Як організувати заміну вчителя в умовах воєнного часу

25 квітня 2022
7393
Середній бал: 5 із 5

Як діяти, якщо немає змоги забезпечити заміну вчителя, організувати навчання з предмета, який не викладається в школі, або викладається в іншій кількості годин (поглиблене вивчення іноземної мови)? Чи можна долучати учнів до уроків з інших закладів громади?

Як організувати заміну вчителя в умовах воєнного часу

Як завершити 2021/2022 навчальний рік

Якщо учитель виїхав за межі території/країни та не має змоги здійснювати освітній процес навіть за допомогою технологій дистанційного навчання, адміністрація закладу зобов’язана вжити заходів, щоб замінити відсутнього працівника.

Керівники закладів освіти, як правило, мають організувати заміщення тимчасово відсутніх учителів учителями тієї ж спеціальності, забезпечивши оплату праці погодинно чи за тарифікацією залежно від термінів заміни (спільний лист МОН від 28.11.2008 № 1/9-770 та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України від 27.11.2008 № 02-5/465).

Якщо у закладі освіти працюють два або більше вчителів одного фаху, і деякі з них не мають змоги здійснювати освітній процес навіть за допомогою технологій дистанційного навчання, можна об’єднати учнів однієї паралелі та підключати їх до навчальних занять того вчителя, який здійснює дистанційне навчання з відповідного предмета.

Якщо один з учителів відсутній, то вчитель іншого фаху може вичитати години зі свого предмета. Пізніше педагог, який пропустив уроки, вичитає години зі свого предмета у цьому ж класі.

У разі якщо немає змоги замінити вчителя іншим вчителем тієї ж спеціальності, то можлива заміна іншим педагогічним працівником. Наприклад, учителя початкових класів можна замінити асистентом вчителя або вихователем групи подовженого дня.

Окрім того, керівник закладу освіти може звернутися до управління освіти громади чи іншого закладу освіти із клопотанням долучити учнів класу/паралелі до віртуальних класних кімнат/платформ, які організували учителі інших шкіл, щоб діти не залишилися поза освітнім процесом з того чи того навчального предмета.

У разі, якщо не збігається кількість годин на вивчення предмета чи послідовність тем, навчання слід продовжувати за програмою закладу, який здійснює дистанційне навчання, із можливістю надання індивідуальних консультацій для учнів та/або необхідних навчальних матеріалів для самостійного опрацювання окремих тем.

Якщо немає змоги організувати навчання та виконувати навчальну програму з предмета шляхом взаємодії із учителем (закладу освіти або іншого закладу), рекомендуємо заступнику директора або класному керівнику запропонувати учням інструменти та ресурси для дистанційного навчання, зокрема спільний освітній проєкт МОН, Мінкультури, українських телеканалів ПЛЮСПЛЮС, «Піксель» та регіональних каналів Суспільного мовника, а також платформ онлайн-телебачення MEGOGO, Київстар ТБ, 1+1 video та sweet.tv.

Проєкт реалізується на основі Всеукраїнського онлайн-розкладу — ініціативи МОН, в межах якої учні 1–11 класів можуть долучитися до відеоуроків, розміщених на платфомі YouTube.

Усі охочі можуть використовувати платформу «Всеукраїнська школа онлайн», що містить відеоуроки, конспекти, тестові завдання.

Звертаємо увагу керівників шкіл, що під час воєнного стану дистанційні школи надають безоплатний доступ до навчання. Команда МОН підготувала перелік шкіл і організацій, які можуть допомогти дітям і сім’ям.

Під час освітнього процесу у першу чергу варто віддавати перевагу навчальним предметам, інтегрованим курсам, що мають релевантний в умовах війни контент, а також адаптувати програму з навчальних предметів, зокрема добирати теми, цікаві та корисні дітям сьогодні.

На ваші запитання відповідає Олена Святенко, заступник директора департаменту — начальник управління роботи із закладами загальної середньої та дошкільної освіти департаменту інституційного аудиту

Державної служби якості освіти України

Джерело: журнал Практика управління закладом освіти

logo