Замовте видання онлайн або телефонуйте 0 800 212 012. Дзвінки безплатні

Активуйте подарунковий демодоступ

Педрада

Створення безпечних умов у закладі дошкільної освіти

  • 18 лютого 2019
  • 2465
Головний спеціаліст відділу комунікацій та міжнародного співробітництва Державної служби якості освіти України

Як створити безпечні умови для дітей у закладі дошкільної освіти — нові інструктивно-методичні рекомендації

При створенні здоров’язбережувального, безпечного і комфортного розвивального середовища у закладі дошкільної освіти слід керуватися такими принципами:

  • врахування психологічних закономірностей розвитку дітей на певних вікових етапах, дитячої активності та самостійності
  • універсальність і динамічність
  • раціональна організація, комплектування та гнучкий поділ простору на осередки
  • забезпечення позитивного емоційного навантаження на дітей.

⇒ Про охорону праці та безпеку життєдіяльності у ЗДО

Безпека дитини в закладі дошкільної освіти

У закладі дошкільної освіти необхідно постійно здійснювати технічний контроль за станом території та приміщень (стіни, стеля, вікна, двері, меблі, інженерні мережі, обладнання та оснащення ігрових і спортивних майданчиків, тіньових навісів тощо).

При облаштуванні приміщень особливу увагу слід приділяти:

  • якості матеріалів, з яких виготовлене обладнання
  • правилам добору іграшок, їх відповідності санітарно-гігієнічним нормам.

При цьому потрібно керуватися такими документами щодо безпеки:

Керівник закладу дошкільної освіти спільно з відповідними службами (відповідальними особами) має здійснювати систематичний контроль за дотриманням у всіх приміщеннях закладу:

  • санітарно-гігієнічних норм
  • правил протипожежної і особистої безпеки
  • правил цивільного захисту.

Безпека життєдіяльності дитини: обов’язки працівників

Працівники ЗДО повинні володіти основними знаннями і вміннями з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності:

  • знати правила поведінки у небезпечних ситуаціях
  • вміти надавати першу домедичну допомогу
  • визначати чинники фактори можливого ризику в довкіллі.

Усі працівники ЗДО несуть відповідальність у встановленому чинним законодавством порядку за виконання посадових (робочих) інструкцій, зокрема з питань з охорони праці та безпеки життєдіяльності.

БЖД-обов’язки вихователя

Педагогічні працівники закладу повинні:

  • утримувати своє робоче місце у чистоті
  • забезпечувати наявність вільного доступу до всіх виходів.

Вихователь до початку трудової діяльності повинен зробити огляд кімнат:

  • ігрової
  • туалетної
  • спальні.

Про всі виявлені несправності меблів, обладнання або приміщень потрібно негайно повідомити завідувачу господарством або директорові закладу.

Не допускається прийом дітей у неперевірене приміщення.

Усі наявні предмети в групі — шафи, полиці, піаніно або фортепіано, дзеркала, підставки для рослин — повинні бути міцно закріплені.

Заборонено вбивати гачки, цвяхи на рівні зросту дітей.

Канцелярські кнопки, скріпки, швейні голки, шпильки педагог зобов’язаний зберігати в недоступному для дітей місці. Користуватися голками і ножицями діти можуть тільки під наглядом вихователя.

Не можна користуватися у присутності дітей електроприладами:

  • чайниками
  • електричними кип’ятильниками
  • прасками тощо.

Вихід із приміщення групового осередку повинен бути завжди вільний для можливої екстреної евакуації у разі надзвичайної ситуації.

У разі виявлення травмонебезпечних будівель, явищ, меблів або обладнання, які педагогічний працівник не здатний усунути самостійно, необхідно:

  • вжити екстрених заходів щодо недопущення дітей до травмонебезпечного місця або обладнання
  • чим-небудь захистити небезпечне місце.

Привівши дітей до закладу, батьки зобов’язані передавати дитину вихователеві. Ввечері вихователі зобов’язані передати дитину:

  • тільки батькам (законним представникам дитини)
  • або, на письмове прохання батьків, дорослим родичам, які не молодші 16-ти років.

Безпека дітей на прогулянці

Збираючись на прогулянку, вихователь забирає дітей, які першими одяглися, і виходить на майданчик, а решту дітей виводить на майданчик помічник вихователя.

У разі виявлення небезпечних предметів на майданчику закладу (скло, пляшки, шприци, палиці тощо) педагог повинен негайно акуратно прибрати їх з території або повідомити двірнику і переконатися в очищенні ділянки.

Під час перебування дітей на території закладу треба пильно стежити за тим, щоб діти:

  • не виходили за межі закладу
  • не зривали отруйних рослин, ягід, грибів, трави тощо.
Перелік рослин, дерев, кущів з колючками, отруйними плодами
Перелік рослин, дерев, кущів з колючками, отруйними плодами

Повертаючись з прогулянки, вихователь повинен перевірити, чи всі діти на місці.

Під час руху вихователь повинен:

  • іти поруч з дітьми в кінці колони
  • у першій парі ставити найорганізованіших вихованців.

Дітей до трьох років супроводжує на прогулянку і під час повернення з прогулянки помічник вихователя.

Плануючи екскурсію чи прогулянку за межі закладу, вихователь зобов’язаний:

  • завчасно оглянути місце прогулянки
  • сповістити адміністрацію закладу, вказавши кількість дітей, яких він бере з собою.

Виводити дітей за межі закладу можна тільки в супроводі двох дорослих.

Дітей, які не можуть з тих чи тих причин виходити за межі закладу, за розпорядженням директора ЗДО передають в іншу групу під відповідальність педагогічного працівника.

Під час прогулянки вихователь повинен тримати в полі зору всіх дітей. Повертаючись з прогулянки, вихователь повинен:

  • перевірити, чи всі діти присутні
  • вишикувати їх парами в колону.

Один із дорослих має іти в кінці колони, стежачи, щоб діти не відставали та не відходили в сторону.

Необхідно дотримуватися правил дорожнього руху, переходячи з дітьми через вулицю. У великих містах слід уникати прогулянок вулицею з інтенсивним рухом.

Пожежна безпека в закладі дошкільної освіти

Пожежну безпеку в ЗДО забезпечують завдяки організаційним і практичним заходам, які проводять щорічно на початку навчального року.

Протипожежна безпека

Директор закладу наказом затверджує протипожежний режим.

Протипожежний режим визначає порядок:

  • утримання шляхів евакуації (план евакуації оформлюється на кожен поверх будинку окремо)
  • проїзду та стоянки транспортних засобів
  • відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі
  • огляду приміщень, будівель після закінчення занять і роботи закладу освіти
  • проходження посадовими особами навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки
  • проведення з працівниками протипожежних інструктажів і занять з пожежно-технічного мінімуму
  • організації експлуатації й обслуговування наявних засобів протипожежного захисту
  • проведення планово-попереджувальних оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного, а також навчального обладнання
  • скликання у разі виникнення пожежі членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони, посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, виклику вночі, у вихідні та святкові дні
  • дій у разі виникнення пожежі — порядок і способи:
    • оповіщення учасників освітнього процесу, послідовність їх евакуації
    • виклику пожежно-рятувальних підрозділів
    • зупинки технологічного та навчального устаткування
    • вимкнення електроустановок
    • застосування засобів пожежогасіння тощо.

Зауважте!

У куточку пожежної безпеки мають бути:

  • плакати про заходи пожежної безпеки
  • інструкція з пожежної безпеки
  • список добровільної пожежної дружини з їхніми обов’язками

Перевірка з питань пожежної безпеки

Під час перевірки закладу дошкільної освіти з питань пожежної безпеки слід мати такі документи — акти про:

  1. укомплектованість внутрішніх пожежних кранів
  2. технічне обслуговування і перевірку працездатності внутрішніх пожежних кранів
  3. наявність покажчиків пожежних гідрантів (для тих закладів освіти, що мають такі гідранти)
  4. своєчасність перевірки й перезарядження вогнегасників
  5. технічне обслуговування систем протипожежного захисту (СПЗ)
  6. стан евакуаційних проходів, виходів, коридорів, тамбурів і сходів
  7. стан горищ
  8. стан зберігання фарб, лаків, розчинників й інших легкозаймистих рідин (за потреби). 

За інструктивно-методичними рекомендаціями «Організація роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» додані до листа МОН від 14.02.2019 № 1/11-1491

Додаткова робота керівника: що можна, а що ні

Ніна ОмельяненкоШеф-редактор управлінських видань MCFR Освіта
Чи можна працювати за сумісництвом? Чи можна працювати вихователем? У якому обсязі можна виконувати педагогічну роботу?
Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
57 секунд зараз = доступ до документів постійно!

Зареєструйтеся —
і скачуйте все! 
 
Зразки та форми документів закладу освіти, інфографіку, рекомендації експертів...

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
Зареєструватися