text
Педрада

Інтелектуальний розвиток старших дошкільників

  • 26 березня 2018
  • 466

Як розвинути інтелектуальні здібності дітей у закладі дошкільної освіти за допомогою ігор та завдань логіко-математичного спрямування та підготувати дитину до школи

Під інтелектуальною готовністю дітей старшого дошкільного віку до школи слід розуміти не лише наявність у них певного обсягу знань, а насамперед достатній рівень розвитку пізнавальних процесів — сприймання, уваги, пам’яті, мислення, уяви, а також таких якостей особистості, як-от: допитливість, кмітливість; здатності до цілеспрямованої мисленнєвої діяльності, зокрема аналізування.

Одним з ефективних засобів сприяння інтелектуальному розвитку старших дошкільників та збагачення їх пізнавальної сфери є ігри й завдання логіко-математичного спрямування.

Щоб захопити дітей світом чисел та цифр, працюйте над пошуком нових шляхів активізації розумової діяльності дітей у процесі формування в них елементарних математичних уявлень.

Активізація мислення дитини як засіб інтелектуального розвитку

Уміння самостійно засвоювати знання, зокрема й математичні, усвідомлено сприймати програмовий матеріал є результатом розумового розвитку дітей у дошкільному віці і водночас обов’язковою умовою для його успішного продовження. Аби постійно удосконалювати ці вміння, стимулюйте розумову активність дітей як на заняттях, так і в повсякденному житті.

Заняття

Однією з основних форм роботи в системі інтелектуального розвитку дошкільників є заняття.

Чинники успішної активізації мисленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку на заняттях::

  • мотивація — створення позитивного емоційного настрою за допомогою міміки, інтонації, заохочення тощо
  • логічний композиційний зв’язок між частинами заняття
  • інтегрований характер занять
  • ігрові методи й прийоми
    • сюрпризні моменти
    • несподіванки
    • навмисно неправильне розв’язання завдань вихователем або задіяним на занятті персонажем
    • пропозиція дітям взяти на себе певну роль для подальшого виконання того чи того завдання
    • ігри-схованки
    • ігри-загадки тощо
  • дидактичні ігри
  • словесні методи й прийоми
    • запитання
    • логічні кінцівки
    • підказки
    • вірші
    • загадки
    • лічилки
    • скоромовки
    • задачі-жарти
  • методи ТРВЗ-педагогіки
  • засоби ІКТ
  • проблемні ситуації
  • самостійне вигадування дітьми завдань.

З огляду на ці чинники активізації розумової діяльності дошкільників, розроблено систему інтегрованих занять із пріоритетом логіко-математичних завдань для старших дошкільників.

Недостатня активізація мислення призводить до штучного насаджування знань, а отже до низького їх засвоєння: діти звикають діяти за механічно завченими схемами, що негативно позначається на їх розумовому розвитку.

Щоб формувати в дітей не лише математичні знання, а й уміння їх застосовувати
в різних сферах життя, форми роботи з дітьми на заняттях з математики повинні мати інтегрований характер. Як один із компонентів системної роботи з математики використовуйте засоби ІКТ. Зокрема, пропонуйте дітям не лише цікаві презентації до занять, а й власні розробки дидактичних ігор, анімовані математичні задачі та приклади, створені за допомогою ІКТ.

Ігрова діяльність

Аби формування інтелектуальної готовності до навчання в школі набуло системного характеру, створіть оптимальні умови для використання і закріплення набутих на заняттях знань в повсякденні, зокрема під час самостійної ігрової діяльності дітей.

Для активізації мисленнєвої діяльності дошкільників доцільно поєднувати різні форми й методи навчання. Базуватися слід на завданнях в ігровій формі, що є провідною для дітей.

Приділіть увагу використанню дидактичних ігор. Попіклуйтеся, аби методичний кабінет закладу вміщував чимало дидактичних ігор логіко-математичного спрямування, якими зможуть користуватися педагоги.

Дотримуйтеся принципу особистісно-орієнтованого підходу, основою якого є рівноправність і партнерство дорослого й дитини. Розуміючи, що інтелектуальний розвиток і формування особистості дошкільника нерозривно пов’язані, враховуйте мотиви поведінки, які формуються в особистісній сфері дошкільників, як-от:

  • ігровий
  • пізнавальний
  • змагальний
  • мотив бути визнаним дорослими та інші.

Логіко-математична компетентність у структурі інтелекту

Роль математики в інтелектуальному розвитку полягає в тому, що результатом навчання є не лише знання, а й певний стиль мислення, для якого характерне домінування логічної схеми міркувань. Для подальшого життя дітей це дуже важливо, адже вони надалі самостійно пізнаватимуть світ, будуть одержувати, аналізувати й синтезувати інформацію, зіставляти предмети та явища, робити висновки, пояснювати закономірності.

Результатом активізації дитячого мислення під час завдань та ігор математичного спрямування є достатній рівень логіко-математичної компетентності, яка передбачає наявність низки конкретних умінь, а саме:

  • використовувати елементарні прийоми логічного мислення
  • здійснювати вимірювання, обчислення
  • виявляти цікавість до математичної діяльності, активність, самостійність, наполегливість не лише на заняттях з математики, а й на інших заняттях та в повсякденні.

Формуючи елементарні математичні уявлення у дітей, ви забезпечите їх необхідною передумовою готовності до навчання в школі.

Галина Левковська, вихователь-методист дошкільного навчального закладу «Лісова казка»,
м. Бровари, Київська обл.

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!