Долаємо емоційне вигорання у педагогів

30 грудня 2021
8692
Середній бал: 5 із 5

Професійне життя керівника закладу освіти неможливо уявити без стресів. Навіть найдоброзичливіший колектив не гарантує повного позбавлення від стресорів. Стрес на роботі може призвести до синдрому емоційного вигорання. «Згоріти» на роботі — актуально для людини сучасного суспільства, особливо для того, хто постійно контактує з іншими людьми.

Самооцінювання освітнього й управлінського процесів: взяти до уваги

Щоб віднайти способи подолати емоційне вигорання, слід знати його причини.

Що таке емоційне вигорання та які його ознаки

Емоційне вигорання — це стан, коли людина почувається виснаженою морально, розумово і фізично на тлі хронічного стресу. Воно не настає раптово, а накопичується поступово, проявляючись симптомами. Уперше цей термін ввів американський психіатр X. Дж. Фрейденберг у 1974 р.

Ознаки емоційного вигорання:

  • втома
  • психосоматичні ускладнення
  • безсоння
  • негативні настанови щодо підлеглих
  • байдужість до роботи
  • нехтування виконанням своїх обов’язків
  • збільшення прийому психостимуляторів (тютюн, кава, алкоголь, ліки)
  • зменшення апетиту чи переїдання
  • низька самооцінка
  • посилення агресивності (роздратованості, напруженості)
  • посилення пасивності (цинізм, песимізм, безнадія, апатія)
  • почуття провини.

Які особистісні ресурси допоможуть подолати емоційне вигорання

Аби подолати професійні і життєві кризи, має бути достатній рівень розвитку особистісних ресурсів.

Ресурси поділяють на соціальні та особисті, тобто зовнішні і внутрішні.

Зовнішні ресурси 

матеріальні цінності, соціальні статуси (ролі) і соціальні зв’язки, які забезпечують підтримку соціуму, допомагають людині зовні

Внутрішні ресурси 

психологічний особистісний потенціал, характер і навички людини, які допомагають їй зсередини

Однак поділ на зовнішні і внутрішні ресурси умовний. Ті й ті ресурси взаємопов’язані. Втрачаючи зовнішні ресурси, людина поступово втрачає і внутрішні. Надійні зовнішні ресурси забезпечують збереження ресурсів внутрішніх, але лише тоді, якщо внутрішні ресурси вже є.

Відома й класифікація основних видів ресурсів подолання Донхема (1984), який виділяє чотири основні види:

особистісні

все те, що людина самостійно робить у позитивному ключі для зниження напруження (заняття спортом, наведення ладу в помешканні, хобі, читання, перегляд улюблених кінофільмів, слухання музики тощо)

міжособистісні

підтримка родини чи близьких людей, можливість обговорення проблем з іншими людьми (зокрема й у соцмережах)

організаційні

професійна зовнішня підтримка

соціальні

засоби, які може запропонувати людині громада (діяльність у неробочий час, волонтерська діяльність, організація дозвілля тощо)

Відтак, потенціал подолання складних професійних і життєвих ситуацій є у всіх, а от його реалізація залежить як від зовнішніх обставин, так і від внутрішніх умов.

Що таке інтегрована модель психологічного виживання

У 90-х рр. ХХ ст. ізраїльський вчений і практик, директор Ізраїльського Центру запобігання стресу, професор М. Лаад розробив інтегративну модель психологічного виживання людини після сильного стресу. Він встановив, що у кожної людини є власна унікальна комбінація ресурсів боротьби з несприятливими обставинами. Вони допомагають повернутися до звичного життя після гострої стресової реакції.

Модель складається з шести основних ресурсних каналів, два з яких — домінуючі. Щоб подолати кризу, необхідно визначити «свої» ресурси:

  • Віра і цінності (B)
  •  Емоції (A)
  • Соціальний (S)
  • Уява (I)
  • Пізнання і думка (C)
  • Фізіологія і діяльність (Ph).

Долаємо емоційне вигорання у педагогів

Канал

Як працює

Віра і цінності

філософія життя, вірування і моральні цінності. Цей спосіб подолання базується на вмінні вірити — чи то в Бога, в людей, в диво або в себе самого. Людина завжди може звернутись до вищих сил, до природних стихій, людей і попросити про допомогу

Емоції

емоції і почуття: любов і ненависть, мужність і боягузтво, радість і печаль, ревнощі й симпатії тощо. Цей спосіб подолання вимагає від нас вміння виявляти різні емоції і почуття, усвідомлювати і вміти регулювати їх.

Соціальний

суспільство, функція, приналежність, соціальна організація. Цьому способу подолання властиве прагнення до спілкування. Ми можемо звертатися за підтримкою до сім’ї, до близьких або до психологів і психотерапевтів. Ми можемо самі надавати допомогу іншим, занурюватися в громадську роботу, займати керівні посади тощо

Уява

дух творчості, уява. Цей спосіб подолання стосується наших творчих здібностей. Завдяки уяві ми можемо мріяти, розвивати інтуїцію і гнучкість, змінюватися, шукати рішення в світі гри та фантазії, уявляти собі змінене майбутнє і минуле

Пізнання і думка

свідомість, реальність, думка. Цей спосіб подолання пов’язаний з нашими ментальними здібностями, з уміннями логічно мислити, оцінювати ситуацію, осягати нові ідеї, планувати, аналізувати проблеми і розв’язувати їх

Фізіологія і діяльність

фізична, емоційна і діяльнісна модальність. Цей спосіб подолання спрямовує до фізичної діяльності нашого тіла, апелює до здатності відчувати за допомогою слуху, зору, нюху, дотику, смаку, тепла і холоду, болю і задоволення, орієнтування на місцевості, внутрішнього напруження або розслаблення

logo