Телефонуйте 0 800 212 012, якщо бажаєте передплатити. Усі дзвінки безплатні

Важливі справи керівника у травні

Педрада

Все про трудове виховання в дитсадку

  • 1 квітня 2019
  • 1059

Поряд з навчальним процесом і грою педагоги багато уваги приділяють трудовому вихованню дошкільників в ДНЗ (ЗДО). Розповідаємо, як ефективно організувати трудову діяльність дітей та які види й форми праці застосовують в різних вікових групах закладу дошкільної освіти

Економічне виховання дошкільників

Трудове виховання у ЗДО— процес формування у дітей суспільних мотивів трудової діяльності, поваги до праці дорослих, дбайливого ставлення до результатів праці інших.

Головна мета трудового виховання дошкільників — формування особистості дитини, а також її правильного ставлення до трудової діяльності.

Серед цілей трудового виховання також:

  • розвиток у дошкільнят кмітливості, спостережливості, уваги, зосередженості, пам'яті
  • зміцнення їхніх фізичних сил та здоров'я
  • забезпечення всебічного розвитку дітей.

Швидкий темп життя сучасної сім’ї негативно впливає на трудовий розвиток дітей дошкільного віку. У батьків, які весь час кудись поспішають, постійно немає часу чекати поки їхня дитина сама вмиється, одягнеться, розчеше волосся, застелить ліжко, застебне ґудзики чи зашнурує черевики. Звідси й виникають актуальні проблеми трудового виховання дошкільнят, а саме:

  • зниження рівня інтересу до праці
  • формування недостатнього запасу знань про працю дорослих
  • відсутність бажання брати участь у повсякденній праці (це в першу чергу стосується старших дошкільнят)
  • низький рівень сформованості трудових навичок вихованців старших груп вихованців ЗДО.

Організація трудової діяльності в ДНЗ

Оскільки серед головних завдань спільної роботи закладу дошкільної освіти та батьків — виховання в дітей самостійності, працелюбності, позитивного відношення до праці та цінності праці інших, тому розвиток трудової компетентності дошкільнят стає суттєвим напрямком організації навчально-виховного процесу в ДНЗ.

Так, освітня лінія «Дитина у світі культури» Базового компонента дошкільної освіти передбачає, що діти дошкільного віку повинні:

  • бути елементарно обізнаними з працею дорослих
  • проявляти інтерес і повагу до різних професій
  • з цінністю ставитися до результатів людської праці
  • охоче долучатися до предметно-практичної діяльності
  • мати базові уміння і навички в різних видах праці.

Під час організації трудової діяльності в закладі дошкільної освіти враховуйте її специфіку. Так, дітям дошкільного віку більше до вподоби сам процес праці, ніж кінцевий результат. Тому для них дуже важливий зв'язок між працею і грою.

Включення педагогом гри до праці дітей:

  • підвищує ефективність її виховного впливу
  • виробляє стійкий інтерес до праці та бажання трудитися.

Не намагайтеся перетворювати більшість занять з трудового виховання на гру чи навпаки – якомога раніше відокремлювати працю від гри. Це може викликати у малюка відразу до праці й, водночас, посилити бажання гратися.

Поступово готуйте дошкільнят до усвідомлення того, що їхні трудові доручення (прості чи складні) є обов'язковими.

Завдання трудового виховання в ДНЗ

У чинних програмах розвитку та виховання дітей дошкільного віку у ЗДО описаний обсяг трудових

навичок і вмінь, які мають опанувати діти кожної з вікових груп. Зміст праці та завдання трудового виховання дошкільнят поступово ускладнюють з урахуванням віку та досвіду дітей.

В Інструктивно-методичних рекомендаціях «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі» (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України від 26.07.2010 р. №1.4/18-3082) зазначають, що організація трудової діяльності у закладах дошкільної освіти покликана вирішити низку завдань пізнавального, соціально-морального, мовленнєвого, фізичного, емоційно-ціннісного та креативного розвитку.

Тож завдання вихователів у вихованні дітей:

  • ознайомлювати із працею дорослих
  • формувати уявлення про соціальну значущість праці
  • виховувати інтерес і повагу до праці інших, бажання виконувати посильну для них роботу
  • формувати мотиваційну готовність до трудових зусиль
  • стимулювати творчо застосовувати здобуті знання та вміння в реальних життєвих ситуаціях
  • формувати елементарні трудові вміння та навички
  • збагачувати досвід соціальної комунікації в процесі самостійної та організованої трудової діяльності
  • допомагати вдосконалювати життєво важливі рухи, розвивати фізичні якості та ін.

Додаткова робота керівника: що можна, а що ні

Ніна ОмельяненкоШеф-редактор управлінських видань MCFR Освіта
Чи можна працювати за сумісництвом? Чи можна працювати вихователем? У якому обсязі можна виконувати педагогічну роботу?

Види та форми трудової діяльності дошкільнят

Аби досягти перелічених вище завдань трудового виховання, педагоги мають поступово залучати дітей до різних видів праці. Серед них:

Самообслуговування

 

  • праця, що допомагає дитині задовольнити її повсякденні особисті потреби (догляд за своїм тілом, одягом, предметами побуту тощо)

Господарсько-побутова праця

 

  • діяльність, що формує у дошкільнят акуратність, бажання підтримувати чистоту і порядок (містить у своєму складі й самообслуговування)

Праця в природі

 

  • трудова діяльність вихованців ДНЗ, що передбачає догляд за кімнатними, садовими чи городніми рослинами, а також за окремими домашніми та декоративними тваринами.

 

Ручна (художня) праця

 

  • вид праці, що передбачає виготовлення виробів з різноманітних матеріалів, серед яких: папір, тканина, глина, рослинний матеріал тощо.

 

Організовану трудову діяльність у ДНЗ реалізують у таких формах роботи, як:

  • трудові доручення — найпоширеніша форма, яку використовують на кожному з вікових етапів в усіх видах праці протягом усього дня
  • чергування — складніша у порівнянні з дорученням форма організації праці, що передбачає систематичне виконання дитиною певних трудових обов’язків протягом певного часу і запроваджується з 5-го року життя
  • колективна праця — таку форму частіше використовують зі старшими дошкільниками під час господарсько-побутової, художньої та праці у природі 1-2 рази на тиждень)

Приклад заняття з трудового виховання в дитсадку

Назва: «Помиємо іграшки».

Мета: вдосконалити вміння дітей мити іграшки, продовжувати вчити їх взаємодіяти в підгрупах (двоє миють іграшки, третій споліскує, четвертий витирає насухо), тренувати дітей виконувати обов’язки бригадира.

Обладнання: 3 столи, 3 миски для миття та споліскування іграшок, рідке мило, 6 мочалок, чисті сухі ганчірки, 12 фартушків з клейонки.

Хід заняття:

  1. Мотиваційно-комунікативна діяльність.

Діти заходять до групи, а на килимку розкидані іграшки з різних ігрових куточків. Серед іграшок лежить лист.

  • Що це діти?
  • Що трапилося?
  • Хто ж цей безлад наробив та ще й іграшки забруднив?
  • Що ж тепер будемо робити? (пропозиції від дітей)

Діти знаходять серед іграшок листа, а вихователь зачитує його:

«Я, Бруднуля-замазура в групі вашій походив, погрався. Жалкую про те, що ви спали, от ми б разом весело пограли. Коли буде в мене час, малята, хочу ще до вас у гості завітати. До зустрічі! Бруднуля-замазура».

  • От ми й дізналися хто в нас наробив такий безлад.
  • Чи подобається вам такий таємний гість?
  • Чому ні?
  • А що ж робити?(зібрати іграшки та помити)
  • А давайте ми розділимося на три команди. Кожна команда обере собі ігрову зону, де збере та помиє іграшки.

Діти діляться на команди за бажанням.

  1. Предметно-практична діяльність.
  • А зараз серед учасників команд оберемо бригадира кожної команди.
  • Хто назве більше прислів’їв про працю, той і буде бригадиром.
  • Хто відгадає загадки про предмети, що допомагають нам позбутися бруду?
  • Хто назве обладнання для миття іграшок?
  • А тепер будемо збирати іграшки. А щоб нам було веселіше працювати, пограємо в гру «Чия команда швидше збере іграшки».

Кожна з команд під музику збирає іграшки з обраної нею ігрової зони.

  • Ви вже знаєте, що саме треба взяти для миття іграшок?
  • Підготуйтеся до праці (діти закочують рукава, одягають фартушки)
  • Бригадири, розподіліть трудові доручення.

Діти працюють. У той же час вихователь хвалить дітей, підтримує слушні вимоги та пропозиції членів бригад, підтримує ініціативу дітей допомагати іншим учасникам праці.

3. Підсумково-оцінна діяльність.

  • Ось і закінчили ми роботу, а тепер кожен оцініть свою працю!

Підписка на статті

Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
57 секунд зараз = доступ до документів постійно!

Зареєструйтеся —
і скачуйте все! 
 
Зразки та форми документів закладу освіти, інфографіку, рекомендації експертів...

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся
Заходьте! Відкрито!

Будь ласка, авторизуйтеся або зареєструйтеся — і читайте далі статті порталу. Для реєстрації потрібно лише 57 секунд.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на портал
Зареєструватися