text
Педрада

Спостереження під час прогулянки з молодшими дошкільниками

  • 11 квітня 2018
  • 4918

Прогулянка на природі для дошкільників — не просто відпочинок, це щоденні відкриття і нові враження. Дізнайтеся, як за допомогою спостереження зробити прогулянки для дітей молодшого дошкільного віку насиченими та пізнавальними

Як організувати спостереження

Спостереження проводять із невеликою групою по 4-7 дітей чи з усією групою у куточку природи або надворі. Оптимальний час для інтенсивної розумової діяльності молодших дошкільників — від 5 до 10 хв., тож і спостереження має тривати у цих часових межах.

Залежно від його змісту спостереження можна проводити під час різних режимних моментів:

  • до та після сніданку
  • на прогулянці
  • перед обідом
  • увечері.

Під час спостережень навчайте дітей розрізняти і називати тварин, виокремлювати їхні характерні особливості. Бажано, щоб під час спостережень діти не розмовляли, не гралися, маніпулюючи предметами.

Складіть для дошкільників перелік обов’язкових правил поведінки під час спостережень:

  • обрати зручне для себе місце
  • не заважати іншим
  • сидіти тихо
  • спокійно спостерігати за об’єктами чи явищами.

Для виховання витримки і концентрації уваги використайте емоційні вправи «Вітер-вітерець», «Послухаємо тишу», «Шум води» тощо.

Для спостережень із дітьми молодшого дошкільного віку рекомендуємо таку послідовність дій:

  • розглянути предмет, об’єкт, явище
  • повідомити цікаву інформацію про нього
  • спрямувати сприймання об’єкта спостереження відповідно до спроектованої заздалегідь концепції
  • детально проаналізувати об’єкт спостереження, стимулюючи запитання дітей
  • узагальнити інформацію, наголошуючи на значенні природи в житті людей.

З дітьми молодшого дошкільного віку можна провести цикли спостережень за різними об’єктами упродовж року:

  • вересень — квітучі рослини, пісок у пісочниці
  • жовтень-листопад — акваріумні рибки
  • грудень — ялинки, вечірнє небо
  • січень-лютий — птахи, які зимують, та домашні птахи у клітці
  • лютий-березень — цибуля, яка росте на підвіконні, гілки дерев у вазі
  • квітень-травень — рослини, які пробуджуються навесні
  • навесні-влітку — жук сонечко.

Спостереження у повсякденному житті менші за обсягом пізнавального матеріалу, порівняно зі спеціально організованими. Об’єктами спостережень можуть бути явища природи, рослини, тварини.

Найцікавішими для спостережень із дітьми молодшого дошкільного віку є представники тваринного світу:

  • птахи — горобець, ворона, ластівка
  • комахи, що літають — бджола, сонечко, метелик
  • комахи наземні — мурахи, дощові хробаки.

Пропонуємо разом з дітьми принаджувати птахів на територію дитячого садка — ставити для них воду в годівниці, спостерігати, як рухаються комахи, що і куди вони несуть.

Обсяг інформації й об’єкти спостережень визначайте відповідно до змісту програми, за якою працює заклад дошкільної освіти, та інтересів дітей.

Спостереження під час прогулянки з молодшими дошкільникамиСкачайте схему конспекту спостереження

Схема конспекту спостереження під час прогулянки в ДНЗ

Орієнтовні плани для спостережень

Спостереження за сонячним зайчиком

Мета:

  • формувати уявлення про те, що навесні сонце гріє землю; воно яскраве, тепле
  • збагачувати словник.

Хід:

Вихователь пропонує дітям підставити долоньки до сонця і відчути його тепло.

На прогулянку можна взяти маленьке люстерко і пограти із сонячним зайчиком, а гру супроводжувати віршиком:

Сонячні зайчики грають на стіні.
Помани їх пальчиком —
Утечуть чи ні?

Спостереження за струмочками

Мета:

  • навчати встановлювати найпростіші взаємозв’язки у природі
  • зацікавлювати змінами, які відбуваються в природі
  • збагачувати словник
  • формувати уявлення про струмочки і способи їх утворення.

Хід:

Діти прислухаються до дзюрчання струмочка. Вихователь пускає на воду паперового кораблика та кидає камінець. Відтак пояснює: кораблик легкий, тому він плаває; камінчик важкий, тому він тоне.

Вихователь читає вірш Варвари Гринько «Струмок»:

Ти куди біжиш, струмок?
Через поле у ярок.
І зупинишся в ярку?
Ні, звідтіль — в Десну-ріку!
А з Десни-ріки куди?
До Дніпрової води.

            Попливу Дніпром у море,
            В море Чорне, неозоре.

Спостереження за голубами і горобцями

Мета:

  • навчати розрізняти голуба й горобця за зовнішнім виглядом; помічати, як вони пересуваються: ходять, стрибають, літають, клюють корм, п’ють воду з калюжі
  • виховувати інтерес до світу природи
  • активізувати словник.

Хід:

Вихователь пропонує розглянути голубів і горобців, що прилетіли на ділянку, і послухати їхні голоси. Хто голосно цвірінькає? А хто воркує? Відтак пропонує порівняти, як птахи пересуваються по землі.

Вихователь читає вірш:

Серед сизих голубів,
Що дзьобають крихти,
Скаче шустрий горобець,
Щоб поїсти встигти.
Горобець-стрибунець —
Дуже спритна пташка.
Обскакає голубів,
Хитра сіромашка.

Що про птахів

Спостереження за кішкою

Мета:

  • формувати бережливе ставлення до тварин
  • навчати помічати живі об’єкти під час прогулянки
  • збагачувати словник.

Хід:

Вихователь звертає увагу дітей на різні частини тіла кішки — голова, мордочка, вуса, хвіст, лапки, на лапках — кігтики і подушечки. Вона пухнаста, має м’яку, теплу шерсть. Кішка вміє ходити, любить ловити мишей, нявкає, хлебче молоко. Коли її гладять, вона муркоче. Коли світить тепле сонечко, вона лежить і гріється.

Вихователь читає дітям вірш Емілії Саталкіної «Мурмурнявська мова».

Спостереження за комахами

Мета:

  • навчати розрізняти і називати комах — мураху, муху, метелика, сонечко, клопа-солдатика
  • стимулювати бажання спостерігати за комахами
  • виховувати бережливе ставлення до природи
  • збагачувати знання про комах: маленькі, мають багато лапок, у деяких є крила, вони літають
  • активізувати словник.

Хід:

Вихователь звертає увагу дітей на мурах. Діти розглядають їх, спостерігають, як вони повзають. Вихователь читає дітям вірш:

Жив на світі цар Мурах,
І цариця Мурашиця,
І царівна Мурахівна.
Ох-ох! Ах-ах!
Знають всі: мурашки —
Корисні комашки.

(за Софією Майданською)

Побачиш муху — геть жени!
Бруднулі страшнії вони.

Вихователь звертає увагу дітей на метеликів, жуків сонечко, клопів-солдатиків. Діти спостерігають за ними. Вихователь читає вірші:

Метелик на стеблинку сів —
І вже незрозуміло:
Чи то метелик там сидить,
Чи, може, квітка біла.

(Надія Кир’ян)

У червоного малятка
На спині чорненькі цятки:
Чорні вуса і голівка,
Звати — божая корівка.

(Наталя Гуркіна)

У червоному мундирі
Він крокує: три-чотири.
Але сонечку не братик —
Це маленький клоп-солдатик.

Закличка

Сонечко, сонечко,
Полети на небо,
Принеси нам хліба,
Чорного та білого,
Тільки не горілого.

Спостереження за працею дорослих

Мета:

  • формувати уявлення про те, що у весняно-літній період у людей багато різних справ — вони прибирають сміття, копають і розпушують землю, садять дерева, овочі, квіти, доглядають їх
  • ознайомлювати зі знаряддями праці для городу — лопата, граблі, лійка
  • активізувати словник дітей.

Хід:

Вихователь читає вірш Михайла Стельмаха «Сонце стукає в віконце»:

Сонце стукає в віконце.
Ти не спи, як сходить сонце,
Прокидайся — й на зарядку,
Через кладку на лужок,
А з лужечка та в садок.
Там лежать граблі, лопата —
То ямки берись копати.
Треба вчасно навесні
Посадити яблуні,
Груші, персики, горіхи —
Добрим людям для утіхи.
І для цвіту, і для плоду, —
На здоров’ячко народу.

Діти коментують, про яку працю людей у весняно-літній період вони почули, із власного досвіду розповідають, чи спостерігали за такою працею.

Спостереження за сонцем

Мета:

  • формувати уявлення про те, що сонце гріє все сильніше, стає тепло, спекотно; деякі рослини ростуть у тіні, бо туди не світить сонце, там прохолодніше
  • активізувати словник.

Здраствуй, сонце променисте,    
(шлемо вітання однією рукою)

Сяй яскраво в небі чистім,            
(шлемо вітання другою рукою)

Посилай своє тепло

(тримаємо дві руки вгорі)

Нам на радість, на добро!            
(рухаємо руками до себе)

Спостереження за папугою

Мета:

  • навчати розглядати живий об’єкт — пташку, описувати її
  • закріплювати уміння розрізняти кольори
  • розвивати зв’язне мовлення, увагу, логічне мислення; дрібну моторику
  • активізувати словник: папуга, пір’я, дзьоб, тулуб, овальний, голова, очі, крильця, хвіст, літає, стрибає, насіння.

Обладнання:

  • різнобарвне пір’я
  • папуга у клітці
  • тарілочки з насінням соняшника, змішаним із квасолею.

Хід:

Діти знаходять у груповому приміщенні пір’їнку. Вихователь запитує дітей: «Що це, діти? Якого кольору? Як ви думаєте, чиє воно?» (Відповіді дітей.)

Діти дмухають на пір’їнки.

Обговорення: Звідки взялося у нас це пір’ячко? (Відповіді дітей.) Мабуть, його залишила якась пташка. Але де ж вона? (Діти шукають папугу у груповому приміщенні. Вихователь демонструє дітям клітку з птахом.)

Вихователь: «Подивіться, яка гарна пташка. Як вона називається?». (Папуга.)

Відтак діти розглядають папугу за запитаннями вихователя: «Що це у папуги? (Голова.) Що у нього на голові? Якого кольору очі? У папуги є тулуб? Якої форми тулуб? (Схожий на яйце, овальний.) А що це у папуги? (Крила.) Для чого вони йому? Покажіть, як він ходить. А як стрибає? Що ще є у папуги? (Хвостик.) Подивіться, який він гарний, барвистий».

Вихователь пропонує погодувати папугу, але для цього просить дітей посортувати насіння. Діти виймають з тарілочки з дрібним насінням крупне насіння гороху на другу тарілку. Вихователь годує пташку, а діти спостерігають.

Вихователь: «Що робить папуга? (Дзьобає, клює.) Клює чим? (Дзьобом.) Який у нього дзьоб? (Міцний, маленький.) Покажіть, як він дзьобає зернята». (Діти імітують рухи.)

За якою пташкою ми спостерігали? Чи сподобалася вона вам? Чим саме? Чим ми її годували? (Відповіді дітей.)

Спостереження також невід'ємне від «Уроків Сухомлинського». Допоможіть сформувати у дітей доброту, патріотизм, навчіть їх милуватися природою.

За матеріалом Ганни Бєлєнької, завідувача кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту
Київського університету імені Бориса Грінченка, д-ра пед. наук,

Олени Половіної, доцента кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту
Київського університету імені Бориса Грінченка, канд. пед. наук

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!