text
Педрада

Музейна педагогіка в роботі з дошкільниками

  • 18 квітня 2018
  • 290

Плануєте організувати міні-музей у закладі дошкільної освіти? Ознайомтеся з досвідом застосування музейної педагогіки колегами

Музейна педагогіка — технологія виховання  дітей, що має на меті створити сприятливі умови для занурення особистості у спеціально організоване предметно-просторове середовище.

Вам у пригоді стане освітній проект «Музей», якому присвячений тематчиний номер журналу «Методична скарбничка вихователя».

Організація творчого проекту «Я в музеї»

У вересні 2014 року в дитячих садках міста Іллічівська розпочали творчий проект «Я в музеї».

Творча група педагогів визначила такі рекомендовані форми роботи з дітьми в міні-музях:

  • словесні — інтегровані заняття, бесіди, дискусії, читання художніх творів, бесіди з використання українського фольклору, вивчення віршів, пісень тощо
  • наочні — демонстрація експонатів, старих фотографій, перегляд відеозаписів тощо
  • практичні — театральна діяльність, екскурсії, які проводить вихователь чи самі діти, досліди, художньо-предметна діяльність, віртуальні екскурсії, самостійна пізнавальна діяльність тощо
  • емоційні — створення «ситуації успіху», розігрування монологів та діалогів під час ігор-емпатій.

Під час організаційного засідання творчої групи було схвалено план реалізації творчого проекту. Виокремлюємо такі етапи творчого проекту:

  • підготовчо-мотиваційний
  • організаційний
  • інформаційний
  • етап творчої реалізації проекту
  • презентаційний
  • аналітично-рефлексивний.

План роботи міні-музею координуємо з річним планом роботи закладу дошкільної освіти.

Творчий проект передбачає тісну співпрацю з музеями міста та області.

Для педагогів практикуємо так звані «творчі поїздки в музеї», під час яких вихователі беруть участь у майстер-класах, зустрічах із художниками, поетами або колегами.

Робота в міні-музеях

Перш ніж ознайомлювати дошкільників з експозицією міні-музею, важливо розповісти їм основні правила поведінки в ньому, зокрема такі:

  • експонати можна брати до рук
  • розглянувши експонат, потрібно покласти його на місце
  • експонати заборонено шкодити і забирати додому
  • можна запитувати педагогів про те, що цікавить
  • можна наповнювати музей новими експонатами.

Вихователі повсякчас використовують експонати міні-музеїв також у повсякденній діяльності дошкільників: під час занять, ігор, вправ тощо.

Ретельність підготовки і планування — важливий компонент організації екскурсії в міні-музеї, від якого залежить ефективність та успішність проведення екскурсії. Спочатку ставлять цілі і формулюють завдання, добирають зміст і способи для активного сприймання інформації. Мотивація створюється завдяки комфортності освітнього середовища (зовнішні умови і психологічна атмосфера — зовнішній вигляд педагога, його голос, інтонації тощо).

Принципи організації музейної експозиції

Під час оформлення музейної експозиції ураховували такі основні принципи:

  • інтеграції — зміст міні-музею дає змогу педагогу ознайомлювати дітей з різними галузями людської діяльності
  • діяльності — у міні-музеї дитина реалізовує свої творчі здібності, а відтак поповнює його експозиції власними творчими виробами
  • культуродоцільності — міні-музей долучає дошкільників  до світової культури, загальнолюдських цінностей
  • гуманізму — міні-музей є середовищем для всебічного розвитку дитини
  • різноманітності — експонати міні-музею є втіленням його теми в різних аспектах
  • екологічності — усі експонати екологічно безпечні для  здоров’я дітей
  • безпеки — музей безпечний для вихованців
  • безперервності — міні-музей є частиною освітнього простору дитячого садка, тут відбуваються заняття та самостійна діяльність дітей
  • партнерства — міні-музей є результатом співпраці дорослих та дітей.

Досвід роботи зі створення музеїв хліба та родини

Ознайомтеся із досвідом упровадження музейної педагогіки працівників ДНЗ (ясла-садок) № 27 «Зірочка» (м. Артемівськ, Донецька обл.).

Упроваджувати принципи музейної педагогіки в народознавчу діяльність закладу дошкільної освіти ми розпочали з 2010 року. До створення міні-музеїв залучаємо:

  • педагогів
  • дітей
  • батьків вихованців.

Ми організували міні-музеї народознавчого спрямування — хліба та родини. Під час занять у цих музейних осередках поглиблюємо знання дітей про національні та сімейні традиції українців, їхній побут, родовід; ознайомлюємо з призначенням музейних експонатів.

Щоб робота була ефективною, ми об’єднали педагогів у творчу групу. Вона розробила систему роботи з дітьми на засадах музейної педагогіки. Основними формами роботи було визначено такі:

  • міні-заняття «Подорож до музею» (раз на місяць)
  • екскурсії до міні-музеїв дитячого садка
  • використання музейних експонатів у самостійній та ігровій діяльності дітей
  • перегляд презентацій та відеозаписів
  • організація виставок
  • проведення сюжетно-рольових ігор «Музей», «Виставка» з розподілом ролей — «екскурсовод», «відвідувач», «оформлювач», «реставратор», «художник/скульптор» тощо
  • складання розповідей про музейні експонати
  • проведення спільних із батьками свят.

Значну увагу приділяємо організації художньо-практичної діяльності дітей, зокрема малюванню, ліпленню, аплікації. А творчі роботи вихованців відтак розміщуємо на тематичних виставках у наших міні-музеях.

Підвищуємо фаховий рівень педагогів

Головною умовою успішного впровадження музейної педагогіки в освітній процес є професійна готовність педагогів. Ефективною ця діяльність буде за умови, що педагоги володітимуть основними критеріями педагогічної майстерності працівника музею. Серед цих критеріїв:

науковість

за спрямованістю музею

системність

наступність

гуманність

новизна

доцільність

діалогічність

за характером стосунків із дітьми та батьками

творчість

за змістом діяльності в музеї

оптимальність

за вибором засобів

продуктивність

за результатом

Важливою є також здатність педагога за зовнішніми ознаками поведінки визначати емоційний стан дитини і корегувати його.

Роботу з педагогами дошкільного закладу організовуємо з метою:

  • віднайти нові підходи щодо використання музейної педагогіки у народознавчій діяльності дошкільного закладу
  • розвивати інтерес до збереження історико-культурної спадщини свого міста, держави, усвідомлення своєї приналежності до українського суспільства
  • виховувати високу художньо-естетичну культуру
  • удосконалювати фахову компетентність щодо організації проектної діяльності зі створення міні-музеїв у дитячому садку.

Аби повсякчас підвищувати фахову компетентність вихователів щодо упровадження музейної педагогіки в освітній процес закладу дошкільної освіти, проводимо тематичні засідання творчої групи педагогів.

Скачайте матеріали до засідання творчої групи «Дивосвіт» на тему «Використання міні-музеїв у народознавчій діяльності закладу дошкільної освіти»

Ефективність упровадження музейної педагогіки в систему роботи визначаємо за результатами моніторингу, який проводимо за такими критеріями:

  • сформованість умінь дітей сприймати інформацію шляхом споглядання музейних експонатів
  • володіння педагогами способами застосування музейної педагогіки для підвищення ефективності освітнього процесу дошкільного закладу
  • налагодженість партнерських взаємин між родиною та дошкільним закладом засобами музейної педагогіки.

За матеріалами
Ірини Хромихіної, вихователя-методиста ДНЗ (ясла-садок) № 27 «Зірочка»,
м. Артемівськ, Донецька обл.,

Наталії Снегірьової, практичного психолога ДНЗ (ясла-садок) № 27 «Зірочка», 
м. Артемівськ, Донецька обл.,
Алли Керізь, методиста Іллічівського міського методичного кабінету
відділу освіти Іллічівської міської ради, Одеська обл.

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль