Міжшкільні навчально-виробничі комбінати: їх доля та функції

16 грудня 2019
1347
Середній бал: 5 із 5
Засновниця проєкту безкоштовної онлайн консультації вчителів Pro.Школу

З якою метою створювалися навчально-виробничі комбінати та які функції вони виконують сьогодні

Що таке навчально-виробничий комбінат? Звучить, як привіт із Радянського Союзу. Десь так і є, бо створювали ці навчально-виробничі комбінати саме за часів Союзу, аби познайомити та навчити учнів різних професій. Тобто ще в школі діти могли більше дізнатися про якийсь фах, обрати професію та навіть опанувати конкретні навички. Проєкт Прошколу вирішив з`ясувати – чи діють навчально-виробничі комбінати зараз та які їх функції сьогодні?

Плани МОН на наступні 5 років

Для чого створювалися навчально-виробничі комбінати

Практика і ще раз практика — учні могли буквально торкнутися руками справи, побачити, як все працює, а відтак здобували знання і мали змогу свідомо підійти до вибору професії. Адже навчальний процес не був відірваним від реальності, підлітки дізнавалися про переваги тої чи іншої галузі, бачили на власні очі весь процес роботи.

Тому після закінчення школи визначитися із майбутньою професією було значно легше. Як правило, у навчально-виробничих комбінатах старшокласники навчалися один день на тиждень. І після такої практики складали іспит в кінці року і отримували свідоцтво, що вони опанували спеціальність. Це дозволяло знайти роботу навіть одразу після школи.

Що маємо зараз

Навчально-виробничі комбінати досі живі, але їх дуже мало. Не в останню чергу через фінансування. Адже усі матеріальні витрати лягають на плечі засновника. Тобто він займається пошуком і орендою приміщень, фінансуванням витрат на утримування, необхідним обладнанням, оплачує працю викладачів. Засновниками можуть бути як підприємства, установи, так і фізичні особи.

Як і 20 років тому, навчально-виробничі комбінати сьогодні готують дітей до вибору майбутньої професії, дають змогу буквально помацати її. А навчання в комбінатах абсолютно довільне, за бажанням, і має здебільшого консультативний характер. Тут можна познайомитися зі справою та фахом та згодом навіть працевлаштуватися. Відвідувати заняття можуть не лише учні шкіл, а й, зацікавлена в молодь. Усе залежить лише від бажання учнів та можливостей навчального закладу.

Ще 30 листопада 1993 року Міністерство освіти і науки України видало наказ №430 «Про затвердження Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат».

Згідно з яким навчально-виробничі комбінати створюють відповідно до соціально-економічних потреб та при наявності матеріально-технічної бази та кадрів.

Зазвичай, у таких комбінатах влаштовують окремі гуртки, курси, секції, де охочі можуть отримати додаткові знання про професійну діяльність.

Але з огляду на довільний характер, досить важко утримувати такі заклади. І все залежить від засновника – наскільки він зацікавлений в тому, аби готувати майбутні кадри для робітничих професій.

Чого чекати надалі

9 листопада 2018 року МОН затвердило Положення «Про міжшкільний ресурсний центр». А відтак, наказ МОН від 30 листопада 1993 року № 430 «Про затвердження Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат» втрачає чинність.

Міжшкільний ресурсний центр – це заклад дещо подібний до навчально-виробничих комбінатів. Він теж спільно зі школами дозволяє глибше вивчати окремі предмети та обирати спеціалізацію. Тут діють навчальні програми. А в майбутньому там створюватимуть окремі навчальні кабінети, лабораторії, де учні зможуть ще досконаліше шліфувати свої знання та навички.

Такі центри дозволять учням визначитися із майбутньою професією. Адже будуть займатися профорієнтацією. Учням пропонуватимуть навчатися за окремою індивідуальною траєкторією, де будуть враховуватися інтереси кожного.

Крім того, держава має на меті створювати окремі курси, гуртки, де учні зможуть удосконалювати свої знання та спробувати себе у певній професійній діяльності.

Не так важливо як буде називатися установа — навчально-виробничий комбінат чи міжшкільний ресурсний центр. Набагато важливішим є те, щоб учні мали змогу опанувати знання, спробувати себе у тій чи іншій професії, а не навчатися лише теорії без практики.

logo