Ознайомлення учнів зі школою: квест-форми

5 серпня 2021
1269
Середній бал: 5 із 5
головний редактор журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу», канд. пед. наук

Зазвичай знайомство першачків зі школою проводять у формі екскурсії. А якщо додати елементи квесту та логічних ігор?

Як поділити клас на групи: ТАБЛИЦЯ

На початку навчального року вчителі традиційно ознайомлюють першокласників зі школою. Діти, які прийшли вперше, отримують уявлення про розміщення кімнат, знайомляться з працівниками та однолітками. Першокласники, які раніше бували у школі, розширюють свої знання та дізнаються, що змінилося. Зазвичай таку роботу проводять у формі екскурсії. Проте її можна урізноманітнити, додавши елементи квесту та логічних ігор. Як це зробити? Пропонуємо кілька ідей.

Влаштуйте полювання на предмети

Розпочніть ознайомлювати дітей зі школою грою «Полювання на предмети». Вона може бути командною або індивідуальною. Перед початком гри підготуйте картки із зображеннями предметів, які діти можуть побачити в різних приміщеннях школи. Складіть добірку так, щоб у ній були і великі предмети, і такі що складно помітити одразу. Картки із зображеннями предметів для різних приміщень закладу, як-от їдальні, спортивної зали, кабінету завуча та інших, позначте певним кольором.

Повідомте дітям, що вони вирушають на полювання за предметами. Коротко озвучте загальні правила поведінки у школі та правила пошуку. Запропонуйте кожній команді чи дітям індивідуально взяти комплект карток із зображеннями предметів. Саме ці предмети необхідно знайти у шкільних приміщеннях. Щоб діти не плуталися, запропонуйте їм перед кожним приміщенням переглянути картки та поміркувати, який із предметів може там бути. Якщо учні вже ознайомлені з приміщеннями школи та їх призначенням, організуйте пошук предметів за кольором або формою.

Запропонуйте дітям знайти в кожній кімнаті предмети:
• червоного, синього, жовтого кольору;
• круглої, трикутної, квадратної форми;
• важкі, кумедні тощо.
Варіантів може бути безліч. Проте не поєднуйте ознаки: це ускладнює пошук, і діти швидко втрачають інтерес, якщо не можуть знайти нічого за заданими характеристиками.

Стежте за перебігом полювання на предмети і за потреби допомагайте учням.

Здолайте смугу перешкод

Для дітей, які вже добре орієнтуються у школі, доповніть гру різноманітними тематичними завданнями й організуйте «Смугу перешкод». Під час відвідування кожного приміщення запропонуйте дітям назвати його, пригадати, навіщо воно потрібне, хто в ньому працює. Відтак організуйте різноманітні тематичні ігри та вправи. За кожне правильно виконане завдання давайте дітям зірку чи будь-яку іншу відзнаку, яку можна вклеїти до власного або командного альбому досягнень.

Запропонуйте дітям різні завдання в шкільних приміщеннях:
• класна кімната: гра на увагу «Що змінилося?» із використанням предметів, розміщених у класній кімнаті; гра «Весела статистика» — порахувати всі стільці, вікна, столи та інше і зробити висновок, що зайве, а чого бракує; ігри на орієнтування у просторі тощо;
• спортивна зала: позмагатися в естафетах; виконати веселі вправи, як-от: пострибати через залу, наче зайці; проповзти повзком; поміряти, скільки дітей поміститься від дверей до вікна стоячи або лежачи тощо;
• кабінет логопеда: вимовити швидко скоромовки, зіграти в логоритмічні ігри тощо;
• кухня/їдальня: дидактичні ігри «Що для чого?», «Відгадай на смак», «Відгадай за запахом» тощо;
• кабінет завуча: гра «Що спочатку, що потім?», «Кому що потрібно», відгадування тематичних загадок тощо;
• медичний кабінет: пригадати правила здорового способу життя, гра «Так/ні», фізкультхвилинка тощо;
• кабінет директора: взяти участь у короткій вікторині або розв’язати головоломки; тут важливо підвести дітей до думки: щоб стати керівником, потрібно багато знати.

Розробляйте прості завдання, щоб їх виконання не займало багато часу. Можна розподілити таку діяльність на декілька днів, щоб не перевантажувати дітей. У такому разі підготуйте план-схему школи та разом із дітьми позначайте, які приміщення вже відвідали, а які ще потрібно відвідати.

Складіть мапу

Першокласникам запропонуйте скласти мапу школи. Для цього на великому аркуші паперу чи ватмані схематично зобразіть план будівлі. Заздалегідь підготуйте картки із зображеннями предметів (піаніно, гімнастична стінка, акваріум тощо) та об’єктів (дерева, квітники, господарчі будівлі тощо), про які мають дізнатися діти. Відтак запропонуйте дітям розмістити всі картинки на свої місця на плані. Якщо діти не можуть пригадати, де розміщений той чи той предмет або об’єкт, усі вирушають його шукати.

Не зображайте на картках дрібні предмети й об’єкти. Обирайте переважно ті, що легко помітити та які істотно не змінюють свого розміщення.

Коли мапу склали, запропонуйте дітям перевірити її достовірність — пройти з нею по школі та за потреби виправити помилки. Заохочуйте дітей до того, щоб вони замальовували та додавали на мапу нові предмети за власним бажанням.

Як завучу організувати соціальний простір початківця

Пограйте в детективів

Щоб діти впевнено почувалися в школі, познайомте їх з усіма її працівниками. Для цього запропонуйте першокласникам уявити себе детективами та дізнатися якнайбільше про шкільний колектив.

Попередьте колег заздалегідь про особливості організації гри та заручіться їхньою підтримкою.

Підготуйте стенд із фотографіями працівників, які братимуть участь у грі. Пригадайте разом із дітьми правила поведінки, слова ввічливості; обговоріть дії в межах кожної ролі. Відтак дайте кожній команді фото працівника. І нехай вони вирушають на завдання. Діти мають дізнатися:

  • хто зображений на фото;
  • ким він працює;
  • яку роботу виконує;
  • що використовує під час роботи.

«Детективи» також з’ясовують, у що одягнений працівник, що полюбляє робити, чи має домашніх улюбленців тощо.

Заздалегідь підготуйте цікаві запитання для дітей та напишіть їх на картках. Якщо діти розгубляться, то працівник, якого вони відшукали, зможе прочитати запитання та відповісти.

Коли «детективи» розв’язали всі завдання, вони збираються у «відділку» та озвучують досьє на кожного працівника школи. Аналогічно створіть веселе досьє на кожну дитину класу.

Щоб познайомити дітей із працівниками школи, можна також організувати гру «Інтерв’ю». Запропонуйте дітям уявити себе журналістами та поміркуйте разом, кого з працівників запросити на інтерв’ю. Запитання підготуйте заздалегідь. А щоб усе було, як у реальному житті, застосуйте відповідні атрибути журналістів: мікрофон, камеру, освітлення тощо.

Ознайомити дітей із приміщеннями, предметами та працівниками школи можна не лише у форматі звичної і не завжди цікавої екскурсії. Пропонуйте дітям веселі та захопливі ігри, які спонукатимуть їх до пошукових дій і нових знахідок.

За матеріалами журналу Заступник директора школи

logo