Організація освітнього процесу в дитсадках у літній період: рекомендації

26 червня 2022
1023
Середній бал: 5 із 5

Дізнайтеся, як організувати освітній процес в літній період відповідно до методрекомендацій МОН

Міністерство освіти і науки розробило Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період.

Головне завдання закладів дошкільної освіти – зосередитись на збереженні, зміцненні й відновленні фізичного, психічного та духовного здоров’я дітей. 

МОН про важливість збереження мережі дитсадків

Планування освітнього процесу

Плануйте організацію освітнього процесу в літній період так, щоб максимально:

  • забезпечити психологічний комфорт дітей та всіх учасників освітнього процесу;
  • налагодити умови для відновлення нервової системи дітей та всіх учасників освітнього процесу;
  • посилити реабілітаційний напрям;
  • активізувати роботу практичного психолога або психологічної служби;
  • забезпечити безпечне освітнє середовище і психолого-педагогічний супровід освітнього процесу.

Завдання педагогів — допомогти дітям подолати негативні наслідки травмівних подій та адаптуватися до нових обставин їхнього життя.

Порекомендуйте педагогам залучати практичного психолога до планування освітнього процесу й враховувати його рекомендації під час освітньої діяльності.

Планувати освітній процес педагоги мають, орієнтуючись на тривале перебування в природному середовищі із залученням усіх природних ресурсів (повітря, вода, сонце, пісок, рослини, природне довкілля тощо), які сприяють загальному розвитку дитини та її освіті в цей період.

Освітню діяльність педагоги здійснюють на основі плану роботи на навчальний рік і літній період, що схвалила педагогічна рада закладу та затвердив керівник.

План роботи на літній період може бути як складовою Плану роботи закладу на навчальний рік, так і окремим документом.

Календарний план передбачає організацію життєдіяльності дітей протягом дня на день / тиждень, два тижні — для груп дітей раннього віку.

Календарному плануванню освітньої роботи передують перспективне планування комплексів ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну, загартовувальних заходів із зазначенням назв процедур і норм загартування, форм взаємодії з батьками (назва заходу, тема, дата проведення), завдання щодо виховання культурно-гігієнічних навичок.

Важливо формувати та закріплювати питання щодо культурно-гігієнічних навичок, які мають бути відображені в плануванні вихователя.

Безпека життєдіяльності

Приділіть увагу заходам безпеки в разі надзвичайної ситуації.

Проведіть Тиждень безпеки дитини. У його межах організуйте освітню діяльність з дітьми за напрямами:

  • правила безпеки під час евакуації, мінної безпеки;
  • правила дорожнього руху;
  • правила поведінки на вулиці, у транспорті, при зустрічах з незнайомими людьми;
  • правила безпечної поведінки під час відпочинку на сонці, у лісі, біля водойми;
  • користування електричними й газовими приладами;
  • запобігання харчовим отруєнням і кишковим інфекціям та ін.

При проведенні роз’яснювальної роботи серед вихованців щодо необхідності дотримання ними правил безпеки педагогам важливо говорити, що вони знають, як убезпечити себе, повторювати правила, як поводитися під час сирени, та правила безпеки під час обстрілів; закріплювати інформацію, яку дитина має знати відповідно до віку: власне прізвище та ім’я, адресу, кого з дорослих і де можна знайти, якщо дитина опинилась сама.

Порекомендуйте педагогам систематично моніторити стан фізичного та психологічного здоров’я дітей протягом дня.

Організація освітнього процесу в разі епідемічної небезпеки

Літній період починається 1 червня і закінчується 31 серпня. Рівень епідемічної небезпеки визначає Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

На період карантину засновник закладу або уповноважений орган може змінювати режим роботи закладу.

Організація освітньої взаємодії з дітьми

Проведіть підготовчу роботу:

  • інструктаж з питань безпеки життєдіяльності дітей, техногенної, пожежної безпеки та цивільного захисту, охорони праці працівників закладу;
  • поповнення та поновлення матеріалів для батьків (пам’ятки, буклети, рекомендації) щодо відпочинку з дитиною, профілактики травм і нещасних випадків із дітьми в літній період, інформації з домедичної допомоги дітям;
  • забезпечення дидактичними іграми та матеріалами для організацї художньої діяльності дітей на вулиці;
  • забезпечення іграшками для ігор з вітром, піском, водою тощо.

Затвердьте на початок літнього періоду режим дня в усіх вікових групах відповідно до орієнтовного розподілу часу на процеси життєдіяльності дітей та чинної програми, за якою працює заклад.

Створіть умови для максимального перебування дітей на свіжому повітрі, денного сну та різних видів відпочинку, відповідно до віку дітей.

Робота з батьками

У ЗДО, де призупинено освітній процес у зв’язку з воєнними діями, педагоги виконують функцію модераторів, які пропонують педагогічну підтримку родинного виховання батькам.

Щоб цей супровід був дієвим, порадьте вихователям у календарному плануванні на місяць / тиждень визначити теми та завдання, які вони надаватимуть батькам у доступному форматі конкретного регіону: вайбер, телеграм за наявності комунікацій.

Для закріплення та формування у дітей знань і вмінь у межах вибраних тем педагогічної підтримки родинного виховання порекомендуйте педагогам добирати та відправляти батькам невеликі завдання з урахуванням можливостей кожного вихованця.

Що порадити.

1. Онлайн-матеріали, розміщені на сайті МОН: «Сучасне дошкілля під крилами захисту», «THE LEGO FOUNDATION» — ігрові онлайн-взаємодії для дошкільнят.

2. Telegram-канал «Підтримай дитину» (https://t.me/pidtrumaidutuny), що створили педагоги та дитячі психологи за підтримки МОН.

Організація освітнього процесу дітей з ООП

Під час дії воєнного стану для створення інклюзивної групи, у разі наявності, додатково батьки дитини подають довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Інклюзивну групу утворюйте на період дії довідки або до моменту виїзду дитини з ООП до іншого місця проживання.

У період воєнного стану гранична кількість дітей з ООП в інклюзивних групах не застосовується. Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з ООП та створенні інклюзивної групи. Тобто в інклюзивній групі може бути більше трьох дітей з ООП.

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) дітям з ООП, за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу, надають фахівці ІРЦ, педпрацівники закладу освіти, зокрема ті, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) та/або місце роботи внаслідок збройної агресії РФ.

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги надають згідно з індивідуальною програмою розвитку дитини, яку складають на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу — на літній період) та корегують, враховуючи результати роботи з дитиною, динаміку її розвитку тощо.

У літній оздоровлювальний період також доцільно надавати психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з ООП, які здобувають освіту в інклюзивних групах.

Особливу увагу зосередьте на педагогічній діяльності в групах, до яких долучилися діти зі статусом ВПО. Вони потребують окремого психолого-педагогічного супроводу в процесі адаптації до нових умов.

Порекомендуйте педагогам спостерігати за такими дітьми; враховувати в освітній роботі інформацію щодо їхнього психічного стану; впроваджувати такі види діяльності, які сприятимуть емоційній підтримці дітей, налагодженню комунікації з ними, нормалізації емоційного стану; використовувати індивідуальний підхід у роботі з вихованцями; залучати їх до колективної творчої діяльності.

Психологічний супровід учасників освітнього процесу

Залучіть до роботи практичного психолога. Він має розробити ефективну програму роботи з дітьми на літній період в умовах воєнного стану, використовуючи прийоми діагностики стану дитини. Може використовувати проєктивні методики, як-от: «Малюнок тварини, якої не існує», «Малюнок мого настрою», «Малюнок родини» тощо.

Практичний психолог має аналізувати стан дитини, виявляти ознаки тривожності, використовуючи метод педагогічного спостереження, психологічні методи діагностики стану вихованця.

Для педагогів, як і для батьків вихованців, надзвичайно важливо володіти елементарними навичками самодопомоги, психологічної допомоги дитині / дорослому в стані стресу.

Джерело: журнал Практика управління дошкільним закладом

logo