Музикотерапія для дошкільників

160
Скачайте конспект заняття з музикотерапії для дітей дошкільного віку «Музика вітру»

Пропонуємо вам конспект одного з апробованих музикотерапевтичних занять для дошкільників на тему «Музика вітру».

Заняття із вправами розробили музичні керівники творчої лабораторії Хмельницького. Лабораторія допомагає педагогам, які бажають включити у свою практику музикотерапевтичний досвід. Для цього використовує:

  • досягнення сучасної психолого-педагогічної науки
  • інформацію щодо впливу музики на розвиток та формування дитячої особистості
  • культурологічні та педагогічні аспекти впровадження засобів музикотерапії у систему дошкільної освіти.

Мета заняття: сприяти зняттю психоемоційної напруги дітей та зміцненню їхньої емоційно-вольової сфери.

Завдання:

  • збагатити емоційно-слухові враження дітей через музичний образ вітру
  • залучити дітей до різних видів музичної діяльності
  • створити у дітей позитивний настрій.

Обладнання

  • килим
  • подушки для сидіння — відповідно до кількості дітей
  • вітрячок на ніжці
  • маленькі вітрячки — відповідно до кількості дітей
  • кошик
  • фен із функцією холодного та теплого повітря
  • відрізи легкої тканини — відповідно до кількості дітей
  • стіл
  • великий відріз легкої тканини (щоб накрити інструменти)

Музичні інструменти

  • дзвіночок
  • дитячі музичні інструменти:
  • сопілки
  • «музика вітру»
  • свищики
  • шейкери тощо

Музичний репертуар

  • аудіозапис першої частини «Маленької серенади» Вольфганга Амадея Моцарта (Wolfgang Amadeus Mozart)
  • аудіозапис «Le vent, le cri» («Вітер, крик») Енніо Морріконе (Ennio Morricone)
  • аудіозапис шуму вітру
  • аудіозапис «Сумно. Весело» Людвіга ван Бетховена (Ludwig van Beethoven)
  • аудіозапис «Вальс» ор. 69 № 10 b-moll Фридерика Шопена (Fryderyk Chopin)
  • аудіозапис «Вальс-хвилинка» op. 64 № 1 Des-dur Фридерика Шопена
  • аудіозапис «Італійська полька» Сергія Рахманінова

Технічне оснащення

  • відеопрезентація до заняття
  • проектор та проекційний екран

Сигнал початку заняття

Діти заходять до музичної зали. Музикотерапевт дзвонить у дзвіночок — відкриває музикотерапевтичний процес.

Музичне привітання

Музикотерапевт вітається з усією групою дітей, потім із кожною дитиною індивідуально, утримуючи зоровий контакт і називаючи ім’я.

Налаштування на заняття

Музикотерапевт: Діти, подивіться, я щось знайшла. (Показує дітям вітрячок на ніжці.) Як ви гадаєте, що це? (Відповіді дітей.) Так, це — вітрячок. Щось він сьогодні засумував… Нумо, спробуймо його розвеселити. Побіжимо по килимку — може нашому вітрячку стане веселіше.

Музикотерапевт встановлює вітрячок на ніжці посередині килимка. Вмикає аудіозапис першої частини «Маленької серенади» Вольфганга Амадея Моцарта. Діти біжать по краю килимка. Вітрячок від руху дітей починає обертатись. Під час звучання музикотерапевт промовляє відповідний текст:

             Ми у коло дружно стали,

             Музика заграла:

             Дітки бігають швиденько,

             Вітер підіймають.

             Вітрячок розвеселився

             І почав кружляти! (музика несподівано зупиняється)

             Музика втомилась грати —

             Час відпочивати.

             Ш-ш-ш, тихіше-но, малята.

             Вітрячок наш хоче спати (вітрячок поволі зупиняється).

Музикотерапевт: Діти, наш вітрячок заснув і бачить чудові сни. Не заважатимемо йому і тихенько розташуймося на подушках.

Діти влаштовуються на подушках, що лежать на килимі.

Слухання і прислухання

Музикотерапевт: Діти, а ви помітили, що наш вітрячок дружить із вітром? (Відповіді дітей.) Тільки коли вітер поруч, вітрячок починає танцювати та кружляти. А зараз він спить і, напевно, мандрує уві сні з вітром. Давайте і ми теж помандруємо.

Діти лягають на подушки, музикотерапевт демонструє їм відеопрезентацію «Де вітер гуляє». Музичний супровід до презентації — аудіозапис «Le vent, le cri» («Вітер, крик») Енніо Морріконе, поєднаний із аудіозаписом шуму вітру.

Музикотерапія для дошкільниківДіти не можуть зосередитися на слуханні? Дізнайтеся, як не «завалити» слухання музики з дошкільниками.

Тілесно-орієнтована терапія та психогімнастика

Музикотерапевт: Чи знаєте ви, що з вітром дружить і оцей пристрій, який є у кожного з вас удома? (Показує дітям фен.) Він уміє створювати холодний та теплий вітерець. Зараз він подмухає на вас, і ви це відчуєте.

Музикотерапевт вмикає фен і спрямовує холодне повітря на дітей.

Музикотерапевт:       Ось подув холодний вітер,

                                            Стало раптом зимно дітям.

                                            Поморозить хоче щічки —

                                            Нумо, заховаймо личка!

Діти жестами й мімікою вдають, що їм холодно, ховають личка в долоні. Музикотерапевт перемикає фен на тепле повітря і спрямовує його на дітей.

Музикотерапевт:       Ну, а зараз теплий вітер

                                            Нам повіяв на обличчя!

                                            Відігрілись ручки, ніжки,

                                            А ще — радісні усмішки!

Діти розслабляються, усміхаються, жестами демонструють, що їм тепло.

Дихальна гімнастика

Музикотерапевт: Подивіться, діти, наш вітрячок прокинувся, бо почув, як ми весело граємось. Він теж захотів із нами погратися та запросив для цього своїх друзів — маленьких вітрячків.

Музикотерапевт дає кожній дитині по вітрячку, один бере собі. Вмикає аудіозапис «Сумно. Весело» Людвіга ван Бетховена. Протягом звучання першого розділу («Сумно») музикотерапевт промовляє текст і злегка дмухає на вітрячок, діти також злегка дмухають на вітрячки.

                                            Ось подув легенький вітер

                                            Злегка вітрячок кружляє.

Протягом другого розділу («Весело») музикотерапевт промовляє текст і сильно дує на вітрячок, діти сильно дмухають на вітрячки.

                                            А ось дужий вітер віє, бурю підіймає.

                                            Наш веселий вітрячок все дужче кружляє.

Відтак знову звучить перший розділ («Сумно»). Музикотерапевт промовляє текст, а діти самостійно дмухають злегка на вітрячки.

                                            Знов подув легенький вітер —

                                            Злегка вітрячок кружляє.

Під час другого розділу («Весело») музикотерапевт промовляє текст, а діти самостійно сильно дмухають на вітрячки.

                                            А ось дужий вітер віє

                                            Бурю підіймає.

Вокалотерапія

Музикотерапевт: Наші вітрячки так розвеселилися, що захотіли заспівати веселу пісеньку. Але вони співатимуть ліпше, якщо їх зібрати разом. (Збирає вітрячки у кошик.) Послухайте яку чудову пісеньку вони хочуть нам заспівати.

Музикотерапевт співає пісню «Веселий вітерець» на мотив української народної пісні «Ой лопнув обруч», супроводжуючи її рухами.

Наш веселий вітерець

крокує на місці

У садку гуляє

І маленьких діточок

складає руки на грудях, вклоняється

Піснею вітає:

«Добрий день, маленькі друзі,

змахує над головою правою рукою

Вас усіх вітаю!

змахує над головою лівою рукою

Нумо, хутко у танок —

жестами кличе дітей до себе

Разом пострибаєм.

підстрибує на місці

Відтак музикотерапевт ще раз повторює пісню, діти підспівують і повторюють рухи.

Ритмопластика та ритмодекламація

Музикотерапевт звертає увагу дітей на відрізи тканин, що в безладі розкладені на килимку.

Музикотерапевт: Недаремно про вітер часто кажуть «вітерець-пустунець». Він так радів і веселився — подивіться-но, який безлад він тут залишив. Але що це? (Піднімає один відріз.) Та це ж дощові хмаринки! Погляньте, як вони гарно танцюють, якщо на них дмухне вітер! (Дмухає на тканину, і вона розвивається.) Хочете з ними потанцювати? (Ствердні відповіді дітей.) Тоді кожен беріть мерщій собі хмаринку — і заведемо танок, а наші вітрячки спостерігатимуть. (Кожен із дітей бере собі відріз тканини.) Скажемо чарівні слова… (Починає промовляти слова, діти підхоплюють і виконують відповідні рухи.)

Вітерець, вітерець,

погойдують тканиною праворуч-ліворуч

Ти лети навпростець,

Вгору-вниз

махають тканиною вгору-вниз

Покружляй

кружляють, піднявши тканину над головою

І опустись.

опускають тканину на підлогу і самі присідають

Танцювальна творчість

Музикотерапевт вмикає аудіозапис «Вальс» ор. 69 № 10 b-moll Фридерика Шопена. Діти виконують пластичну імпровізацію з тканиною. На закінчення музики — присідають і кладуть тканину на підлогу.

Творче музикування

Тихо звучить аудіозапис шуму вітру.

Музикотерапевт: Чуєте? Наш вітерець полетів далі. Ходімо за ним.

Діти ідуть по залі за музикотерапевтом, зупиняються біля столу з музичними інструментами, накритими тканиною.

Музикотерапевт: Подивіться, наш вітерець хоче погратись із тканиною і подмухати на неї. Давайте візьмемось за її краєчки і спробуємо вітрові допомогти.

Звучить аудіозапис «Вальс-хвилинка» op. 64 № 1 Des-dur Фридерика Шопена. Діти змахують тканиною і спостерігають за куполом, що утворюється, коли вони починають її опускати. На закінчення музики діти за вказівкою музикотерапевта відпускають тканину, спостерігаючи за тим, як вона довільно падає. Музикотерапевт звертає увагу дітей на музичні інструменти, що були приховані під тканиною.

Музикотерапевт: Подивіться, вітерець приготував нам сюрприз — музичні інструменти. Напевно, він хоче показати нам, як він уміє звучати.

Музикотерапевт демонструє дітям звучання музичних інструментів — сопілок, «музики вітру», свищиків, шейкерів тощо. Пропонує дітям обрати собі інструменти до вподоби. Відтак пропонує дітям пограти на музичних інструментах під музичний супровід — аудіозапис «Італійська полька» Сергія Рахманінова.

Довільна гра

Музикотерапевт пропонує дітям пограти на інструментах усім разом, зауваживши, що грати можна лише тоді, коли звучатиме музичний супровід.

Поступове включення та виключення інструментів

за Матеєм Ліпським (Matěj Lipský)

Музикотерапевт пропонує дітям послухати, як звучить вітерець на тому чи тому інструменті окремо. Бере на себе роль диригента — показує дітям, коли починати грати та зупинятись.

Прислухання

Музикотерапевт пропонує дітям пограти всім разом, але прислухаючись до інструментів, на яких грають інші.

Закінчення заняття

Тихо звучить аудіозапис шуму вітру.

Музикотерапевт: Чуєте, діти? Вітерець кличе нас. Покладіть інструменти на місце та ходімо. (Діти ідуть за музикотерапевтом і підходять до вітрячка.) Наш вітрячок каже, що вітерець полетів на вулицю і звідти кличе нас на прогулянку. І це чудова ідея! Тим паче, що наше заняття закінчилося. Тож до нових зустрічей!

Музикотерапевт дзвонить у дзвіночок — закриває музикотерапевтичний процес. Діти прощаються з музикотерапевтом і йдуть до групи.

Музикотерапія для дошкільниківСкачайте конспект музикотерапевтичного заняття для дошкільників «Музика вітру».

Ірина Трофименко, музичний керівник ДНЗ № 56 «Боровичок», керівник творчої лабораторії, Хмельницький,
Віра Шаронова, музичний керівник ДНЗ № 33 «Джерельце», Хмельницький,
Наталія Сімон, музичний керівник ДНЗ № 5 «Соловейко», Хмельницький

Музикотерапія для дошкільниківОрганізуйте також цикл музикотерапевтичних занять-зустрічей «Школа почуттів»: усього пропонуємо сім зустрічей. Учасники — діти, їхні батьки та музичний керівник. 



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією


Книжкова полиця
«Відкриваємо інклюзивний клас» від журналу «Практика управління закладом освіти»

Електронна книга «Медіаактивний навчальний заклад»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу


© Цифрове видавництво MCFR, 2018. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Бажаєте читати далі — зареєструйтеся!

Долучайтеся до ПЕДРАДИ, бо Ви:
  • працюєте в освіті
  • любите те, що робите
  • націлені на розвиток

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І читатиму далі
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль