розв’язують такі завдання:

  • формують уявлення про театр як культурний заклад, про його соціальне значення, особливості будівлі й інтер’єру
  • ознайомлюють з основними та допоміжними театральними професіями
  • підводять до розуміння специфіки акторського мистецтва, основних засобів виразності, за допомогою яких артисти передають образ
  • активізують інтерес до театрального мистецтва
  • сприяють розширенню словникового запасу
  • навчають правил поведінки в театрі
  • виховують позитивне ставлення до театру і тих, хто в ньому працює.

Ці завдання розв’язуйте комплексно, зокрема, за допомогою системи бесід, ігрових діалогів, дидактичних ігор тощо.

Для закріплення правил поведінки в театрі бажано, щоб після бесіди діти розіграли сценки за такими «сюжетами»:

  • Як пройти до свого місця в залі, якщо інші глядачі вже сидять?
  • Нечемна поведінка в театрі — розмови під час вистави, шарудіння обгортками від цукерок, спілкування по телефону — й реакція на неї глядачів.
  • «Для чого потрібен антракт?» — розробляємо план дій.

Театрально-ігрова діяльність

Існує чимало видів театру для дошкільників: театр актора, театр живих ляльок, театр масок, театр тіней. Тож у педагогів є широкий простір для творчості й імпровізації, як саме його застосовувати у роботі з дошкільниками.

Ми зокрема пропонуємо:

Конспект останнього подаємо нижче.

 «Театр — свято, яке завжди з тобою!»

Мета заняття

  • створити на занятті атмосферу, яка сприятиме творчій розкутості, свободі самовираження
  • розвивати музикальний слух, відчуття ритму

Музичні твори

  • українські народні мелодії «Прийди, весно», «Українська полька», «Танок з перетупами»
  • «Пісня і танець Лисички», «Пісня і танець Кози-дерези», «Пісня Зайчика» з опери Миколи Лисенка «Коза-дереза»

Відеосупровід

  • відеозапис фінальної сцени з опери «Коза-дереза» Миколи Лисенка

Обладнання

  • театральні емблеми
  • портрети композиторів — Вольфганга Амадея Моцарта (Wolfgang Amadeus Mozart), Петра Чайковського, Миколи Лисенка
  • мольберти
  • стіл
  • макет для музично-дидактичної гри «Музичний дивосвіт»
  • дитячі музичні інструменти — металофон, дзвоники, маракаси, румби, кастаньєти
  • елементи костюмів — роги кози, вуха та хвостик зайця, шапочка та хвіст лисиці
  • мультимедійне обладнання та мультимедійна презентація про театр

Конспект тематичного музичного заняття для дітей старшої групи

Під українську народну мелодію «Прийди, весно» діти легким танцювальним кроком забігають до зали. Музичний керівник вітається з ними співом.

Музичний керівник: Доброго ранку, любі діти!

      Рада знову вас зустріти!

Діти: Доброго ранку, раді усі

          Разом співати веселі пісні!

Музичний керівник: Рада я бачити вас, співаки!

Діти: Ля-ля-ля-ля, ля-ля-ля, ля-ля-ля!

Музичний керівник: Рухи танцюристів хай будуть легкі!

Діти: Раз, два і три.

          Раз, два і три. (вітаються танцювальним поклоном)

Музичний керівник: Майбутні актори і музиканти,

              Ви, безперечно, — юні таланти!

Діти: З музикою дружимо, танцюємо, співаємо,
          Піснею своєю усіх ми вітаємо!
          Доброго ранку!

Музичний керівник: Сьогодні, діти, я пропоную вам поговорити про театр.

На мультимедійному екрані демонструють слайд «Емблема театру».

Музичний керівник: Як часто ви з батьками ходите до театру? У яких театрах нашого міста ви вже були? (Відповіді дітей.) Сьогодні я запрошую вас до нашого місцевого театру драми та музичної комедії. Ви не лише відвідаєте театр, а й спробуєте стати, хоч на деякий час, акторами, музикантами, співаками й артистами балету.

Слайд «Фасад Миколаївського академічного українського театру драми та музичної комедії» (або театру вашого міста).

Музичний керівник:  Ласкаво просимо! Театр гостинно відчинив нам двері! І перше, куди ми потрапляємо, переступивши поріг, — це фойє.

Слайд «Театральне фойє».

Музичний керівник: У фойє театру бачимо портрети відомих композиторів. Кого з них ви вже знаєте? (Відповіді дітей.)

Звучить аудіозапис «Пісні Лисички» з опери «Коза-дереза» Миколи Лисенка. Діти уважно слухають.

Музичний керівник:  Яку музику ви чуєте? Як гадаєте, хто написав цей музичний твір? Що ви можете розказати про його характер та зміст? (Відповіді дітей.)

Музика в театрі — дуже важлива. Без неї не обходиться жодна вистава: звуки створюють настрій постановки, заповнюють мовленнєві паузи, служать легким фоном театральному дійству. Є навіть суто музичні вистави — опери, де актори не говорять, а співають, або балети — де актори не говорять і не співають, а танцюють під музику.

Зараз я запрошую вас до танцювального класу, де працюють артисти балету.

Слайд «Танцклас».

Музичний керівник:  Чи хотіли б ви спробувати себе в ролі танцівників, які постійно вправляються в точному й пластичному виконанні танцювальних рухів? (Відповіді дітей.) Тоді стежте за своєю поставою, положенням рук і позицією ніг, а музика підкаже танцювальний крок і характер рухів.

Музично-ритмічна вправа «Музика запрошує до танцю»

Під українські народні мелодії діти почергово виконують хороводні кроки, підскоки, кроки польки й галопу.

Музичний керівник:  Продовжуючи нашу зустріч із театром, пропоную вам зазирнути до акторської майстерні.

Слайд «Акторська майстерня».

Звучить аудіозапис пісні Кози з опери «Коза-дереза» Миколи Лисенка.

Музичний керівник:  Яку ж виставу готують актори? (Відповіді дітей.) Як ви про це дізналися? Які ще дійові особи є в цій опері-казці? (Відповіді дітей.) Спробуймо передати мімікою, жестами і ходою образи її персо­нажів.

Пантомімічний етюд «Яка зібралася звірина!»

Під українські народні мелодії діти зображають персонажів із опери-казки «Коза-дереза». Музичний керівник оцінює виразність образів, які створили діти.

Музичний керівник: Кожний персонаж має свій неповторний голос, характерні інтонації, за якими ми його впізнаємо. Тож заспіваймо мелодійно й виразно!

Діти виконують співаночку «Хто як співає» на мотив української народної мелодії.

Музичний керівник:  Тепер пропоную вам, діти, розіграти сцену «Зустріч Зайчика, Лисички і Кози-дерези».

Слайд «Декорації лісу».

Драматизація сцени «Зустріч Зайчика, Лисички і Кози-дерези»

Діти виконують «Пісню Зайчика», «Пісню і танець Лисички», «Пісню і танець Кози-дерези». При цьому танцюють, допомагають собі жестами, мімікою тощо. Музичний керівник оцінює акторську гру і спів дітей.

Музичний керівник:  А ось ми заходимо до глядацької зали!

Слайд «Глядацька зала».

Музичний керівник:  Перед сценою є місце, де грають музиканти оркестру, — це оркестрова яма. Її називають ямою, бо вона розміщена нижче, ніж сцена.

Слайд «Оркестрова яма».

Музичний керівник:  Ми не можемо побачити, які інструменти зараз є в оркестровій ямі, однак можемо їх почути, упізнати за звучанням і розмістити зображення інструментів на макеті сцени.

Музично-дидактична гра «Музичний дивосвіт»

На столі перед дітьми розкладені картки із зображеннями різних дитячих музичних інструментів. Музичний керівник грає на одному з них за ширмою, а діти впізнають інструмент за тембром звучання. Обравши картку з його зображенням, розміщують її на макеті сцени.

Музичний керівник: Інструменти в нас є, музиканти теж, то влаштуймо свій оркестр! Музиканти, беріть інструменти та пригадайте, що кожен із них має свої правила звуковидобування. Перевірте, будь ласка, чи правильно ви тримаєте інструмент. У який спосіб слід грати на музичних трикутниках? (Відповіді дітей.) Так, правильно, вдаряти по них. А на маракасах, румбах і дзвониках? (Відповіді дітей.) Струшувати їх — правильно! А от гра на металофоні потребує легкого змаху й особливо точного влучання молоточком по пластині. І головна умова: під час гри рухається (показує прийом гри) лише кисть руки! Такі самі вимоги й щодо гри на «пляшкофоні».

Ми пригадали, як грати на музичних інструментах, тож тепер дозвольте мені бути вашим диригентом. Виконаємо українську народну мелодію «Танок з перетупами». Граємо за вступом.

Діти виконують українську народну мелодію «Танок з перетупами».

Музичний керівник:  Справжніми музиченьками є ті, які не лише вправно грають, а ще й свій музичний ритм складають! Тож відкладіть свої інструменти й візьміть кастаньєти. Пограймо в рухливу музичну гру.

Рухлива музично-дидактична гра «Музиченьки, або Створи свій ритм»

Діти рухаються по колу під музику на вибір музичного керівника. Наприкінці музичного уривка зупиняються й на кастаньєтах відтворюють ритмічний малюнок, який запропонує дитина-ведучий.

Музичний керівник: От ми й долучилися до театрального життя! Але ще не побачили головного — того, заради чого працюють стільки людей у театрі, — вистави! Тож займіть місця у глядацькій залі й увага на сцену!

Слайд «Сцена».

Діти сідають на стільчики, розставлені рядами, як у глядацькій залі.

Музичний керівник:  Сьогодні ви подивитеся фінальну сцену опери-казки «Коза-дереза» на музику Миколи Лисенка.

Затихнув гомін, в залі згасло світло,
І, враз заполонивши всі чуття,
Розсунулась завіса… і розквітло
Життя — мов казка, й казка — мов життя!

Музичний керівник демонструє відеозапис фінальної сцени з казки-опери «Коза-дереза». Перегляд завершується оплесками.

Музичний керівник:  Наша зустріч добігає кінця. Пригадаємо, ким ви сьогодні були? Що вам найліпше вдалося? Про що будете згадувати й розповідати батькам, друзям? (Відповіді дітей.) Підсумуймо, що нового ми сьогодні дізналися.

Запитання для підсумкової бесіди!

  • Як називається приміщення в театрі перед глядацькою залою? (Фойє.)
  • Як називають музиканта, що пише музику? (Композитор.)
  • У якому приміщенні театру працюють артисти балету? (Танцклас.)
  • У якому приміщенні театру актори розучують свої ролі, програють сцени зі спектаклю? (Акторська майстерня.)
  • Як називають велику залу, де відбувається театральна вистава? (Глядацька зала.)
  • Як називають велику групу музикантів, що грають разом? (Оркестр.)
  • Чому приміщення, де грають музиканти, називають «оркестрова яма»? (Тому що воно розміщене нижче від сцени.)
  • Людина, яка керує оркестром, це … ? (Диригент.)
  • Як називається дерев’яний подіум, на якому виступають актори? (Сцена.)
  • Як називається велика штора, якою зак­рита сцена перед початком вистави? (Завіса.)
  • Що є найбільшою винагородою для ак­торів та музикантів? (Оплески глядачів.)

Музичний керівник: Молодці, діти! Я бажаю вам зберегти у своєму серці любов до театру. Відвідуйте разом із батьками театри нашого міста! Пам’ятайте: свято для глядачів створюють талановиті й працелюбні музиканти, артисти балету і всі, хто працює в театрі!

На згадку про все, що ви сьогодні побачили й дізналися, збережіть ці емблеми театру (роздає дітям емблеми).

(Співає) Завіса закрита, настав прощання час,
В душі хай буде світло, чекатиму на вас!
До зустрічі нової, до побачення!

Діти (співають): До зустрічі нової, до побачення!

Під народну мелодію «Українська полька» діти виходять із зали.

За матеріалом Лілії Несвєтайлової,
музичного керівника дошкільного навчального закладу № 17 «Журавушка», Миколаїв

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Статті за темою в журналі «Музичний керівник»
Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль