text
Педрада

Як здійснити педагогічний аналіз діяльності ЗДО

  • 20 квітня 2018
  • 2382

Наприкінці навчального року директор закладу дошкільної освіти має підбити підсумки роботи закладу за поточний навчальний рік, окреслити мету й завдання на наступний. Допоможе йому в цьому знання методики педагогічного аналізу

Кінець навчального року в закладі дошкільної освіти є відправною точкою для початку нового управлінського циклу.

У цей період директор ЗДО оцінює ефективність управлінської діяльності за минулий навчальний рік. Оцінювання відбувається за такими показниками:

  • своєчасність прийняття управлінських рішень та їх виконання
  • результативність діяльності педагогічного колективу
  • упровадження педагогічних інновацій
  • правильність обраних об’єктів та форм контролю
  • своєчасність регулювання освітнього процесу
  • наявність управлінських помилок.

Педагогічний аналіз дає змогу:

  • бачити й оцінювати зміни, що відбуваються в освітньому процесі
  • усувати чинники виявлених недоліків
  • прогнозувати напрями розвитку закладу
  • ухвалювати своєчасні рішення в кожній конкретній ситуації
  • розв’язувати ті чи ті завдання, які щодня виникають перед педагогічним колективом.

Функції педагогічного аналізу постійно доповнюються. Адже потрібно не лише аналізувати діяльність закладу, а й уміти визначати внутрішні та зовнішні чинники певних змін. Це дає змогу:

  • отримати необхідну інформацію для поточного корегування і прогнозування розвитку закладу
  • визначити мету й завдання діяльності закладу, перспективні напрями його розвитку, способи вимірювання проміжних та кінцевих результатів.

Порядок педагогічного аналізу

Методика здійснення педагогічного аналізу є певною системою правил та операцій, що необхідні для вивчення освітнього процесу та управління ним.

Повний цикл педагогічного аналізу охоплює такі дії:

  • вибір об’єктів вивчення
  • визначення змісту аналітичної діяльності
  • розроблення програми спостереження й аналізування
  • складання графіка відвідування об’єктів аналізування
  • підготовка й прийняття управлінського рішення.

Предмет аналізу

Насамперед необхідно визначити, на що спрямовувати свої зусилля та зусилля членів педагогічного колективу під час здійснення педагогічного аналізу діяльності ЗДО за рік. Предмет аналізування є стан освітнього процесу.

Аналізування всіх численних і складних процесів потребує чимало сил, часу й умінь. Однак кількість досліджуваних аспектів освітнього процесу не може бути нескінченним. У межах блоку об’єднують лише ті види діяльності:

  • між якими є закономірні зв’язки
  • які вплинули на досягнення мети
  • зміст яких розкриває істотні сторони освітнього процесу
  • які впливають на формування основних показників освітнього процесу.

Окреслити постійний предмет аналізування діяльності ЗДО неможливо, адже він щороку змінюється залежно від завдань на рік. Проте в кожному закладі є постійне коло питань, які необхідно щороку аналізувати, оскільки вони є основою педагогічних процесів.

Здійснюючи педагогічний аналіз, директор ЗДО виконує різні управлінські функції:

  • організаційну

► спрямована на створення певної організаційної структури в колективі для якісного виконання річного плану роботи закладу

  • контрольну

► здійснює під час розв’язання завдань, визначених річним планом

  • регулювальну

► запровадження протягом року змін відповідно до результатів контролю, висновків і рекомендацій педагогічного аналізу, як-от:

  • корегування за потреби річного плану роботи
  • зміна основного напряму внутрішнього контролю й педагогічного аналізу
  • удосконалення системи організаційних відносин між працівниками закладу
  • ліквідування зовнішніх і внутрішніх чинників, що негативно впливають на освітній процес

Структура аналізу

У педагогічній літературі є різноманітні підходи щодо розроблення структури аналізування діяльності дошкільного закладу. Утім багаторічний досвід дає змогу окреслити його оптимальну 8-блочну структуру аналізування.

Етапи проведення аналізування

Аналізування діяльності ЗДО за рік завжди тривалий процес, адже потребує опрацювання значних блоків інформації. Його проведення можна розподілити на такі етапи, як-от:

  • підготовчий

► протягом навчального року

  • безпосереднього аналізування зібраної інформації

► з квітня до кінця травня

  • завершальний

► відбувається як узагальнення результатів аналізування діяльності закладу за поточний навчальний рік, окреслення завдань на новий та оформлення підсумкового документа

Опис усіх етапів

У статті «Педагогічний аналіз діяльності дошкільного закладу» Ірини РОМАНЮК, методиста науково-методичного центру управління освіти Миколаївської міської ради

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
До світу освіти