Плануємо навчання та перевірку знань з питань безпеки життєдіяльності учнів

11747
Керівники навчальних закладів безпосередньо відповідальні за безпеку життєдіяльності учнів. Тому в планах роботи навчальних закладів на рік передбачають зокрема й проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів. Основна мета таких заходів — формування вмінь практично застосовувати відповідні знання та навички за потреби

Інструктажі зазвичай проводять у формі лекцій, бесід. Опісля обов’язково перевіряють, чи належно закріплені знання та навички, зокрема проводячи ігрові тренінги.

Форми та способи проведення інструктажів у кожному конкретному випадку обирає вчитель або інша відповідальна особа.

Безпека життєдіяльності (БЖД) — це комплексна система знань про захищеність життя і діяльності особистості, суспільства та життєвого середовища від небезпечних чинників природного і штучного походження.

Види інструктажів з питань безпеки життєдіяльності учнів

Коли проводять

Посада особи, яка проводить навчання, перевірку знань

Реєстрація (оформлення) інструктажу

Вступний інструктаж

  • на початку навчального року

  • класний керівник

  • на окремій сторінці Журналу обліку навчальних занять
  • під час зарахування (оформлення) учня до навчального закладу

Первинний інструктаж

  • на початку навчального року перед початком занять у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі тощо

  • учитель-«предметник», класний керівник, керівник гуртка

  • Журнал реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності

  • учитель-«предметник», керівник гуртка

  • Журнал обліку навчальних занять на сторінці навчального предмета в розділі про запис змісту уроку, заняття
  • перед виконанням кожного завдання, пов’язаного з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо

Позаплановий інструктаж

  • у разі порушення вимог нормативно-правових актів, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо

  • учитель-«предметник», класний керівник, керівника гуртка

  • Журнал реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності
  • при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних, практичних робіт тощо)
  • у разі нещасного випадку за межами навчального закладу (зокрема, під час канікул)

Цільовий інструктаж

  • під час організації позанавчальних заходів (олімпіади, турніри з навчальних предметів, екскурсії, туристичні походи, спортивні змагання тощо)

  • учитель-«предметник», класний керівник, керівник гуртка

  • Журнал реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності
  • під час проведення громадських, позанавчальних робіт (прибирання територій, приміщень, науково-дослідна робота на навчально-дослідній ділянці тощо)

У навчальному закладі ведуть журнали реєстрації інструктажів з БЖД з учнями у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі тощо.

Орієнтовний перелік питань вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності для учнів

Загальні відомості про навчальний заклад, його структуру (кабінети, лабораторії, майстерні, спортзали тощо). Види та джерела небезпеки в навчальних приміщеннях, на спортивних майданчиках, на навчально-дослідних ділянках тощо

Загальні правила поведінки під час навчально-виховного процесу. Обставини та причини найбільш поширених нещасних випадків, що сталися в навчальних закладах

Вимоги пожежної безпеки в навчальному закладі. Ознайомлення з Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України

Радіаційна безпека, дії у разі надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру

Безпека дорожнього руху. Поведінка на вулиці, ознайомлення з правилами дорожнього руху

Побутовий травматизм, запобігання нещасним випадкам у побуті та дії у разі їх виникнення

Перша медична допомога у разі нещасних випадків, надзвичайних ситуацій тощо

Навчання і перевірка знань

Програму навчання з БЖД затверджує наказом керівник навчального закладу. У ній передбачають питання особистої безпеки та безпеки оточуючих.

Окрім того, учні загальноосвітніх навчальних закладах набувають знань з БЖД під час вивчення предмета «Основи здоров’я». Зокрема, під час вивчення цього предмета розглядають питання щодо:

  • охорони життя та здоров’я
  • пожежної і радіаційної безпеки
  • запобігання побутового травматизму.

Обсяги, зміст навчання та форми перевірки знань учнів визначають відповідними навчальними планами і програмами.

Обов’язки педагогічних працівників щодо організації навчання і перевірки знань з питань безпеки життєдіяльності учнів

Керівник навчального закладу

Несе відповідальність за організацію навчання і перевірку знань працівників з питань безпеки життєдіяльності учнів у навчальному закладі

Проходить у встановленому порядку раз на три роки навчання і перевірку знань з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності на базі методичного підрозділу відповідного органу управління освітою, якому підпорядковано навчальний заклад

Затверджує наказом:

  • склад комісії з перевірки знань працівників навчального закладу з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності (далі — комісія)
  • терміни проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності

Затверджує особисто:

  • перелік питань для перевірки знань працівників з питань безпеки життєдіяльності
  • програму вступного інструктажу з питань безпеки життєдіяльності
  • програму первинного інструктажу з питань безпеки життєдіяльності

Видає накази про призначення осіб, відповідальних за проведення інструктажів з питань безпеки життєдіяльності

Організовує роботу щодо розроблення і періодичного перегляду (один раз на 5 років) інструкцій з безпеки життєдіяльності

Учителі, вихователі та класні керівники

Несуть відповідальність за збереження життя і здоров’я учнів під час проведення навчальних занять, позакласних, позашкільних заходів

Проходять навчання і перевірку знань з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності:

  • у навчальному закладі за місцем роботи обсягом не менше ніж 20 год.
  • на базі методичних підрозділів органів управління освітою, яким підпорядкований навчальний заклад — для педагогічних працівників, які проводять з учнями інструктажі з питань безпеки життєдіяльності (учителі фізики, хімії, біології, інформатики, фізичного виховання, керівники гуртків тощо)

Проходять протягом місяця повторне навчання і перевірку знань з питань безпеки життєдіяльності, якщо показали незадовільні знання

Організовують вивчення учнями правил і норм з питань безпеки життєдіяльності

Проводять з учнями інструктажі з питань безпеки життєдіяльності:

  • під час проведення навчальних занять, позакласних, позашкільних заходів
  • вступний на початку навчального року — з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять на сторінці класного керівника, куратора групи
  • первинний, позаплановий, цільовий — з реєстрацією в спеціальному журналі, що зберігають у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі та іншому навчальному місці
  • перед початком заняття (нової теми, лабораторної, практичної роботи тощо) — з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять і виробничого навчання на сторінці предмета в рядку про зміст уроку, лекції, практичної роботи тощо

Розробляють програми інструктажів з питань безпеки життєдіяльності, що містять питання особистої безпеки та безпеки оточуючих згідно з напрямом проведення заходів та не вимагають обов’язкових інструкцій з питань безпеки життєдіяльності, — для безпосередніх керівників робіт або заходів

Здійснюють контроль за виконанням учнями правил (інструкцій) з безпеки життєдіяльності

Проводять профілактичну роботу щодо запобігання травматизму серед учнів під час проведення навчальних занять, позакласних, позашкільних заходів

Проводять профілактичну роботу серед учнів щодо вимог особистої безпеки в побуті (дії у надзвичайних ситуаціях, під час дорожнього руху, участі у масових заходах, перебування в громадських місцях, об’єктах мережі торгівлі тощо)

Повідомляють терміново керівника навчального закладу та фахівця з охорони праці або особу, відповідальну за охорону праці, безпеку життєдіяльності в навчальному закладі, про кожний нещасний випадок, що трапився з учнем

Організовують надання першої медичної допомоги потерпілому, викликають медичного працівника

Беруть участь у розслідуванні та здійсненні заходів щодо усунення причин, що призвели до нещасного випадку



Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією
Скачати листівки

Книжкова полиця

«Педагогічна рада в дошкільному навчальному закладі» від журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Електронна книга «Одна голова добре, а педрада — ліпше»

для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Читати книгу



© Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу


  • Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І користуйтеся матеріалами порталу «Педрада»!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль

Зареєструйтеся й отримайте СВЯТКОЛИКИ!

Скоро у Вас і всіх освітян України професійні свята:

• 27 вересня — Всеукраїнський день дошкілля

• 1 жовтня — День працівників освіти

Перейдіть до розділу «Вітальні листівки» і заберіть свої подарунки!

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль