text
Педрада

Робота з обдарованими учнями в системі географічної освіти

  • 13 вересня 2018
  • 282

Як організувати індивідуальну роботу з обдарованими дітьми з навчального предмета «Географія» та яких формі і принципів дотримувати

Виявлення обдарованих дітей та індивідуальна робота з ними є важливим етапом в освітньому процесі.

Індивідуальний підхід до обдарованої дитини ґрунтується на врахуванні її здібностей і зацікавленості предметом, які вона проявляє під час різних конкурсів, вікторин, предметних тижнів, шкільних олімпіад.

Учитель має вміти правильно добирати форми, методи, прийоми роботи з обдарованими дітьми, водночас не перевантажуючи їх і забезпечуючи подальший творчий розвиток.


У ситуації, коли педагог очікує надзвичайних успіхів від дітей, вони дійсно ці успіхи починають демонструвати, навіть якщо до цього вважалися не надто здібними.

Роберт Розенталь

Індивідуальна робота з обдарованими дітьми з географії

Для учнів, які прагнуть вивчати предмет «Географія» детальніше, можна:

  • створити секцію географії
  • розробити програму індивідуальної роботи.

Серед завдань індивідуальної роботи з обдарованими учнями можуть бути:

  • узагальнювати, закріплювати і поглиблювати знання з курсу географії України на базі фундаментальних питань загальної географії
  • розвивати геопросторове мислення й уміння логічно висловлювати думки
  • формувати картографічну грамотність і культуру учнів
  • розкривати причинно-наслідкові зв’язки в пізнанні великих природних комплексів
  • закріплювати бажання брати участь в олімпіадах з географії і науково-дослідній діяльності.

Заняття для обдарованих дітей цікаві тоді, коли їх проводять із застосуванням дослідницького методу. Так діти ґрунтовніше й ширше засвоюють предмет географії.

Обдарована дитина: індивідуальний освітній маршрут

Ефективні форми роботи з обдарованими дітьми

Серед ефективних форм роботи з обдарованими дітьми — розв’язання завдань підвищеної складності. Використовують це і під час уроків, і на заняттях секції, і вдома для розвитку інтересу дітей до дослідницької діяльності, творчого та логічного мислення, вироблення впевненості у власних силах.

За виконання завдань підвищеної складності учні:

  • моделюють географічні ситуації та явища
  • групують об’єкти
  • вишукують причинно-наслідкові зв’язки
  • розпізнають об’єкти, явища за певними ознаками
  • застосовують уміння уявляти карту
  • зіставляють, порівнюють вивчені об’єкти
  • здійснюють географічне прогнозування.

Обдаровані діти цікавляться географією, зв’язно й послідовно висловлюють думки, але деколи не можуть викласти матеріал письмово. Тому виконання письмових запитань-завдань дає змогу виявляти і розвивати в учнів уміння логічно мислити, визначати взаємозв’язки між явищами й об’єктами.

Підготовка до захисту науково-дослідницької роботи в Малій академії наук

Ефективними формами роботи педагога з обдарованими учнями також є:

  • захист проектів
  • ділові і рольові ігри
  • семінарські заняття
  • дебати
  • дискусії
  • розв’язання кросвордів
  • мозковий штурм
  • випереджувальні завдання
  • уроки-КВК
  • «Поле чудес» тощо.

Зауважте!

При роботі з обдарованими дітьми доречно:

  • залучати старшокласників до консультування учнів початкової школи
  • проводити дні самоврядування у школі.

Тут старшокласники якнайкраще проявляють свою обізнаність з предмета, креативність, самостійність

Принципи побудови занять з обдарованими дітьми

Заняття з обдарованими дітьми проводять за принципами горизонтального й вертикального збагачення, сприяючи всебічній географічній освіті.

Горизонтальне збагачення

Це збільшення обсягу знань, умінь і навичок учнів, передбачених шкільною програмою з географії, завдяки:

  • вивченню нових тем, міжпредметних зв’язків
  • ознайомленню з прикладними галузями наукових знань.

Таке збагачення спрямоване на розширення галузі знань, що вивчає дитина.

Аби стимулювати розвиток мислення, самостійності, бажання займатися дослідницькою діяльністю, застосовні:

  • презентації тієї чи тієї країни, певного економічного району України, природного комплексу і заходів з його охорони
  • уроки-конференції
  • конкурси ерудитів з теми «Елементи географічної оболонки» тощо.

Вертикальне збагачення

Це пришвидшене просування до вищих рівнів пізнання у сфері обраного предмета, збільшення обсягу знань, умінь і навичок учнів завдяки:

  • розширенню змісту навчальних програм
  • використанню складнішого та різноманітнішого матеріалу.

Для цього застосовні такі форми роботи:

  • індивідуальні консультації
  • інтелектуальні ігри з географії й економіки
  • участь у міських, обласних олімпіадах з географії та економіки, аналізування їхніх результатів, розв’язання всіх запропонованих на цих олімпіадах варіантів завдань
  • походи та поїздки рідним краєм, відвідування музеїв і па­м’яток з пізнавальною метою.

Для підвищення ефективності занять з обдарованими дітьми заступник директора школи з навчально-виховної роботи має організовувати з педагогами різні форми методичної роботи, як-то:

  • семінари
  • тренінги
  • консультації
  • ділові ігри
  • майстер-класи тощо.

Підготовка науково-дослідницької роботи: 10 акцентів для наукового керівника

За матеріалами журналу «Заступник директора школи»

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
До світу освіти