Основи викладання медіакультури у закладах освіти

27 вересня 2021
607
Середній бал: 5 із 5

У 21 столітті говорити про необхідність введення до навчальної програми предмета «Медіакультура» зайве. Адже кожен розуміє, що без елементарних навичок медіа сьогодні дуже важко. У статті розбираємося у тому, як доступно викладати медіаграмотність дітям та які зміни необхідні у навчальній програмі

Як підвищити медіаграмотність: практичні поради

Як відомо, першу версію навчальної програми затвердили ще у 2013 році, тому вона потребує деяких змін.

Відповідність тем віку учнів

Кожен розуміє, що тематичний план будь-якого навчального предмету має відповідати віковим психологічним особливостям учнів. Це стосується і основ медіакультури.

Медіакультуру у початкових класах найкраще подавати у вигляді кіно, телепрограми, музики, соціальних мереж. Це допоможе школярам краще орієнтуватись у особливостях медіакультури в подальшому. Інтегруйте медіаграмотність в інші навчальні предмети, як от в рідну мову, читання, основи здоров'я.

Досвід роботи у середніх класах свідчить про те, що змусити дивитись, а тим більше аналізувати щось нецікаве для школярів, дуже важко. Тому будьте сучасними, говоріть на одній мові з дітьми. Коли розповідаєте про екшн, то наводьте до прикладу не щось застаріле, як от "Міцний горішок". Краще пригадайте щось сучасніше, приміром "Форсаж". Під час вивчення медіакультури аналізуйте не наповнення, а механізми. Зокрема, як працюють медіа, які є жанри кіно, фотографії, тощо. 

Щодо старших класів, то звертайте їхню увагу на актуальні сучасні питання, як-от:

  • пропаганда;
  • реклама та PR;
  • лексичні та графічні можливості впливу тощо.

Запропонуйте старшокласникам порівняти відеосюжети з різних каналів про одну й ту ж новину. Це дасть змогу зрозуміти тонкощі медіакультури. Наприклад, чому новину подають саме з такої точки зору, хто від цього виграє, який вплив чинить інформація на людей і як нею керувати, і т.д. За допомогою таких вправ учні навчаються логічно мислити, аналізувати, вдало добирати медіапродукцію.

Актуальність прикладів

Наше завдання - навчити дитину аналізувати отриману інформацію, а не просто бездумно вірити у неї. Щоб добре навчати, ви маєте розуміти сучасних учнів. З ким нині працює педагог? Зазвичай це дитина, яка:

  • Вміє користуватися соціальними мережами, за допомогою яких спілкується і шукає інформацію.
  • Проводить свій вільний час у смартфоні, де спілкується з друзями через різноманітні програми.
  • Є соціально активною, виражає свої думки та почуття за допомогою постів у соцмережах, час від часу виходить навіть у прямий ефір.
  • Підписана на канали з різним контентом, дивиться онлайн фільми та серіали.

Якщо ви стали авторитетом для дітей і вони вам довіряють, то наголосіть на тому, що соціальні мережі можуть бути небезпечними для них. Діти виставляють персональну інформацію у соціальні мережі, не задумуючись над тим, що таким чином вона може бути використана зловмисниками.

Проблемою соціальних мереж на сьогодні є те, що діти стежать за життям відеоблогерів, ставлять їх за приклад. Таким чином стають залежними від їхнього життя, втрачають свою ундивідуальність. Порадьте дітям підписуватись тільки на тих блогерами, які подають справді корисну інформацію. Це може бути якийсь науковий блог чи тревел блог.

Медіа і фейкові новини

Розмовляючи про медіа, важко не підняти тему політики, а також новин. Як відомо, зараз заборонений доступ до соціальної мережі «ВКонтакте», але кожен з нас розуміє що для сучасних дітей це не є великою проблемою. Вони з легкістю обійдуть будь-які заборони. Важливо наголосити дітям про те, що за допомогою соціальних мереж може вестися будь-яка пропаганда, в тому числі політична. Школярі мають розуміти, що вони зобов'язані фільтрувати будь-яку інформацію яку отримують із соціальних мереж, а особливо якщо це стосується новин та політики. Якщо дитина засумнівається в інформації, яку отримала, то це вже є перемогою. Є ймовірність що вона буде порівнювати інформацію на різних сайтах і робити правильні висновки.

Поняття пропаганди, маніпуляції, фейків обов'язково мають бути у програмі старших класів.

Внутрішній світ медіа

Зазвичай діти дуже допитливі. Їх цікавить не результат, а сам процес створення медіапродуктів. Щоб зацікавити дітей спробуйте розповісти їм  про такі нюанси  медіа: 

  • Як працює знімальна група при створенні  фільму чи програми. Як вдається такій кількості людей незамітно перебувати за кадром.
  • Чому деякі проекти досягають успіху, а інші навіть не стають відомими.
  • Як створюються програми в Україні, чи беруть до прикладу іноземні канали.
  • Що таке закадровий сміх, як він створюється і скільки триває.
  • Чому деяка реклама вірусна, а деяка ні.
  • Як працює прихована реклама брендів.
  • Від чого залежить вартість реклами.

Учні ставлять такі запитання, тому наше завдання вміти відповісти на них і внести у навчальну програму.

Як ігри допомагають зрозуміти медіа

Звичайно, що дітям будь-якого віку подобаються ігри. То чому ж не використати їх для подання інформації.

 Приклади
1. Гра «Фейк»

Кожен учень має написати 10 фактів про себе. Завдання його однокласників - визначити де неправдиві твердження.
 Учень зачитує свої факти, а однокласники мають знайти фейкову інформацію, користуючись логічними висновками.
2. Гра «Новини»

Кожен має уявити себе кореспондентом новин. При цьому потрібно подавати інформацію з різних точок зору. Потрібно уявити, як та чи інша новина буде звучати на місцевих, регіональних чи національних новинах.
3. Гра «Кіногерої і реклама»
Підготувати два комплекти аркушів. У одному комплекті — зображення персонажів, наприклад, Джонні Деппа, Термінатора, Гаррі Поттера, фото відомих особистостей. У другому — зображення продукта, який треба прорекламувати. Наприклад, продукт харчування чи побутова техніка. Учні мають обрати по одному папірцю з кожного комплекта і придумати рекламу продукту за допомогою персонажа, який їм дістався. Зазвичай, така гра розвиває креативність і розуміння того, як працює реклама.
Отже, наше завдання - навчити дітей культури медіа, розуміння того як воно впливає на їхній світогляд, як розвиватися за допомогою інформації, а також як перевіряти її правдивість.

За матеріалами статті журналу Заступник директора школи

logo