text
Педрада

Як виховати самостійну дитину: консультація для батьків

  • 6 березня 2018
  • 240

Дізнайтеся, за яких умов та на яких етапах формується самостійність дошкільника і яка роль батьків у цьому процесі

Самоорганізація дошкільника

Поняття «самоорганізація» означає раціональну й усвідомлену організацію своєї діяльності. Під самоорганізацією дитини ми розуміємо її вміння без систематичного зовнішнього контролю, без допомоги і стимуляції з боку дорослого самостійно та раціонально організовувати свою діяльність з метою досягнення поставлених цілей.

Розвиток самоорганізації дитини пов’язаний із формуванням у неї в старшому дошкільному віці такого важливого психічного новоутворення, як довільність психічних процесів. З появою у дитини довільності мають докорінно змінитися зміст і форми спілкування з нею дорослих, а також зазнати суттєвих змін методи керівництва її діяльністю. Передусім ідеться про вимогливість до результату діяльності дитини.

На цьому етапі розвитку дитини стає можливим:

  • формування в неї вміння сприймати та розуміти завдання
  • планувати свою діяльність
  • здійснювати самоконтроль власної діяльності та самооцінку.

Тож дорослі мають навчати дошкільників елементів самоорганізації, не забуваючи при цьому, що «стартовим майданчиком» для становлення самоорганізації дитини є її самостійність.

Як проявляється самостійність дитини

Самостійність зароджується в ранньому віці — на межі першого і другого років життя дитини. Саме в цей період у малюків з’являється потужне бажання активно пізнавати навколишній світ. Це бажання є непереможним стимулом до формування перших самостійних дій, які поступово удосконалюються і ускладнюються під час ігор, занять, спілкування, сприймання навколишнього світу.

Показником розвитку самостійності дитини є результативність її дій. При цьому істотного значення набуває ступінь контролю дорослого. Постійний жорсткий контроль за діяльністю дитини, що передбачає беззаперечну слухняність, може призвести до розвитку у неї таких рис, як безвольність, безвідповідальність, лінощі, інфантилізм.

Самостійність — ознака внутрішньої свободи, свободи вибору бажаних дій, учинків, суджень. Вона є виявом відповідальності, упевненості в своїх силах, творчості та почуття власної гідності дитини. Утім самостійність не означає повної свободи дій і вчинків, вона завжди обмежена жорсткими межами прийнятих
у суспільстві норм. Тож показником самостійності є не будь-які самостійні дії, а лише осмислені та соціально прийнятні. Тому дуже важливо паралельно з такою рисою, як самостійність, формувати морально-етичну сферу особистості, елементом якої є культура бажань і прагнень.

Що можуть зробити дорослі

Дорослим належить важлива роль у розвитку самостійності дітей. За допомогою дорослих самостійні вміння дошкільників виявляються і закріплюються під час різних видів діяльності, поступово стаючи характеристиками особистості.

Завдання дорослих — цілеспрямовано і вчасно розвивати самостійність дитини. При цьому важливо пам’ятати, що з розвитком самостійності обсяг самостійних дій дитини збільшується, тож допомогу дорослого слід скорочувати.

У деяких сім’ях дитину довго вважають маленькою, не помічаючи чи не бажаючи помічати, що вона дорослішає. Цим близькі блокують розвиток її самостійності. Такі діти звикають до надмірної опіки, тож у дитячому садку почуваються безпорадними та самотніми. А відтак у підлітковому віці батьки починають вимагати від цих дітей прояву самостійності, мабуть, вважаючи, що ця якість має сформуватися сама собою.

В інших сім’ях дорослі, зокрема бабусі, часто роблять дошкільнику ведмежу послугу, коли виставляють його невмійкою перед чужими людьми. Дитина в такій ситуації почувається ніяково, і в неї зникає бажання робити будь-що.

Дитина повсякчас потребує допомоги і підтримки з боку дорослого. Якщо допомагати дитині й завжди схвалювати проявлену нею ініціативу, то у її діях скоро проявиться важливий компонент самостійності — цілеспрямованість. Ознаками цілеспрямованості є захоплення справою, бажання отримати не будь-який,
а саме бажаний результат. Цілеспрямованість у дитини проявляється у вигляді нестримних ініціатив, зокрема прагненні копіювати дії дорослих, як-от: прати білизну, як мама, або забивати цвяхи, як тато.

На ранньому етапі розвитку в малюка ще бракує і вміння, і наполегливості для виконання таких дій. Тож щоб прагнення діяти як дорослий у дитини не зникало, необхідно вчасно їй допомагати.

Не всі батьки охоче підтримують прояви дитячої самостійності, вважаючи їх обтяжливими, а часто й небезпечними. Утім різко припиняти самостійну діяльність дитини чи перемикати її увагу з бажаної для неї діяльності на іншу, на думку дорослих, кориснішу, не варто. Адже такі дії можуть загальмувати розвиток дитячої самостійності, яка саме зароджується, і діяльність дитини залишиться на рівні примітивної імітації. Лише у випадку, якщо дитина вдалася до небезпечних для себе чи для оточення дій, її треба зупинити.

Якщо ви підтримуєте ініціативу малюка, у нього формуватимуться такі риси:

  • посидючість
  • наполегливість
  • організованість.

При цьому невдача вже не стає приводом відмовитися від задуманого, а змушує дитину подвоїти зусилля і, за необхідності, звернутися по допомогу до дорослого. Зауважте, що дитина, прагнучи самостійності, відмовиться від допомоги, щойно відчує, що може впоратися сама.

Заохочуючи дітей до самостійності, розвивайте в них ті навички та вміння, які сприятимуть успіху їхніх перших самостійних дій: у ранньому дитинстві — це рухові навички та навички самообслуговування, у молодшому та старшому дошкільному віці — мовленнєві навички.

Умови формування самостійності

Найголовніша умова ефективного формування самостійності — дати змогу дитині переживати власний досвід успішних самостійних дій в досягненні бажаного результату. Для цього організуйте сприятливе предметно-ігрове розвивальне середовище і підтримуйте бажання дошкільника робити вибір, пропонуючи йому різні варіанти дій у межах дозволеного.

Друга важлива умова — чітко визначити ліміт дозволеного: що, коли і де можна робити. При цьому необхідно оберігати дитину від безглуздого і випадкового досвіду виконання будь-яких дій поза межами дозволеного.

І третя умова для ефективного розвитку самостійності — це позитивне оцінювання діяльності дитини, її результатів, а головне — тих зусиль, які доклала дитина до досягнення бажаного результату. Даючи позитивну оцінку зусиллям дитини, дорослі закріплюють позитивний досвід довільних дій і спонукають дітей повторювати його в подальшій діяльності.

Етапи розвитку самостійності

У розвитку самостійності виокремлюють три етапи.

Перший етап

Дитина діє без нагадування, спонукань і допомоги з боку дорослого у звичних для неї умовах, у яких вироблялися основні її звички.

На цьому етапі вона сама:

  • прибирає після гри матеріал
  • йде мити руки, коли її кличуть до столу
  • каже «будь ласка», коли просить про щось
  • дякує за допомогу

Другий етап

Самостійне використання дитиною звичних способів дії у нових, незвичних, але схожих і типових ситуаціях.

Наприклад, навчившись прибирати свою кімнату, Наталя без підказки дорослих сама замела кімнату бабусі, прибрала посуд в шафі на кухні.

У дитячому садку Іринку навчали пропонувати гостям стілець, щоб сісти й відпочити. Тож вона без прохання мами принесла з кімнати до кухні стілець і запропонувала його сусідці, яка зайшла в гості

Третій етап

Засвоєне правило набуває для дошкільників узагальненого характеру і стає критерієм для визначення своєї поведінки в будь-яких умовах

Як різна діяльність впливає на розвиток самостійності

У старшому дошкільному віці дитина може самостійно діяти практично у всіх сферах своєї життєдіяльності. І кожен вид дитячої діяльності має своєрідний вплив на розвиток різних компонентів самостійності.

Ігрова діяльність

Гра — це завжди бажана діяльність для дитини дошкільного віку. Вона сприяє розвитку активності, ініціативності, самостійності дитини, її творчих здібностей та інших базових якостей особистості. Гра створює позитивний емоційне тло, на якому всі психічні процеси протікають найбільш активно, а також приваблює дитину різноманіттям ситуацій, що вимагають від неї активного прояву індивідуальності, кмітливості, винахідливості, творчості й самостійності.

Також ігрова діяльність сприяє розвитку в дитини багатьох навичок, які знадобляться їй під час самообслуговування і надання допомоги дорослим по господарству. В різних сюжетно-рольових іграх дитина має змогу багаторазово моделювати й закріплювати послідовність прибирання, прання, одягання, прийому їжі тощо.

Підвищує інтерес дітей до самостійної ігрової діяльності використання іграшок, організація з ними ігор на кшталт «Піклуємося про ляльку» (діти одягають, роздя­гають, укладають спати ляльку, показують різні способи застібання та розстібання ґудзиків, дещо сповільнюючи свої дії та супроводжуючи їх поясненням).

Трудова діяльність

У трудовій діяльності закладені сприятливі можливості для формування в дошкільників цілеспрямованості й усвідомленості власних дій, відповідальності, наполегливості в досягненні результату, готовності до подолання труднощів тощо.

Уже з раннього віку в дитини є бажання самостійно виконувати дії з предметами, що «живуть» у світі дорослих — мити посуд, накривати на стіл, підмітати тощо. Таке бажання може бути реалізоване під час різних видів побутової праці. Тож малюкам потрібно давати посильні трудові доручення. Адже для них трудова діяльність — це спосіб самоствердження і практичного втілення своїх бажань і можливостей.

У старшому дошкільному віці змінюється ставлення дитини до своїх обов’язків, з’являється почуття відповідальності за свою роботу, а також новий мотив діяльності — зробити для інших. Дитина проявляє ініціативу, змінюється її ставлення до себе, з’являється об’єктивна самооцінка.

Виконуючи елементарні трудові дії, діти навчаються працювати разом, розподіляти між собою обов’язки, домовлятися одне з одним, здійснювати свої дії так, щоб інший міг їх успішно продовжувати.

Залучення дітей до побутової праці важливе й тому, що під час такої діяльності між дитиною і дорослим встановлюються стосунки реальної взаємодопомоги, координації дій, розподілу обов’язків. Зароджуючись у дошкільному віці, ці стосунки розвиваються й надалі.

Художньо-продуктивна діяльність

У різних видах художньо-продуктивної діяльності формується незалежність дитини від дорослого, прагнення до пошуку адекватних засобів самовираження. Дошкільники мають змогу втілити свої задуми та реалізувати творчі здібності. При цьому педагог має дбати про поєднання різних видів художньої діяльності.

Комунікативно-мовленнєва діяльність

У дошкільному віці, крім спілкування з дорослими, диференціюється і набуває розгорнутої форми спілкування з однолітками, основою якого є почуття взаємної поваги між дітьми. До віку п’яти-семи років одноліток набуває індивідуальності в очах дитини. Старший дошкільник виявляє гострий інтерес до товаришів, який проявляється у формі активного наслідування, прагнення до суперництва.

Спілкування дитини з однолітками сприяє формуванню в неї образу іншої людини і водночас — образу самої себе.

Самостійність завжди є результатом підпорядкування вимогам дорослих і водночас власної ініціативи дитини. І що краще, глибше, усвідомленіше дитина засвоїть соціально прийнятні правила поведінки, то ширші її можливості ініціативно застосовувати їх у нових життєвих ситуаціях та самостійно домагатися бажаного.

Світлана Соломонюк,
практичний психолог дошкільного навчального закладу № 33, Житомир

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль