Очікувані результати навчання учнів з особливими освітніми потребами

13 червня 2018
7603
Середній бал: 5 із 5

Як визначено очікувані результати навчання учнів з особливими освітніми потребами

Очікуваними результатами навчання учнів з особливими освітніми потребами є сформовані компетентності.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

10 ключових компетентностей учнів з особливими освітніми потребами

Ключові компетентності учнів з особливими освітніми потребами означені в Типовій освітній програмі спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня для дітей з особливими освітніми потребами (наказ МОН від 12.06.2018 № 627).

Щодо кожної освітньої галузі вчитель має реалізувати завдання, сприяючи формуванню компетентностей в учнів. Завдання корелюються з метою і загальними цілями, окресленими в Державному стандарті базової та повної загальної середньої освіти.

Результати навчання є чинником формування ключових компетентностей.

10 ключових компетентностей учнів з особливими освітніми потребами

Ключові компетентності та їх компоненти

Ключові компетентності

Компоненти

Уміння
(самостійно та/або з допомогою)

Ставлення

Навчальні ресурси

Спілкування державною мовою

(і рідною — у разі відмінності, українською жестовою або за допомогою альтернативних засобів спілкування)

  • ставити запитання та розпізнавати проблему
  • робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках)
  • розуміти, пояснювати та перетворювати тексти задач письмово, грамотно висловлюватися рідною мовою
  • доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень, поповнювати свій активний та пасивний словниковий запас
  • розуміння чітких і лаконічних формулювань
  • означення понять
  • формулювання властивостей
  • доведення правил, теорем

Спілкування іноземними мовами

(здобувачі освіти з інтелектуальними порушеннями іноземну мову не вивчають)

  • здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною Програмою
  • розуміти на слух (за допомогою американської дактильної абетки), зміст автентичних текстів
  • читати та розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем
  • розуміння змісту
  • здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань
  • використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів
  • ефективно взаємодіяти з іншими усно (за допомогою дактильної абетки), письмово, за допомогою засобів електронного спілкування
  • оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб
  • висловлювати свої думки, почуття та ставлення
  • використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови (української жестової мови) та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб оволодіння іноземною мовою
  • обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії (у тому числі альтернативні засоби спілкування) відповідно до різних потреб
  • підручники
  • словники
  • жестівники
  • довідкова література
  • мультимедійні засоби
  • адаптовані іншомовні тексти

Математична компетентність

  • оперувати текстовою та числовою інформацією
  • встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо)
  • розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту
  • будувати та досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати
  • прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач
  • використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях
  • усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів
  • розв’язання математичних задач, зокрема таких, що моделюють реальні життєві ситуації

Основні компетентності у природничих науках і технологіях

  • розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі
  • будувати та досліджувати природні явища та процеси
  • користуватися технологічними пристроями
  • усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови наук, техніки та технологій
  • усвідомлення ролі наукових ідей у сучасних інформаційних технологіях
  • складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу

Інформаційно-цифрова компетентність

  • структурувати дані
  • діяти за алгоритмом та складати алгоритми
  • визначати достатність даних для розв’язання задачі
  • використовувати різні знакові системи
  • знаходити інформацію та оцінювати її достовірність
  • доводити істинність тверджень
  • осмислення інформації та джерел її отримання
  • усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач
  • візуалізація даних
  • побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів

Уміння вчитися впродовж життя

  • визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети
  • організовувати та планувати свою навчальну діяльність
  • моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності
  • доводити правильність власного судження або визнавати помилковість
  • усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь
  • зацікавленість у пізнанні світу
  • розуміння важливості вчитися впродовж життя
  • прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності
  • моделювання власної освітньої траєкторії

Ініціативність і підприємливість

  • вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення
  • використовувати критерії практичності, ефективності з метою вибору найкращого рішення
  • аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати
  • використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання
  • ініціативність, відповідальність, упевненість у собі
  • переконаність, що успіх команди — це особистий успіх
  • позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших
  • завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)

Соціальна і громадянська компетентності

  • висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів
  • аргументувати та відстоювати свою позицію
  • ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях
  • співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі
  • аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет
  • орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані
  • ощадливість і поміркованість
  • рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження
  • відповідальність за спільну справу
  • повага до прав людини
  • завдання соціального змісту

Обізнаність і самовираження у сфері культури

  • висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог (зокрема й за допомогою української жестової мови, альтернативних засобів спілкування), враховувати національні та культурні особливості співрозмовників, дотримуючись етики спілкування та взаємодії
  • враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо)
  • культурна самоідентифікація
  • повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві
  • усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства
  • математичні моделі в різних видах мистецтва

Екологічна грамотність і здорове життя

  • аналізувати й оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних
  • враховувати правові, етичні, екологічні та соціальні наслідки рішень
  • усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних
  • ощадне, бережливе ставлення до природних ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту
  • розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя
  • власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо
  • навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту
  • задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя

logo