Який він – сучасний керівник закладу освіти?

16 вересня 2021
7957
Середній бал: 5 із 5

Креативний, самодостатній, розуміє як створити комфортний освітній простір у закладі, реалізовує успішні ідеї щодо покращення якості освіти, забезпечує умови для самореалізації дітей та педагогів. Впізнаєте себе? Тоді ви ідеально підходите на посаду керівника. Та це ще не всі характеристики. Детальніше - у публікації.

Освіта не стоїть на місці, і чим більший рівень її розвитку, тим більші вимоги до керівника навчального закладу. Які ж якості, звички та вміння мають бути притаманні керівнику? 

Посадові інструкції: що змінити

Якості сучасного керівника

Зорієнтованість на розвиток – ось основна мета діяльності керівника. Людина, яка не уникає відповідальності, професійно грамотна та компетентна, самостійно розробляє план вдосконалення закладу, чітко його дотримується. Правильний керівник ставить високі вимоги до колег, але і сам відповідає їм. Він цінує роботу та час працівників, з повагою ставиться до них, готовий вислухати критику та зауваження.

Якості особистості керівника мають вирішальний вплив на управлінську діяльність закладу. При чому, важливі як ділові, так і особисті якості.

Отож, якими особистими якостями має володіти успішний керівник:

  • Інтелект
  • Комунікабельність
  • Впевненість у собі
  • Здатність вести за собою
  • Вміння донести власну думку
  • Етичність
  • Чесність
  • Ініціативність

Ділові якості, які стануть у нагоді успішному керівнику:

  • Уміння організувати робочий процес
  • Компетентність
  • Економічна грамотність
  • Підприємливість
  • Вимогливість
  • Новаторство
  • Стресостійкість
  • Уміння шукати компроміс

Спосіб мислення

Правильні думки допомагають налаштуватись на успішну роботу та йти тільки вперед. То ж чим відрізняються думки успішного та неуспішного керівника.

Ось думки людини, яка може успішно керувати закладом:

- «У мене все вийде, головне сумлінно працювати»

- «Можливість завжди знайдеться»

- «Я унікальний, я в змозі втілити всі ідеї в реальність»

- «Я веду за собою людей»          

І навпаки, керівник не налаштований на успіх, який легко опускає руки та здається, який по-справжньому не вірить в успіх своєї роботи, не зможе надихати інших на ефективну роботу.

Якщо ти керівник, то тобі доведеться:

  1. Планувати та приймати рішення

- Щодо розвитку освітнього закладу, враховуючи всі фактори, що мають потенційний вплив. Керівник повинен моніторити всі нововведення в освітній справі, прикладати максимум зусиль, щоб «йти з ними в ногу».

- У фінансовій сфері – аналізувати фінансовий стан закладу освіти, визначати джерела формування бюджету та пріоритетні напрямки для його збагачення. 

 - Щодо розвитку освітньої галузі, усвідомлювати проблеми та перспективи закладу освіти; мати власне бачення щодо їх розв’язання.

  1. Працювати з людьми

А отже забезпечити освітній заклад кваліфікованими педагогічними кадрами, надати можливість для їх кар'єрного зросту. Навчитись не тільки ставити високі вимоги, а й з розумінням ставитися до кожного працівника.

Встановити необхідний контроль за всіма галузями діяльності закладу. Обов'язково організовувати п'ятихвилинки, конференції, де можна буде оцінити та проаналізувати досягнуті результати, порівняти їх з плановими показниками, дати можливість обговорити навчальний процес із педагогами.

  1. Раціонально розподіляти робочий час, бути організованим

Керівнику необхідно визначити пріоритети та цілі, що відповідають завданням закладу освіти. Вміти розрізняти головне та другорядне. Знати що потрібно виконати першочергово.

Вміти працювати з документами, а отже бути зібраним та організованим. Вміти правильно вести документацію, розкладати все «по полочкам» та ефективно вирішувати адміністративні питання.  Успішному керівнику доводиться опрацьовувати чисельну документацію в умовах значного навантаження.

  1. Забезпечувати розвиток членів колективу.

А це означає не тільки дати змогу працівникам підвищувати свою кваліфікацію, а й вміти стимулювати своїх колег до розвитку. І найкраще це робити на своєму прикладі. Адже якщо ви будете з великим бажанням та ентузіазмом вдосконалюватись, то обов'язково надихнете і інших.

  1. Вміти адаптуватись

А отже вміти ефективно працювати за будь-яких умов. Приймати рішення на користь розвитку в умовах невизначеності та змін, розв'язувати складні управлінські та педагогічні завдання.

А чи вмієте ви...

...слухати?

Дуже важливий навик для керівника. Вам потрібно не тільки доносити свою думку, а й навчитися слухати співрозмовника. Не дарма кажуть, що мовчання – золото. Уважно вислухавши людину, ви заробите її повагу та довіру.

Уміння слухати має багато переваг. Адже що більше ви поглинаєте інформації, тим краще розумієте те, що відбувається, здобуваєте більше професійних та особистих знань.

Є деякі важливі нюанси щодо того як саме ви слухаєте людину. Краще, якщо ви не будете зайняті в цей час іншими справами, відкладете гаджети і будете підтримувати візуальний контакт. З цього людині одразу буде зрозуміло, що його розмова має для вас цінність.

...консультувати?

Консультування – це вміння вислухати проблему та допомогти у її вирішенні педагогам та дітям. Це може стосуватися як особистих, так і педагогічних проблем. Консультування передбачає надання професійних порад.

Для того щоб консультувати, потрібно володіти певними навичками, а саме:

  • Вміти уважно вислухати, при потребі задавати додаткові уточнюючі питання
  • Вміти чітко сформулювати основну проблему з почутого
  • Вміти розуміти причини, що призвели до цього
  • Бути готовим до того, що можуть виявитись незручні факти та подробиці
  • Вміти розуміти та співчувати людині, що до вас звернулася
  • Вміти тактовно пропонувати та рекомендувати шляхи вирішення проблеми
  • Розглянути різні шляхи подолання проблеми спільно з людиною, що до вас звернулася
  • Навчитись йти на компроміси

Консультуючи, керівник має дотримуватися певної професійної етики. Насамперед, будьте зосередженим на проблемі, уважно слухайте педагога чи дитину. Висловлюйтеся чітко та зрозуміло. Задавайте уточнюючі питання, які допоможуть вам краще зрозуміти проблему. Уникайте нав’язування своїх суджень та оцінок, це не допоможе у вирішенні.

Пропонуйте різні шляхи подолання проблеми, однак враховуйте і думку співрозмовника. Поєднуйте строгість з тактовністю та розумінням.

Як має діяти керівник у кризовій ситуації

Рано чи пізно, у будь-якому закладі може настати кризовий період. І кому, як не керівникові знати як діяти в цей час. Насамперед, не варто панікувати і опускати руки. Важливо зберігати спокій, не здаватися, мотивуючи тим самим працівників. Зберіться з силами, погляньте на ситуацію з іншого ракурсу. Ось головні кроки для виходу з кризової ситуації:

Крок 1. Візьміть паузу. На перший погляд, це може здатись недоречною порадою. Але в екстремальних ситуаціях, краще зупинитись, щоб обдумати план дій. Пауза допоможе мобілізуватися, відновити сили і рухатись вперед.

Крок 2. Пошук ідей. Що більше може згуртувати людей, як не спільна проблема? Зберіть всіх працівників та налаштуйте їх на спільне вирішення ситуації. Уникайте одноосібних рішень, краще спершу вислухайте всіх і тоді шукайте правильний вихід з кризової ситуації.

Крок 3. Створення прототипів. Під час кризи потрібно створювати моделі вирішення ситуації. Ставте перед колегами завдання придумати та обґрунтувати рішення до певного визначеного часу. Таким чином, ви в рази збільшите шанси на якнайшвидший вихід з кризи.

 Крок 4. Аналіз та формування висновків. Після виходу з гострої фази кризи, сформулюйте для себе висновки. А саме, дайте відповіді на питання: «Що ви винесли з цієї ситуації?», «Як вчините наступного разу, аби її запобігти?», «Яку можливість ви отримали в цій ситуації?». Саме так відбувається розвиток закладу та вас як успішного керівника.

Отже, таким є бачення успішного керівника. Головне, не стояти на місці, завжди розвиватись та прагнути кращого. А ще вірити та довіряти своїй команді, бути одним цілим з ними. І тоді, ви разом долатимете всі труднощі на шляху до успіху!

За матеріалами журналу Практика управління закладом освіти

logo