Як писати характеристику на учня 1 класу

15 січня 2021
7475
Середній бал: 5 із 5

Писати чи не писати характеристику на учня 1 класу в умовах функціонування НУШ – таку проблему вже другий рік поспіль вирішують вчителі-початківці. Дізнайтеся, як правильно зробити

З одного боку є чіткий документ Міністерства освіти і науки за  №924, який регулює це питання, з іншого – до цього часу  окремі керівники шкіл вимагають від класного керівника наявність характеристики в особовій справі першокласника. Отож давайте розбиратися.

Як скласти характеристику на працівника

Вимоги нормативних документів щодо характеристики на учня 1 класу

Нова українська школа – найважливіша реформа Міністерства освіти і науки України за останні  два роки. Її впровадження регулюється новим підходом до процесу навчання, який зафіксований у наступних документах:

  • «Державний стандарт початкової освіти»;
  • «Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗЗСО», розроблені для керівників шкіл Державною службою якості освіти, так звана «Абетка для директора школи».

Як писати характеристику на учня 1 класу
НІНА ОМЕЛЬЯНЕНКОшеф-редактор управлінських видань MCFR Освіта
Коли оформлювали документи про підвищення кваліфікації запитань виникало чимало? Ще й працівники приносять сертифікати про участь у вебінарах, семінарах, просять їх врахувати як підвищення кваліфікації? Як правильно оформити документи у 2021 році, щоб зробити все якісно. Пропоную маршрут із питань підвищення кваліфікації прокласти помісячно.

З  2018 року вчителі перших класів почали працювати за новим Державним стандартом, для успішного функціонування якого були розроблені «Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу у новій українській школі» (Наказ МОН України № 924 від 20.08.2018 року). В основу даного документа лягло пояснення щодо формувального оцінювання особистості першокласника, яке  передбачає  опанування не лише академічних знань, а й формування соціальних компетентностей  під час навчального процесу, прогрес дитини у власній соціалізації, а також повинне мотивувати учня до саморозвитку і формувати вміння застосовувати здобуті навички у практичному житті. Тому замість Табеля успішності, у якому була лише констатація факту наявності рівня обізнаності дитини з того чи іншого предмета, пропонується Свідоцтво досягнень, яке складається з двох частин: перша характеризує особисті досягнення учня, друга оцінює предметні копетентності.

То писати чи не писати характеристику на учня 1 класу

Відповідь однозначна : ні! Як було сказано вище, у першій частині «Свідоцтва досягнень» ви два рази на рік ( у жовтні місяці і у травні) фіксуєте навчальний поступ школяра, у якому оцінюєте активність дитини, самостійну роботу на уроці, співпрацю з іншими учнями, вміння працювати в команді тощо. Саме у  першій частині даного документа  ви визначаєте рівень так званих соціальних і робочих компетентностей. Крім того, вам надається право за бажанням додавати особисті або навчальні характеристики на свій розсуд. Таким чином у першому класі оцінювання  має описовий характер не лише навчальних досягнень, але й рівня старанності та соціальної поведінки, тобто включає в себе елементи психолого-педагогічної характеристики першокласника.

Також цей документ забезпечує і зворотній зв’язок з батьками дитини. Адже і вчитель, і батьки висловлюють у ньому свої побажання, можуть спільно визначити програму дій  учня на майбутнє.

Проект зразка «Свідоцтва досягнень» визначається закладом загальної середньої освіти, друкується у двох екземплярах ( один залишається у школі і прикріплюється до особової справи школяра, другий віддається на руки батькам) у форматі А4 або А5 у чорно-білому або кольоровому вигляді. Орієнтовний  зразок документу можна знайти у «Методичних рекомендаціях щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу у новій українській школі».

Коли потрібна  психолого-педагогічна характеристики учня 1 класу і як її писати

Проте це не означає, що класовод 1 класу не повинен взагалі писати характеристики на учня. В окремих випадках, таких як:

  • потребування для учня інклюзії;
  • тимчасове перебування дитини в санаторії, де вона залучається до навчального процесу;
  • запит зі служби поліції;
  • запит соціальної служби,–

шкільний психолог долучає вчителя до цієї роботи. Бо хто, як не класовод, найчастіше спілкується з дитиною, щодня спостерігає за учнем і на уроках, і на перервах, спілкується з його батьками. Отож цей документ буде наслідком спільної роботи педагогів і повинен відзначатися професійною грамотністю.

Електронний документообіг: ПЕРЕВАГИ

Що це означає і на що треба звернути увагу

  1. Для яких цілей призначена характеристика і який державний орган її вимагає. Якщо це інклюзивне навчання чи тимчасова зміна навчального закладу, то слід робити акцент на пізнавальних можливостях дитини. Якщо характеристика потрібна для органів опіки, інших соціальних служб, більшу увагу звернути на поведінку  школяра в соціумі – школі,  класному колективі, позаурочній діяльності, – його міжособистісні стосунки, спілкування у сім’ї, ставлення до родини тощо, зосередитись на емоційному стані дитини.
  2. Пам’ятайте, що жоден із педагогів – ні психолог, ні соціальний педагог, а тим більше класовод – не мають права ставити діагноз дитині (мова йде про гіперактивність, аутизм, розумову відсталість і т. п.). Це справа медиків.
  3. Психологічне обстеження першокласника робиться лише за згодою батьків, або осіб, що їх заміняють, і за їх присутності
  4. Задля об’єктивності психолого-педагогічна характеристики учня 1 класу  має бути етично виваженою. Тобто, ніяких неперевірених фактів, ніяких відомостей, які можуть порушити психологічну рівновагу дитини, ніяких власних припущень. Ви лише констатуєте свої спостереження, а висновки мають робити відповідні компетентні працівники.
  5. Характеризуючи першокласника, опирайтесь  не на одиничні прояви характеру дитини ( вони є у кожної людини), а на систематичний тип поведінки, зважайте на її  вікові особливості.
  6. Пам’ятайте, що цей документ читатимуть батьки, а значить, він має бути написаний доступною мовою, з дотриманням етичних норм. Уникайте категоричності при формулюванні ( замість «не засвоїв знань» - «засвоїв елементарні знання» або «засвоїв на елементарному рівні»)
  7. Акцентуйте увагу на рівні і перспективи розвитку дитини, а не на лише її навчальних досягненнях. Адже у 1 клас діти приходять з різним рівнем підготовки,  і  буває так, що дитина із середнім рівнем, яка не відвідувала дитячий садок і була позбавлена батьківської уваги, під пильним наглядом вчителя, завдяки природним здібностям, протягом навчального року починає випереджати однокласників, які хоч і мали вищий рівень  підготовки, але знову ж таки через якісь причини – лінь, погана пам’ять і т. д. – здали свої позиції.

logo