text
Педрада

Індивідуальний маршрут професійного розвитку педагога

  • 13 липня 2018
  • 1930

Як педагогу побудувати індивідуальний маршрут професійного розвитку: алгоритм та рекомендації

Індивідуальний маршрут професійного розвитку педагога можна побудовати по-різному. Ми пропонуємо алгоритм, що визначає мету й дорожню карту такого маршруту:

Алгоритм

Крок 1. Формулюємо тему як напрями педагогічної роботи.
Крок 2. Визначаємо професійні завдання, які необхідно розв’язати.
Крок 3. Обмірковуємо, які знання й уміння необхідні для розв’язання поставлених завдань.
Крок 4. Намічаємо дії, які будуть реалізовані для розв’язання професійних завдань.
Крок 5. Окреслюємо очікувані результати.

Способи формулювання теми

Методична тема має бути спрямована на розв’язання однієї з проблем, над якими працює заклад дошкільної освіти у поточному навчальному році. А формулювання теми має відображати дві основні тези: мету і засіб її досягнення. Є два способи такого формулювання:

  • мета + засіб її досягнення — при цьому зв’язкою слугуватимуть слова «в», «через», «на основі», «у процесі»;
  • засіб досягнення мети + мета — у цьому випадку зв’язками будуть слова «як засіб», «як інструмент» тощо.

Скажімо, у формулюванні методичної теми «Розвиток у старших дошкільників навичок взаємодії з однолітками і дорослими у процесі проектної діяльності» використано перший спосіб — мета + засіб її досягнення. Тоді, як ту саму тему можна сформулювати інакше, скориставшись другим способом: «Проектна діяльність як засіб розвитку у старших дошкільників навичок взаємодії з однолітками і дорослими», — засіб досягнення мети + мета.

У обох формулюваннях відображена мета — розвиток навичок взаємодії з однолітками і дорослими — і засіб, за допомогою якого цієї мети можна досягти, — організація проектної діяльності. Окрім того, у формулюваннях конкретизується, у межах якої вікової категорії дітей вихователь планує провести роботу.

Потрібне формулювання мети завжди можна «витягти» і конкретизувати з програми розвитку дошкільників чи Базового компонента дошкільної освіти.

Засобами досягнення цієї мети можуть бути:

  • організація специфічних для дошкільного віку видів дитячої діяльності
  • освітні технології
  • окремі методи і прийоми тощо.
Читайте також

Принципи побудови індивідуального маршруту

Орієнтуючись на компетентнісний підхід, основними принципами побудови індивідуального маршруту педагога є:

  • індивідуалізація — цільова частина методичної теми обумовлена освітніми потребами конкретної групи дітей та фаховими потребами педагога;
  • розвиток — на підставі результатів діагностики визначаємо проблеми і завдання, які має розв’язати педагог, аби набути відповідних компетенцій і оптимізувати роботу з групою;
  • діяльність — намічаємо дії, що дадуть змогу педагогу досягти очікуваних результатів. Оформити їх можна у вигляді дорожньої карти.

А весь індивідуальний маршрут професійного розвитку педагога можна унаочнити у вигляді інтелектуальної карти.

Узгодженість із планом методичної роботи

Поширеною помилкою є вибір педагогом методичної теми, що взагалі не пов’язана з планом роботи дошкільного закладу. У такому випадку індивідуальний маршрут професійного розвитку не враховує заплановані в закладі колективні форми навчання, у яких братиме участь педагог.

У річному плані дошкільного закладу заплановано колективний перегляд з певної теми, який готує означений вихователь. Підготовка до нього потребує аналізу власної діяльності, а відтак опрацювання методичної літератури, періодичних видань, передового педагогічного досвіду. Усі ці дії мають бути відображені в дорожній карті індивідуального маршруту професійного розвитку педагога і бути підпорядкованими визначеній ним методичній темі.

Координуйте й узгоджуйте самоосвітню роботу всіх педагогів ЗДО. Допоможіть кожному педагогу визначитися з темою, з огляду на методичну тему навчального закладу, складнощі, які виникають у самого педагога, специфіку його індивідуальних інтересів.

Індивідуальний маршрут професійного розвитку під час самоосвітньої роботи педагог складає відповідно до проблемних завдань та річного плану ЗДО.

Детальніше – у статті «Супровід самоосвіти педагогів: уникаємо помилок»

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
До світу освіти