Що врахувати у процесі онлайн консультацій

17 червня 2021
826
Середній бал: 5 із 5

Онлайн-консультації вже давно не є чимось новим. Їхня поява не пов’язана із якимись модними явищами, як-от розвиток інформаційних технологій, а зумовлена необхідністю. Що важливо врахувати – у статті

Які є види і способи комунікації онлайн

Появі онлайн-консультацій сприяли, зокрема:

  • хвороби — людина фізіологічно не може прийти до психолога на прийом;
  • перебування чи проживання в іншому місті або країні — людина працює, поїхала у відрядження чи з інших причин перебуває за кордоном;
  • депресія — людина об’єктивно не може встати, не розуміє, що потребує психологічної допомоги. Найімовірніше, із депресією, а також апатією чи міжособистісними проблемами наразі зіткнеться чимало людей;
  • страх — людина не завжди готова записатися на онлайн-консультацію. Однак коли паніка довкола зростає, а прийти на прийом до психолога уже неможливо, людина готова знайти підтримку в будь-якому форматі.

Психологічна допомога завжди потрібна і зумовлює повагу. Утім, маючи добрі наміри й прагнучи допомогти клієнту онлайн, ви можете зіткнутися із певними проблемами, зокрема:

  • у будь-який момент клієнт, який відчуває дискомфорт, може перервати зв’язок просто тому, що йому неприємно. Під час особистої зустрічі таке трапляється рідко. Однак онлайн достатньо секунди, щоб натиснути кнопку «завершити дзвінок»;
  • на зв’язку може бути не зовсім адекватна людина, засмучена, можливо, втомлена, із цигаркою чи келихом вина;
  • клієнт може не визнавати проблеми чи ваші рекомендації. Із неприйняттям ви можете зіткнутися і під час особистої консультації. Однак у режимі онлайн неможливо перебувати поруч із клієнтом, тому будьте готові до того, що консультація може розвиватися в іншому напрямку.

Типи клієнтів

Насамперед уточнимо, що будь-яка реакція клієнта — нормальна. Принаймні, коли людина усвідомлено хоче змінити щось у своєму житті на краще.

Гострі реакції клієнта

Існує думка, що під час кризи можна заробити більше грошей. Можливо. Радше так, аніж ні. Утім, очікування іноді не справджуються. Клієнт — людина, що має чоловіка чи дружину, дітей або батьків, із якими під час карантину вона мала постійно жити під одним дахом. Цей момент позначився як на клієнтах, так і на психологах.

Після закінчення консультації клієнт не завжди щасливий і задоволений. Крім того, він може сказати, що очікував іншого результату. Фактично така ситуація може трапитися і під час особистої зустрічі. Утім, з’ясуємо, із якими негативними реакціями клієнта можна зіткнутися під час онлайн-консультації.

У будь-якому випадку не треба дивуватися і засмучуватися. Кожна людина має право бурхливо проявляти свої емоції, як позитивні, так і негативні. Та в жодному разі це не стосується ваших професійних якостей.

Причини розчарувань клієнта

Коли клієнт негативно реагує на консультацію — це не найприємніша ситуація. Здебільшого у такому разі психолог починає аналізувати, що він як фахівець зробив не так. Умійте тримати дистанцію навіть із найпозитивнішими людьми! Завдання психолога — не бути матір’ю, яка просто любить свою дитину, а, навпаки, підтримати її, щоб у дорослому житті вона навчилася брати на себе відповідальність за все, що відбувається довкола. І не бути менш щасливою через це.

Пам’ятайте, якщо клієнт продемонстрував негативне ставлення до вас, це не означає, що ви поганий психолог!

Почуття психолога

Коли людина обирає професію психолога, це — прекрасно. Це передбачає вміння відчувати, співпереживати, допомагати. Утім, клієнт може сказати вам зовсім інше. Приміром, що ви поганий фахівець, не допомогли, тільки викачуєте гроші й взагалі — усі психологи — шарлатани. Звісно, такі ситуації не трапляються щодня. Однак потрібно бути готовим до того, що люди різні, і треба розуміти, що в житті бувають ситуації, які рано чи пізно можуть психологічно вибити людину із колії.

Не звинувачуйте себе. Адже один з найважчих психологічних моментів — почуття провини. Поговоріть із собою, оцініть свої почуття. Що саме вас так зачепило? Грубі слова на вашу адресу, приниження як професіонала чи, можливо, щось більш особисте?

Ви — прекрасний фахівець, бо вибрали не менш прекрасну професію, щоб допомагати людям і підтримувати їх. Не забувайте, що робота і особисте життя — це не одне й те саме. Не переживайте, бо від цього страждатимуть і ваші близькі, адже вони відчувають вас. Люди, які звертаються до психолога, спочатку почуваються неспокійно, це необхідно розуміти і усвідомлювати. А людина, яка справді хоче щось змінити в своєму житті на краще й не соромиться звернутися по допомогу, — завжди буде вам вдячна.

Коли ви ухвалюєте рішення надавати онлайн-консультації, треба насамперед розуміти, чому ви це робите. Ви переживаєте почуття емпатії і прагнете будь-що допомагати або об’єктивно не маєте можливості особисто контактувати з клієнтом тощо. У будь-якому випадку ситуація, яка склалася — тривалі карантин й самоізоляція, внесли свої корективи в попередній формат життя. Наразі онлайн-консультування — ситуативний вихід в об’єктивних обставинах. І не всім колегам-психологам, так само як і не всім клієнтам, комфортно працювати в цьому форматі. Утім, якщо ваша практика показала, що онлайн-консультації мають позитивніший ефект і клієнти задоволені, цей формат роботи необхідно культивувати й удосконалювати.

Статтю підготувала Ірина Тюрютікова, психолог-консультант,

для журналу Практичний психолог: Дитячий садок 

logo