Формула організації освітнього процесу у навчальному закладі

9537
Ніде правди діти: деколи виникає плутанина у розумінні — а отже й застосуванні — таких ключових понять, як «методи», «форми», «прийоми» і «засоби навчання». Спробуймо разом з’ясувати, як їх розрізняти одне від одного

Закінчивши виш та розпочавши активно педагогічну працю, уже не до теорії загалом.

Ця публікація не займе багато часу — лиш освіжить у пам’яті давно вивчене.

Методи

З-поміж чотирьох понять «методи» — найємкіше. Воно включає решту термінів.

Методи — це система різних видів навчальної діяльності учнів, які організовує вчитель на уроках. Іншими словами — способи навчальної роботи вчителя та учнів.

Методи добирають залежно від завдань і змісту навчально-виховного процесу, а головне — від видів навчальної діяльності учнів.

Саме тому можна говорити про пять методів:

Назва методу

Мета застосування

  • організації пізнавальної діяльності

  • засвоєння учнями нової інформації, матеріалу
  • розвиток навчальної компетентності
  • організації практичної діяльності

  • формування та розвиток умінь і навичок школярів, алгоритмів дій
  • досвід застосування набутого в процесі навчання
  • організації творчо-пошукової діяльності

  • формування та розвиток навчальної, підприємницької компетенції
  • організації ціннісно-смислової діяльності

  • формування та розвиток громадянської і загальнокультурної компетентності
  • організації комунікативної діяльності

  • формування та розвиток соціальної компетентності, компетентності з інформаційних і комунікативних технологій

Формула

Метод як спосіб навчання складається з:

  • форм організації діяльності і прийомів їх реалізації
  • засобів навчання, які допомагають вчителеві втілити в життя різні форми уроку.

Форми

Основними формами організації навчальної діяльності — залежно від методу навчання — є різні типи уроку, як-от:

  • засвоєння нового матеріалу
  • спрямований на розвиток умінь і навичок
  • ціннісно-смисловий
  • проблемний
  • інтерактивний
  • перевірки
  • оцінювання
  • корекції основних компетенцій.

Також формами можуть бути спектаклі, ігри, екскурсії, віртуальні подорожі, літературні салони, брифінги, квести, форуми, прес-конференції, відео-уроки, оксфордські дебати тощо. Учитель організовує їх як у межах уроку, так і в позаурочний час.

Прийоми

У свою чергу, всі форми утворені відповідними прийомами — способами взаємодії учня та вчителя, що виражається у переліку (алгоритмі) дій учителя, спрямованих на організацію конкретного виду діяльності.

Спрощено, прийоми — це все те, що має зробити вчитель, аби реалізувати задуману форму уроку.

Наприклад

Така форма організації навчальної діяльності, як оксфордські дебати містить такі прийоми, як-от:

  • оголошення теми
  • пояснення правил проведення дебатів
  • демонстрація регламенту і голосування за його прийняття, відхилення чи внесення правок
  • об’єднання учнів у групи (пропозиції та опозиції)
  • розподілення ролей усередині кожної групи
  • дискусія
  • міркувальне викладення

Засоби навчання

Без засобів навчання ефективно реалізувати різні форми навчальної діяльності було б неможливо. Саме засоби є матеріально-технічною основу будь-якого уроку.

Засоби навчання — це складова методів, рушійна сила організації різних видів діяльності учнів; виступає не лише як джерело знань, а й як чинник розвитку ключових компетентностей учнів. Тобто до засобів навчання належить усе, за допомогою чого вчитель організовує урок або позакласний захід.

Умовно з-поміж засобів навчання можна виокремити такі:

Види засобів навчання

Приклади

  • словесно-друковані

  • підручник, посібник, хрестоматія
  • дидактичні матеріали
  • науково-популярна, художня література
  • періодичні видання
  • наочні

  • експозиції музеїв
  • макети, моделі
  • ілюстративно-роздатковий матеріал
  • мапи, схеми, таблиці
  • аплікації
  • аудіовізуальні (технічні)

  • навчальні відеофільми, кінофрагменти
  • комп’ютерні програми
  • звукові посібники
  • візуальні матеріали, презентації


До відома

Від отриманої інформації учень ефективно засвоює та запам’ятовує:

  • читаючи — 10%
  • слухаючи — 26%
  • розглядаючи — 30%
  • слухаючи і розглядаючи — 50%
  • обговорюючи — 70%
  • завдяки особистому досвіду — 80%
  • за спільної діяльності з обговоренням (інтерактивні прийоми навчання) — 90%
  • застосовуючи отримані знання одразу ж (навчання інших) — 95%

За матеріалами Ганни Байкєніч,
канд. пед. н., завідувача сектору методичної роботи Українського інституту національної пам
’яті



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Щоб не пропустити жодної нової статті, підпишіться на розсилку

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Перевірте свої знання та здобудьте нові

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Самое выгодное предложение

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

    Живе спілкування з редакцією

    Книжкова полиця

    «Педагогічна рада в дошкільному навчальному закладі» від журналу «Практика управління дошкільним закладом»

    Електронна книга «Одна голова добре, а педрада — ліпше»

    для передплатників е-журналу «Практика управління дошкільним закладом»

    Читати книгу



    © Цифрове видавництво MCFR, 2017. Усі права захищено

    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

    
    • Ми в соцмережах
    Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

    57 секунд на реєстрацію
    І Ви отримаєте доступ до:
    форм та зразків
    фахових статей
    найсвіжіших новин галузі
    нормативних документів

    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    І користуйтеся матеріалами порталу «Педрада»!
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль

    Даруємо Вам 47 стікерів

    Зареєструйтеся на порталі — і гайда до розділу «Стікери»:

    • плакати для інфостендів

    • інфографіка з питань освіти

    • фахові підказки й нагадувалки

    Скачуйте безплатно
    прикрашайте освітній простір

    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль