Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі на 2021 рік

9 лютого 2021
739
Середній бал: 5 із 5

Експерти створили Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі на 2021 рік

Закон про електронні трудові книжки: що врахувати

Експерт з питань освіти Програми «U-LEAD з Європою» Сергій Дятленко представив Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі територіальних громад на 2021 рік, що показує, наскільки реальна мережа громад відповідає моделі, фінансування якої забезпечує держава цього року.

Відомо, що вся територія України складається з територіальних громад, тому розроблений Індекс стане актуальним для кожної школи та громади країни.

Варто зазначити, що минула формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами була робочою 3 роки і працювала без суттєвих змін. Однак, цього року була замінена на нову (оновлену). Оновлена формула, як і попередня, здійснює розподіл освітньої субвенції на основі багатьох показників, основними з яких є кількість учнів та особливості території (відсоток сільського населення та густина учнів на кв. км). На їх основі для кожної громади визначено розрахункову наповнюваність класів (далі - РНК), тобто прогноз, скільки в середньому має навчатися учнів у класах громади.

Школа у червоній зоні: як оплатити роботу

Незважаючи на те, що в окрему групу були виділені громади з населенням більше 40 тис., то головною та формуючою зміною оновленої формули стало застосування так званих буферів. Таким чином усім, у кого різниця між фактичною наповнюваністю класів (далі – ФНК) і РНК була більше/менше 2-х, підняли/опустили попередньо розраховане РНК  на 80% від різниці, округлюючи до 0,5 чи 1.

Детальний розрахунок Індексу наведено в прикріпленому документі.

Відповідно до прогнозів експертів, такий підхід з використанням розробленого індексу зменшить надлишок коштів тих громад, що отримали у спадок оптимізовану мережу закладів загальної середньої освіти чи вже встигли модернізувати її, сподіваючись не лише підвищити якість освітніх послуг, але й зекономити додаткові кошти, які можна буде вкласти в модернізацію навчальної бази чи підвищення професійного рівня вчителів.

Водночас суттєву підтримку отримають громади, що мають вкрай незбалансовану мережу. У них хоч і прослідковуватиметеся нестача коштів на заробітну плату педагогічним працівникам, але її розмір буде не настільки критичним, як це могло би бути.

Розподіл зон

Зокрема, за нових обставин, визначених особливостями формули, відносна відповідність фактичної (реальної) наповнюваності класів розрахунковій має забезпечувати достатнє фінансування оплати праці з нарахуваннями педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти (помаранчева зона).

Якщо ФНК перевищує РНК (зелена зона), то освітня система громади отримає можливості виплатити надбавки та матеріальне заохочення педагогічним працівникам. Окрім того, з’являться вільні кошти, які громада за результатами фінансового року зможе використати для модернізації та оновлення закладів освіти. Хоча таких коштів буде не багато.

Недостатність освітньої субвенції для оплати праці виникає у випадку, коли фактична наповнюваність класів є значно нижчою за розрахункову (червона зона). У таких випадках органи місцевого самоврядування мають з власних надходжень місцевих бюджетів додавати кошти на оплату праці педагогічних працівників, замість того, щоб інвестувати їх у розвиток громади.

Принцип створення Індексу

Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі  побудований на основі різниці між ФНК та РНК. Однак, показник ФНК розраховувався за даними станом на нинішній навчальний рік. Таким чином громади отримують кошти відповідно до реальної кількості учнів.

Варто звернути увагу, що показник РНК не визначає жорстко достатність/недостатність фінансового забезпечення на виплату заробітної плати педагогічних працівників. Тому що на це також можуть впливати окремі місцеві чинники, такі як:

  • кількість учнів, що навчаються за формою освітнього патронажу, в тому числі через хворобу;
  • педагогічний стаж працівників, їхні кваліфікаційні категорії;
  • поділ класів на групи;
  • розмір надбавок;
  • тощо.

Оновлений представлений Індекс показує місцевому самоврядуванню резерви для ефективного використання фінансових ресурсів та підвищення якості надання освітніх послуг в галузі загальної середньої освіти. Окрім того, у таблиці подано окремо ФНК для початкової школи, базової та старшої. Було б логічним, якби цей показник зростав, однак у більшості громад все навпаки, що свідчить про надлишкову кількість класів старшої школи.

Особливу увагу на питання модернізації освітньої мережі мають звернути територіальні громади, які потрапили до червоної зони.

 

logo