Як навчати дітей співати: практичні поради для музичного керівника

15 лютого 2021
14549
Середній бал: 5 із 5

Пісні — постійна складова в заняттях музичного керівника з дітьми. Як зробити навчання співу простішим і кориснішим для дітей і самого педагога?

Добирайте відповідний до віку репертуар

Музичний керівник має знати фізіологічні особливості дітей, можливості дитячого голосового апарату. Найліпше добирати для дошкільників пісні, в яких:

  • діапазон у межах октави;
  • немає занадто багато довгих музичних фраз, адже у дітей ще недостатньо розвинуте співацьке дихання;
  • у тексті немає багато складних для вимови шиплячих звуків, збігів приголосних;
  • у мелодії поступовий рух, немає стрибків на широкі інтервали і складних хроматичних ходів.

Пісня-гра з рухами «Маму з святом привітаю» + фонограма

Привчайте одразу співати правильно

Діти не можуть утримати увагу на багатьох моментах, особливо коли вони ще невпевнено знають текст і мелодію пісні. Тим не менше, під час співу необхідно одразу привчати дітей:

  • співати м’яко, наспівно;
  • розбірливо вимовляти текст;
  • без зусилля відкривати ротик відповідно до кожної голосної;
  • не кричати;
  • вільно рухати нижньою щелепою;
  • слухати спів сусіда;
  • брати дихання, не піднімаючи при цьому плечі;
  • одночасно починати і закінчувати спів.

Часу на музичному занятті завжди бракує, й іноді музичному керівнику не хочеться витрачати його ще й на підготовчі ігри, дихальні й вокальні вправи тощо. Утім саме під час них дітям простіше опанувати базові правила співу, навчитися відстежувати власний фізичний стан.

У піснях про певну тварину чи казкового персонажа можна запропонувати дітям тримати у руках ляльку (котика, ведмедика тощо — відповідно до тексту) і звертатися до неї під час співу. Це посилить емоційне ставлення дітей, спрямує їхню увагу, зробить виконання конкретнішим.

Стежте за власним мовленням

Мовлення музичного керівника під час роботи з дітьми не має бути швидким, нерозбірливим, невиразним, одноманітним за тембром та інтонацією. Адже діти свідомо й несвідомо копіюють його. Натомість добре, коли музичний керівник вправляється і розвиває у себе:

  • емоційне, інтонаційно розмаїте мовлення;
  • приємний за тембром, не обов’язково сильний вокальний і розмовний голос;
  • особисте ставлення до художнього образу кожної пісні — воно виражатиметься в голосі.

⚓Дитячі пісні до 8 березня — скачайте ноти

Не дозволяйте дітям кричати замість співу

У підготовці до свят беруть участь усі діти: і ті, які чисто інтонують, і «гудошники». Дуже важливо, аби при цьому хоровий спів не перетворювався на крикливе гуртове мелодекламування. Це завдає шкоди всім:

  • дітям, які співають чисто — вони не чують себе, відтак посилюють звучання голосу й поступово переходять на крик;
  • дітям, які співають нечисто — вони в таких умовах не можуть навчитися слухати себе й інтонувати чистіше.

Іноді діти стараються показати, як вони добре запам’ятали пісню, і починають виконувати її дуже голосно, з напруженням. Таких дітей слід похвалити за старання, але коректно вказати, що співати дуже голосно не можна.

Педагог-ігромайстер: семінар-практикум Миколи Шутя

Заручіться допомогою вихователів

Коли вихователі вчать із дітьми тексти пісень до свят, вони мають розуміти: не можна спонукати дітей механічно запам’ятовувати слова, скандувати кожен склад. Адже така манера автоматично відіб’ється на співі. Натомість нехай вихователі допоможуть дітям:

  • розбірливо, без напруження вимовляти текст;
  • відчувати зміст фраз, робити логічні акценти;
  • виділяти головні за змістом слова.

Якщо вихователь сам осмислено читатиме вірші, виразно розмовлятиме — діти його копіюватимуть. До того ж виразне інтонаційне мовлення дітей поступово впливає і на чистоту інтонування під час співу.

 ➾Логоритміка на музичних заняттях — скоромовки, логоритмічні ігри та вправи 

Учіть із дітьми пісні без поспіху

Діти не одразу можуть зрозуміти зміст пісні, навчитися добре вимовляти текст, запам’ятати мелодію тощо. Тож не кваптеся у вокальній роботі, навіть якщо маєте обмаль часу до свята.

Розучуйте мелодію поступово: за мотивами й невеликими фразами. Повторюйте їх по кілька разів з новим завданням. Наприклад:

  • спочатку співають діти, які чисто інтонують (індивідуально або разом), потім усі разом;
  • діти виконують мелодію на той чи той склад (ку, лю, мо...);
  • діти співають «ланцюжком» по черзі виконують мотив або фразу за показом руки музичного керівника.

♡ Сценарій весняного свята для дітей молодшої групи «Подарунок»

Частіше співайте дітям

Коли виконуєте для дітей пісню:

  • щоразу робіть це виразно, емоційно. Звичайно, спів музичного керівника має бути інтонаційно чистим;
  • розбірливо вимовляйте кожне слово;
  • виконуйте не лише перший куплет, а пісню повністю — діти легше зрозуміють зміст, охоплять тривалість пісні, простежать за розвитком образів;
  • ставте запитання, аби активувати дітей — питайте, чи подобається їм пісня, який настрій вона має, хто головний герой тощо;
  • старайтеся заохотити кожну дитину висловити свою думку — так у них розвиватиметься увага, уміння формулювати думки, уміння мислити;
  • стимулюйте дітей до міркування й висловлювання — це головне. Натомість не оцінюйте, правильні чи неправильні їхні відповіді, не реагуйте на «неправильні» нервово або зневажливо.

За матеріалом Ірини Зеленецької,
професору кафедри теорії та методики музичної освіти, хорового співу та диригування Факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського НПУ імені М. П. Драгоманова

logo