Як залишатись урівноваженим під час пандемії: експрес-курс

29 січня 2021
857
Середній бал: 5 із 5

Ступінь вашого особистого психологічного захисту впливає і на кар’єру, і на здоров’я нервової системи, і на тривалість та якість життя в цілому. Довідайтесь, як зберегти дзен в епіцентрі інформаційного шторму та як буквально за хвилину відбити будь-яку панічну атаку.

Ситуація з коронавірусом і масова істерика через нього ставлять перед нами нові завдання. Захищайте не лише слизові від інфекцій, а й мозок — від «промивання», психіку — від невидимої атаки. 

Експрес-тест «Мій рівень паніки»

Перевірте, наскільки ви та ваше оточення заразилися панікою

Почніть із себе. Для попереднього «діагнозу» попросіть когось із рідних непомітно сфотографувати вас під час роботи. Або запрограмуйте автозйомку на камері ноутбука чи смартфона. Відтак за створеними фото оцініть власний вигляд. Зверніть увагу на поставу та міміку. Ваші плечі й ноги надто напружені? Щелепи затиснуті? У очах є відчай чи порожнеча? Що більше відповідей «так», то дужче вас захопила паніка. Вам терміново потрібно навчитися захищатися від інформаційного сміття.

Щоб швидко дізнатися, наскільки на вас впливає масова паніка і які вправи та захист від «промивання» мізків підійдуть особисто вам, пройдіть експрес-тест. Відтак запропонуйте пройти його рідним, а друзям і колегам розішліть електронною поштою. Проаналізуйте результати. Підтримайте тих, хто набрав найбільше балів, адже їм необхідна психологічна допомога. Розкажіть про власні способи тримати емоційне здоров’я в тонусі, запропонуйте переглянути тематичний вебінар, а у крайньому випадку — звернутися по допомогу до психологів. Нижче подаємо кілька дієвих порад для самозахисту.

Дотримуйтеся правил інформаційної гігієни

Що менше часу та енергії ви витрачаєте, щоб «обробити» непотрібну інформацію, то більше ресурсів у вас залишається для важливих справ. Піклуйтеся про себе та зберігайте продуктивність роботи навіть в умовах VUCA — коли здається, що світ збожеволів.

VUCA (від англ. volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) — цю абервіатуру застосовують, коли описують загальні ситуації в умовах нестабільності, невизначеності, складності й неоднозначності. Її вигадали класики прикладного менеджменту Воррен Бенніс (Warren Bennis) і Берт Нанус (Burt Nanus) у 1987 році. Тож панікою світ давно уміє керувати.

Панікою світ давно уміє керувати

Щоб керувати ситуацією, спершу захистіть себе, відтак — рідних та колег. А вже потім, за бажання, хоч і всю планету. Але діяти треба невідкладно. Пропоновані нижче вправи обов’язкові навіть при нульовому рівні паніки. Це — базовий захист. Збалансуйте раціон для мозку. Якщо ми часто читаємо, а тим паче чуємо та бачимо щось, то це глибоко «записується» в нашу підсвідомість. Коли багаторазово повторювати рейтингові висновки, це переконує нас у правдивості не тільки фактів, а й домислів. Пригадайте, скільки разів за цю весну ви чули та читали про летальні випадки, коронавірус, неминучі масові звільнення, світову змову та кару небесну. Наша психіка сприймає ці повторення як загрозу, намагається захиститися й контролювати ситуацію.

Наприклад, ви вперше працюєте дистанційно. Наприкінці першого ж дня хтось із колег активно скаржиться на величезну кількість сміття через перебування вдома. До карантину завдяки харчуванню на роботі він мав утричі менше коробок, пластику й поліетилену вдома. Колеги озираються і помічають у себе в домівках таку саму проблему. А раніше не замислювались, хто, куди та як це сміття вивозить і зберігає. Увесь колектив переймається істерикою про проблему утилізації сміття, шукаючи інформацію в інтернеті. Відтак, завдяки пошуковим алгоритмам, Google пропонує купу ресурсів на цю тему — й дедалі більше. За кілька тижнів ваш колектив буде переконаний: вся планета тільки те й робить, що опікується сміттєвою проблемою, а наша Земля — на межі катастрофи.

Звісно, що ситуацію з коронавірусом некоректно порівнювати з утилізацією сміття. Але ліпше сконтактувати через соціальні мережі з постраждалими від вірусу, аби дізнатися правдиві факти. Утім, це видається надто складним. А зрозуміти природу самого вірусу — ще складніше. У результаті більшість людей продовжують скролити хроніки пандемії. Така удавана «звітність» дає мозку ілюзію контролю. Насправді ця ілюзія тільки шкодить — посилює стресову реакцію, яка не отримує виходу. Тривожні новини відповідають лише на миттєвий, часто нав’язаний запит. Більшість із них не додають ані знань, ані умінь. Зате вони споживають наші енергетичні ресурси, а натомість тільки розбурхують тривожність.

Вчимося розв'язувати конфліктні ситуації

Для початку почніть читати новини на ноутбуку, а не на смартфоні. Що менший екран, то більше навантаження на мозок. Крім того, ноутбук складніше взяти із собою та переглядати, коли заманеться. Дотримуйтеся цієї умови і ви одразу ж помітите, що читаєте новини рідше та усвідомленіше.

Підтримуйте здоровий емоційний стан

Щоб відволіктися від тривожних новин, звузьте масштаб та знизьте градус. Послухайте корисні професійні курси або поцікавтеся лайфхаками, що якраз на часі. Наприклад, почитайте, як педагогу вдалося реалізувати актуальну ідею попри ситуацію з карантином — у домашніх умовах записати відеосемінар. Такі матеріали більше відповідають головній меті споживання інформації — поліпшити власну майстерність у певному аспекті або вирішити якусь проблему. Цим вони виграють у інформаційного фастфуду.

Якщо тривога не відступає, переключіть увагу — читайте книги, дивіться фільми, які пропустили через дедлайни. «Відвідайте» віртуальну виставку. Без сумних думок помилуйтеся краєвидами країн, які хочете відвідати. Головне — матеріалізуйте в голові щось, крім предмета паніки. Це не безглузде залипання, а обов’язковий елемент інформаційної гігієни.

Перевіряйте інформацію

Не репостіть у соцмережах усе підряд. У період паніки друзі та приятелі «другого кола» часто просять поширити дивні повідомлення, як-от зробити репост масонського підгрунтя коронавірсу чи попередження про хімічну повітряну атаку тощо. Фільтруйте сумнівні пропозиції, і не лише для того, аби уникнути анекдотичних ситуацій «на межі». Не соромтеся відмовити — прямо повідомте, що не публікуєте неперевірену інформацію. Натомість завжди самі перевіряйте джерело інформації, що вас непокоїть. Мас-медіа та блогери крадуть одне в одного не лише факти, а й фейки. Коли сумніваєтесь у правдивості відеоролика, придивіться до деталей. Зверніть увагу на вивіски, архітектуру, одяг людей у кадрі, погоду. Перед вами точно фейк, якщо ці дрібниці суперечать легенді.

Щоб не робити висновки завдяки хибній інформації та не вводити в оману інших, обов’язково переконайтеся у правдивості інформації, яку транслюєте іншим людям.

Як активізуватися: скачайте картку

Фільтруйте власне інформаційне поле

Серйозно модеруйте особисте інфополе. Залиште друзями у соціальних мережах тільки тих, із ким маєте дружні взаємини, ким захоплюєтесь, а серед груп і ресурсів спостерігайте лише за тими, що надають важливі й корисні знання. Все інше тільки краде ваші сили й час.

Аби очистити особистий інфопростір від сміття, не гаяти час на рекламу та уникнути нудних інтернет-розсилок, дійте за таким алгоритмом:

  • відпишіться від каналів та розсилок, які —
    — нецікаві вам більше;
    — нові, але непотрібні;
    — сповнені зайвою інформацією;
  • установіть віртуального блокувальника реклами і в смартфоні, і на ноутбуку, і на робочому комп’ютері — для будь-якого браузера на комп’ютері підійде uBlockOrigin, а розширення Ghostery ще й не дозволятиме системам збирати ваші персональні дані; на мобільних девайсах із різними операційними системами допоможуть такі додатки, як Adblock Fast або Free Adblocker Browser;
  • перегляньте цікаві вам E-mail-розсилки за допомогою сервісу unroll.me й через функцію the Rollup налаштуйте час, коли бажаєте їх отримувати, щоб вони не відволікали від важливих справ.

Не беріться читати новину одразу ж, коли побачили її. Щоб не залипати у не надто важливих новинах, додавайте цікаві статті та відео в закладки браузера. Через кілька годин половина закладок уже не цікавитимуть вас.

Уникайте психологічно складних новин, коли ви особливо вразливі: рано вранці, безпосередньо перед сном або в моменти, коли ви голодні, не виспались, стомилися, стривожені або засмучені.

Скористайтеся ЛАЙФХАКАМИ у журналі Заступник директора школи

Статтю підготувала СВІТЛАНА СЕРГЄЄВА, експерт з питань корпоративної культури, event-продюсер

logo